"הרבה פעמים אנחנו מקטרים על המדינה, על הממשלה, מחכים שמישהו יעשה בשבילנו את השינוי. החוקים שהובלנו היו הוכחה נוספת לכוח שלנו ליצור מציאות הרבה יותר טובה עבור הילדים שלנו", אומרת אסנת ואתורי (43), ממובילי המאבק על חוק הפיקוח על מעונות יום וחוק הצבת המצלמות במעונות. "שינויים אמיתיים קורים מלמטה, לא מלמעלה". 
 
באוקטובר 2018 עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שבמסגרתה יוסדר מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום שבהם שוהים לפחות שבעה פעוטות. כמו כן, הפעלת מעון תחייב בדיקת עבירות פליליות לעובדים, והמידע יהיה נגיש לציבור ברשת. בדצמבר 2018 אושר סופית גם חיוב התקנת מצלמות במעונות יום לפעוטות. "עד עכשיו, לאחר חופשת הלידה הילדים שלנו היו מגיעים למסגרות ש־75% מהן לא מפוקחות", היא אומרת. "לא היו בכלל תנאי סף לפתיחה של מסגרות. כל אדם - גם עבריין מורשע - יכול היה לפתוח גן. ואז חברתי לגוף שנקרא 'הקואליציה לחינוך מלידה', העוסק בעניין הזה כעשור, ונרתמתי למאבק. לקחתי את כל המשאבים שאיתם קידמתי לפני כן את חוק הארכת חופשת הלידה, שהוארכה בשבוע, והפניתי אותם לטובת חוק הפיקוח על מעונות היום וחוק המצלמות". 
 
איך הכל התחיל?

"במסגרת קבוצת 'הורות בזכות', שאני מנהלת בפייסבוק וחברים בה רבע מיליון הורים, קיבלתי עוד ועוד פניות. שמעתי סיפורים על מקרים של התעללות בתינוקות. נקודת המפנה הייתה מותה של הפעוטה יסמין וינטה, שבעקבותיו בעצם גייסתי את כל ההורים. לפני כן זה היה מאמץ מאוד גדול. המקרה של יסמין פשוט זעזע את כולם ויצר דעת קהל הרבה יותר רחבה לגבי הצורך של פיקוח ומצלמות. רתמנו למאבק גם את הח"כיות יפעת שאשא־ביטון וקארין אלהרר, שהיו ממובילות החוק הזה".

"ההורים צריכים להבין שהם המפקחים הכי נאמנים". אסנת ואתורי, צילום פרטי

 
***
 
כאמור, מותה של יסמין הפעוטה במאי 2018 היווה נקודת מפנה מאוד משמעותית. לאחרונה, במסגרת עסקת טיעון, הורשעה הסייעת אינה סקיבנקו מהפעוטון "מאשה והדוב" בפתח תקווה בהריגתה של וינטה. "לפני המוות של יסמין היה מאוד קשה לשכנע הורים בצורך במצלמות", אומרת ואתורי. "היו הרבה התנגדויות, אמרו שתהיה בעיה עם שמירת הפרטיות של התינוקות, פחדו שמהמצלמות ידלפו נתונים לרשת. לא היו מודעות והבנה לחשיבות החוק הזה. הורים גם לא הבינו מה זה אומר. בעקבות המקרה של יסמין, הורים הזדעזעו, יצאו לרחובות, עשו שיתופים בפייסבוק. נהיה הרבה יותר קל לגייס את דעת הקהל בעד החוק. זה יצר לחץ ציבורי מאוד רחב שקידם את השלמת תהליך החקיקה. הדבר הזה, כמובן, גם לא היה קורה ללא כל השותפים בקואליציה לחינוך מלידה. כשהחוקים הללו עברו, הסיפוק הגדול שלי הוא בעצם ההוכחה שאנחנו יכולים ליצור שינוי, שזה כן בידיים שלנו. זו תחושה גדולה שרק מדרבנת אותי להמשיך לפעול למען חוקים נוספים".
 
ואתורי מוסיפה שישנה עוד עבודה רבה בכל הנוגע לחוקים הללו: "צריך לתת את הדעת גם להכשרות של הצוותים. אנחנו צריכים לטפח ולא רק לפקח. אבל בהחלט הנחנו אבן פינה בבנייה של תחום שהיה עד היום מאוד פרוץ. אני גם מייחלת ליום שבו הילדים יקבלו חינוך מטעם משרד החינוך מלידה, ולא רק מגיל 3, כי הם לא נולדים בגיל 3".
 
ההורים יכולים להיות רגועים יותר בעקבות החוקים החדשים?
"הורים צריכים להבין שהם המפקחים הכי נאמנים. שיוודאו שהם לא מכניסים ילדים למסגרות לא מפוקחות. החל מספטמבר, כל מסגרת תצטרך להחזיק רישיון לפתיחת עסק במקום גלוי על הקיר. אני מזמינה את ההורים להיות המפקחים של כל התהליך. מחכה לנו תקופה לא פשוטה, עד שבאמת כל החוקים האלה יוטמעו בשטח. לכן ההתגייסות של ההורים היא מאוד חשובה".