מחקרים מוכיחים כי שיקומן הכלכלי של נשים נפגעות אלימות מונע את חזרתן לגורם האלים ומעודד את עצמאותן. תוכנית "דף חדש", שמפעיל ארגון בעצמי, החלה לפעול בשנת 2020 במהלך המשבר החברתי של סגרי מגיפת הקורונה, והיא מלווה את הנשים הללו ואת ילדיהן החל מיציאתן מהמקלט לנשים נפגעות אלימות במשפחה למשך כשנה וחצי.

התוכנית מאפשרת להן לשקם את חייהן הרחק מהגורם האלים תוך מיצוי זכויותיהן, חיבור למקורות תמיכה קהילתיים והעצמה אישית וכלכלית. מעבר לתמיכה ולליווי של עובדת סוציאלית מטעם הארגון, התוכנית גם מספקת מענקים בגובה אלפי שקלים לצרכים שונים, החל מיציאה ללימודים ועד לרכישת מוצרי חשמל וריהוט.

נתונים ראשוניים מתוך סקר הבוגרות של "דף חדש ליוצאות מקלט" שהגיעו לידינו ושבוצע במהלך החודש הנוכחי בקרב מי שסיימו את התוכנית לפני שנה ויותר, מציגים תמונה מורכבת. מצד אחד, 97% מהנשים לא חזרו לגורם האלים ורק 6.5% שקלו ברצינות לחזור לחייהן הקודמים.

בנוסף, 69.2% מהנשים עובדות ומצליחות לשמר תעסוקה לאורך זמן ו־26.9% מהנשים לומדות או למדו מאז סיום התוכנית. מנגד, 59% מהנשים דיווחו שיש להן מעט קשרים חברתיים או שאין להן קשרים חברתיים כלל ובנוסף, 32.1% דיווחו שהמזון שיש בביתן אינו מגוון מספיק ואינו בכמות מספקת.

עוד עולה מנתוני הסקר, כי 64.1% מהנשים נעזרות בעת הצורך באנשי מקצוע בקהילה. כלומר, התמיכה הקהילתית נותרה גורם חשוב בתהליך השיקום. בנוסף, 76.6% מהנשים מדווחות שהן חיות כיום בסביבה בטוחה ו־78.2% דיווחו שההחלטות שהן מקבלות משיגות את מטרותיהן. 79.2% מרגישות שהן מסוגלות לספק את צורכי ילדיהן.

איילת, בת 32, משתתפת בתוכנית, מספרת: "לאחר יציאתי מהמקלט, מצאתי את עצמי נלחמת מול גופים ממשלתיים שונים תוך התמודדות עם שלושה ילדים קטנים. בזכות העובדת הסוציאלית שלי מארגון בעצמי התחלתי לראות את האור. עם ההצטרפות לתוכנית 'דף חדש', קיבלתי מוצרי חשמל קריטיים ובסיסיים שהצילו אותי באותה תקופה, קיבלתי ליווי לפגישות בבנק וגם לפגישות בלשכת הרווחה. כל זאת תוך הסברים על הזכויות שמגיעות לי. עברתי תהליך גדול מאוד של שינוי ולמידה מול הקשיים שאיתם התמודדתי. הארגון והתוכנית ממש מלווים אותי יום־יום ומסייעים לי להרים את הראש ולא לטבוע".

אדוה קרא ואזאנא, מנהלת תוכנית "דף חדש", מוסיפה: "התוכנית ליוצאות מקלט החלה בספטמבר 2020, וכחצי שנה לאחר מכן פרצה המגיפה ואיתה הסגרים והקשיים החברתיים והכלכליים שליוו את הנשים בתוכנית. שנה אחרי שסיימו אותה, קרוב ל־70% מהן עובדות, אבל שליש סובלות מאי־ביטחון תזונתי, מה שמצביע על מצבן הכלכלי הרעוע של חלקן מול הצרכים במציאות היומיומית. עם זאת, 77% מדווחות שהן חיות בסביבה מוגנת ובטוחה ואנחנו אכן שמים דגש בתוכנית על העצמתה של האישה, היותה בסביבה בטוחה והיכולת שלה לעמוד על רצונותיה, להאמין בבחירותיה ולממש את חלומותיה".