יום האישה הבינלאומי שצוין אתמול הוא תזכורת עצובה לעובדה כי ישנו אחוז זעום (5.4%) של נשים שעומדות בראש המועצות והיישובים בארץ.

אתמול, במסגרת היוזמה להגדיל את מספר הנשים בכנסת ובשלטון המקומי, קרן גרין, ראש המועצה המקומית קדימה־צורן, פרסמה פוסט שזכה לתהודה גדולה ובו היא קראה לממשלה לאמץ את המלצות ועדת דלריצ'ה לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר הקרוב.

הוועדה, שהתכנסה ב־2018, הודיעה על שורת החלטות שנועדו לעודד ריצת נשים בבחירות, כולל מתן תוספת מימון ציבורי בשיעור של 25% לסיעות שבראשן עומדת אישה והקמת קרן מימון לעידוד נשים בפוליטיקה.

עוד כתבה גרין בפוסט: "רוצי על זה! קבלו נתון - מתוך 251 הנבחרים לראשות הרשויות המקומיות בבחירות האחרונות רק 15 היו נשים. נשים יקרות, זה הזמן שלנו להתעורר. אני וחברותיי ראשות הרשויות מוכנות להיות לכן לעזר ולשמש כמנטוריות במסע שלכן. רק מי שעברה את זה בעצמה יודעת במה זה כרוך.

"אל תוותרי לעצמך, 'עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה', ואני בטוחה שכל אחת מכן תצליח", כתבה גרין והוסיפה כי "יישומן של המלצות ועדת דלריצ'ה יעודד הצבת נשים במקומות הראשון והשני ברשימה ובכך להביא להגדלת מספר הסיעות הקטנות שבהן יש ייצוג לנשים. עד כה שר הפנים לא אימץ את מסקנות הוועדה".

גם חברת הכנסת לשעבר לאה פדידה, שמתמודדת בבחירות הקרובות על ראשות עיריית יקנעם, תומכת ביוזמה להגדיל את מספר הנשים ברשויות המקומיות. לדבריה, "הדרך היחידה להעצים נשים ולקדם את מעמדן הוא לשלב אותן כמה שיותר בעשייה הציבורית. ככל שיהיו יותר נשים בתפקידי מפתח בשלטון המקומי, כך תנורמל התפיסה של נשים במוקדי ההחלטות ותיסלל הדרך לנשים רבות נוספות".

לאה פדידה (צילום: פרטי)
לאה פדידה (צילום: פרטי)

אילנית וואהל, מנהלת הוועדה הגיאוגרפית במשרד הפנים ותושבת היישוב ניצן, הוסיפה כי "כל הגדלה של ייצוג נשי ברשויות המקומיות תביא ברכה. דווקא בעולם פוליטי קשוח, תפיסות הניהול הנשיות יכולות להיטיב. הגיע הזמן לייצוג נשי ראוי בכל מועצה מקומית".

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בדוח שנערך בשנת 2018 השיעור הממוצע של הנשים בקרב כלל חברי המועצות ברשויות המקומיות הוא כ־13.5% בלבד.