לפורום סבן, שננעל בתחילת השבוע, הגיע נפתלי בנט במטרה אחת: לתת שואו לישראלים. הוא לא בא כדי להרשים את האמריקאים או להוכיח להם משהו או לנסות לזכות באהדתם. מול אולם מלא הוא השתלח במראיינו, השגריר לשעבר מרטין אינדיק, ובמשתתפי הפורום. מבחינתו מדובר היה בעוד שלב בקמפיין, השלב שבו הוא מראה לאמריקאים שהוא לא סופר אותם ממטר. חוצפה ויהירות הן שתי התכונות המרכזיות שאפיינו את הופעתו. “אתם לא יותר חכמים מתושבי אשקלון”, הוא נזף בקהל. “אם הייתי עושה בחירות בחדר הזה זהבה גלאון הייתה ראש ממשלה ולבני, כנראה, מס’ 2 שלה”.




משם עבר בנט לתקוף את מה שהוגדר על ידיו כ”תעשיית השלום”. העובדה שחיים סבן, יוזם הכנס ותורם גדול וחשוב לישראל, נכח באולם, לא הרתיעה אותו מלפגוע במה שסבן הוא חלק ממנו. הוא דיבר אנגלית, בנט. אנגלית רהוטה, גבוהה, מאוד אמריקאית. אבל בסופו של דבר, הוא דיבר עברית. בסוף הערב הוא יכול היה לסמן וי על עוד שלב בקמפיין - השתלחות בוטה באמריקאים דמוקרטים בשפה שלהם.




והוא יכול להרשות לעצמו לא להתחשב באמריקאים ולא להיות ממלכתי כי הוא לא רוצה להיות ראש ממשלה בקדנציה הבאה. בנט רוצה להיות הימני הכי משפיע, לא הימני שחייב להיות מושפע. לא לחינם הוא סגר דיל הפסקת אש מול הליכוד, הוא לא תוקף את נתניהו ונתניהו לא תוקף אותו. זה הדיל שאמור לאפשר לנתניהו עוד קדנציה כראש ממשלה ולבנט להשלים את תהליך הבנטיזציה שעובר על ישראל. שביבי יעגל פינות מול האמריקאים, שימכור להם בפעם המאה את שתי מדינות לשני עמים. שביבי יהיה מסך העשן שמאחוריו בונים עובדות בשטח. שיהיה שם למעלה מישהו שאפשר לתקוף ולהתעמת איתו, מישהו שיעשו לו את מה שכבר עשו בצוק איתן.




לבנט נוח מאוד, כרגע, בתפקיד הקיצוני הימני. בקבוצה שלו זאת הפינה שממנה תמיד תיפתח ההתקפה. אז בשביל מה להיות ראש ממשלה עכשיו, כשעדיין לא ניקינו את השטח מכל מיני מוקשים דוגמת מערכת המשפט? למה להתמרכז עכשיו, נתמרכז אחרי שנזיז את קו האמצע עוד ועוד ימינה. הנה, כשר שיכון אורי אריאל כבר הוכיח שאפשר להרוס כל סיכוי להסדר מדיני גם בלי לפוצץ שיחות שלום. כל מה שצריך לעשות זה לאשר עשר יחידות דיור באזור הנכון, וכבר אין תהליך.




לכן הבית היהודי זקוקה לעוד קדנציה בקואליציה. הפעם הם לא יסתפקו בתיק התמ”ת, הפעם אלו יהיו תיקי הביטחון, החינוך והמשפטים. ככה אפשר יהיה לשנות את הרכב בג”ץ, להעיף מהמערכת לימודי אזרחות ולהכשיר עשרות מאחזים. זה לא שנפתלי עוד לא ממש בשל לתפקיד, זה התפקיד שעוד לא בשל אליו.




וכשישראל לא תהיה יותר מדינה בצלמה ובדמותה של מגילת העצמאות, אלא בצלמה ובדמותה של איילת שקד, אז בנט יסתער על הראשות. כי בנט, כמו כל סטארטאפיסט מצליח, יודע שלפעמים שווה להמתין עם האקזיט. לא תמיד צריך לקחת את מה שמציעים לך, גם אם ההצעה היא מאוד טובה. לפעמים עדיף להמתין בסבלנות, להשקיע עוד קצת בחברה, ואז ההצעה הטובה הופכת להצעה מצוינת.