הנה סיפור חשוב שכנראה שלא שמעתם עליו.

לפני חודש פנה ארגון ״שוברים שתיקה״ לרשות השירות הלאומי וביקש שיקצו לו מתנדבים שיתנדבו בשורותיו. ארגון השמאל הקיצוני, שאינו מסתיר שמטרתו היא ״להעלות את המודעות למציאות היומיומית בשטחים הכבושים ולמחיר המוסרי״, הציג את עצמו בפנייתו כארגון שעוסק ב״רווחה חברתית״. הוועדה פסלה אותו, ובצדק. איזו רווחה בדיוק? מדובר בארגון פוליטי במהותו, ומאוד שנוי במחלוקת. אין מניעה שהוא יתקיים, אבל מדינת ישראל ודאי שאינה צריכה לממן אותו. אבל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר טענה שלא ניתן למנוע מהארגון מתנדבים, ודרשה הבהרות מהשירות הלאומי. 
 
לדבריה, ״אי-מתן הכרה לגוף בנימוק שהוא עוסק בפעילות פוליטית בה בשעה שעשרות גופים אחרים עוסקים בפעילות פוליטית ומאושרים על ידי הרשות, נגועה באפליה ושרירותיות, ולא ניתן להשאירה על כנה״. היא אף ציינה ש״הדבר פותח פתח מסוכן לפוליטיזציה של הרשות״.
 

הבעיה היא שזו הפעם השנייה שהגברת זילבר, החוששת כל כך מפוליטיזציה, פוסלת החלטה של השירות הלאומי. לפני חודשיים היא הפכה את החלטתו להפסיק את תמיכת השירות הלאומי לארגון ״בצלם״, שהרי גם הוא כבר מזמן ארגון פוליטי במהותו, שלאחרונה גם נתפס בניסיון לטייח את העובדה שהוא מעסיק תחקירן מכחיש שואה.
 
״שוברים שתיקה״ חש שיש חוסר מודעות לעניין המוסר בשטחים, למרות שישראל מאוימת בחרמות מכל כיוון, מוצגת בעולם כמפלצת, ונמצאת תחת זכוכית מגדלת וביקורת בלתי פוסקת כבר שנים. זכותו לחוש כך, אבל האם הוא זכאי לתמיכה ממשלתית, לטובת ה״רווחה החברתית״ של הציבור הישראלי? פנייתו לשירות לאומי היא לא פחות מגוחכת מהפנייה של ארגון להב"ה לשירות הלאומי בעבר, שהרי גם ארגון להב"ה, מסתבר, מגדיר את עצמו בדיוק באותה צורה. בקשתו של ארגון להב"ה מן הסתם נפסלה, אבל אז הגברת זילבר דווקא לא הזדעזעה.
 
אז איך פועלת שרשרת ההגנה? זהבה גלאון הייתה זו שהפנתה דרישה בעניין ליועץ המשפטי לממשלה. גלאון, מיותר לציין, מרוויחה מעמותות שמפמפמות את האג׳נדה שלה, במיוחד בתקופת בחירות. היא טענה שהפסילה היא על בסיסי פוליטי, למרות שלא טרחה להציג דוגמאות לעמותות פוליטיות ימניות שנהנות ממתנדבי שירות לאומי. ייתכן שאכן לא היה צורך בפירוט כזה, כי זילבר מיד פנתה בדאגה לשירות הלאומי ודרשה הבהרות. 
 
הרשות לשירות לאומי מחויבת לקבל את החלטות היועץ המשפטי לממשלה ואינה יכולה לערער עליהן, כפי שקרה כשזילבר הפכה את ההחלטה לגבי ״בצלם״. כך שאם הגברת זילבר אכן דואגת מפוליטיזציה, אולי עדיף לה שלא לפסול החלטות נכונות, אלא לדרוש לנקות ביסודיות את רשימת העמותות הנגועות בפוליטיזציה שנהנות משימוש במתנדבים מטעם המדינה. אגב, ככל הנראה ייפגעו ממהלך כזה בעיקר עמותות שמאל, אבל בהחלט שווה לעשות בדיקה מעמיקה.

בכל מקרה, במה תועיל זילבר אם תכפה על השירות הלאומי לאפשר שמתנדבי שירות לאומי יתנדבו בארגון שמכלה את מרצו בהכפשה של צה״ל? 
שימוש במתנדבי שירות לאומי הוא שווה ערך לשימוש בכספי ציבור, ואין שום סיבה לאשר שימוש במשאב ציבורי לעמותת שמאל קיצוני, במיוחד כשזה נעשה בחסותה של יו״ר מרצ ובזמן בחירות. מותר לכל ארגון, קיצוני ככל שיהיה, להביע את דעתו, אבל יש דרך ארוכה בין חופש הביטוי לבין הכורח לממן אותו.