חברי הכנסת שמיהרו אתמול ליחס את התקיפה בסוריה לשיקולים פוליטיים אינם מכירים את התהליך שבו מתקבלת החלטה על פעולה כזאת. זה מעקב ארוך של שבועות, אם לא חודשים, אחרי נתיב הנשק, ותהליך ממושך של הפללת המטרה עד לאישור לתקיפה. זה לא שאי אפשר לחשוד בנתניהו שהיה שמח לתזמן תקיפה כזאת במערכת בחירות. אבל צה"ל לא יודע, וגם לא היה מסכים, להתאים את עצמו ללו"ז הפוליטי.



אחרי שורה של תקיפות נמרצות בסוריה שיוחסו לישראל בשנת 2013 ועוד תקיפה אחת בלבנון בתחילת 2014 , נדמה היה שחלה האטה בהעברות הנשק מסוריה ומאיראן לידי חיזבאללה. אבל בחודש שעבר החלו האיראנים להתרברב שהם מציידים את חיזבאללה בדור הרביעי של טילי פאתח־ 110 , טילים כבדים ומדויקים בעלי טווח של 300 ק"מ. גם סגן מזכיר חיזבאללה טען כי  אנשיו התאמנו עלהטילים וכבר החלו לקבל אותם.

 
הצבה של טילים כאלה בלבנון היא קו אדום עבור ישראל. לפאתח־ 110 (או M-600 בגרסה הסורית) יכולת לאיים משמעותית על האתרים האסטרטגים של ישראל. בעבר כבר נטען כי חיל האוויר השמיד משלוחים של טילים כאלה בסוריה ובסודן. גם פריסה של מערכות נ"מ מתקדמות היא מהלך שישראל תפעיל כוח כדי לסכל אותו. חיזבאללה היה שמח לקבל לידיו מערכות רוסיות מתקדמות כמו SA־17 או SA־22 , וישראל לא מהססת להפעיל כוח כדי למנוע כניסה של מערכות כאלה ללבנון.

 

נ"מ מתקדם, או "דו־ספרתי" כמו שהוא מכונה בחיל האוויר, עם יכולות פריסה אוטונומיות, יכול להציב בלבנון מארב יעיל למטוסים הישראלים ולהפיל אותם במפתיע. נכון שזו כבר התקיפה השמינית המיוחסת לישראל בסוריה, אבל זה לא מפחית את מידת החשש מתגובה. אמש, בחלקים רבים של ישראל, אפשר היה לשמוע ולראות בשמיים את הדריכות של חיל האוויר. הסבירות שאסד יגיב ישירות מול ישראל בשיגור טיל או מטוס לעברנו – נמוכה מאוד. אין לו שום עניין, במצבו השביר, לפתוח חזית כזאת מול ישראל. אבל עומדות בפניו הרבה דרכי תגובה אחרות, וסביר להניח שגם שותפיו האיראנים והלבנונים דוחקים בו שלא לעבור על התקיפה הישראלית בשתיקה.

 
זה יכול להיות שוב מטען על הגדר בגולן, ירי קטיושות לחרמון ואולי אפילו לעבר יישוב ישראלי בגולן. חיזבאללה עצמו, שבשנה האחרונה אימץ מדיניות תגובה נגד ישראל באזור הר דב, עשוי ליזום פעולה כזאת או לשלוח ארגון אחר שישגר עבורו קטיושות לגליל. הציר השיעי-איראן-אסד-חיזבאללה-שבעבר נתפס כ'ציר הרשע' בעיני האמריקאים, הפך בשנה האחרונה, למרבה הצער, לנדבך באסטרטגיה האמריקאית נגד דאע"ש.

 
מאז התמלאו גם האיראנים וגם חיזבאללה בביטחון עצמי. רק לפני חודש ניסה חיזבאללה להרוג חייילים ישראלים בהר דב – איתות ברור שהוא לא חושש מהתגובה. הימים הקרובים יהיו מתוחים בגבול סוריה ובגבול לבנון. אומנם התקיפה המיוחסת לישראל לא תוזמנה עם פתיחת מערכת הבחירות-אבל התגובות שעלולות לבוא בעקבותיה, מסוריה או מלבנון, עשויות לשחק תפקיד משמעותי במערכה הפוליטית.

 
הכותב הוא הפרשן הצבאי של ערוץ 10