עד לפני שש שנים הייתה אירית אברג'יל (41) אישה בריאה שהתנהלה, כמרבית הנשים הצעירות בגילה, בעצמאות מוחלטת. לפתע היא החלה לסבול מכאבים כרוניים חזקים שרק התעצמו עם הזמן. כיום נאלצת אברג'יל, אם חד־הורית, להתנייד באמצעות כיסא גלגלים. אברג'יל, הסובלת מפיברומיאלגיה – תסמונת של כאבים כרוניים עזים בכל הגוף שאין לה הסבר פיזיולוגי ידוע – גילתה כי כדי לעשות פעולות שעשתה בעבר בקלות, כמו להתרחץ או להתלבש, היא נאלצת כיום להסתייע באדם נוסף.



"אני ממש נכה סיעודית", סיפרה ל"מעריב־השבוע", "הילדה שלי בפנימייה, אני מתגוררת לבדי ואין מי שמטפל בי ועוזר לי. בינתיים המצב שלי הולך ומחמיר, אני אישה צעירה בגוף של בת 80 ". אחרי ששיקום יומי וטיפולים פיזיותרפיים שאליהם נשלחה לא סייעו, המליץ לפני כחצי שנה מומחה שבדק אותה בבית חולים איכילוב בתל אביב לשלוח אותה לאשפוז שיקומי. להפתעתה של אברג'יל, משפנתה עם ההמלצה לקופת החולים שבה היא מטופלת, הכללית, היא נתקלה בסירוב לאשר את הטיפול. "הרופא לא טרח לפתוח את המסמך שהבאתי ולהסתכל בו", סיפרה אברג'יל, "הוא פשוט אמר לי שהוא לא שולח אותי לאשפוז ושהוא לא מתכוון לאשר יותר שום דבר שקשור לשיקום שלי".



אברג'יל מראה, כעדות לדבריה, את מסמך סיכום הביקור אצל הרופא, שבו כתב: "הבהרתי לה שהפיברומיאלגיה שבה היא לוקה היא מן הקשות שבהן טיפלתי, ולאחר שנתיים של ניסיונות טיפוליים אין למערכת הרפואית ולטיפולים הידועים לנו אפשרות לעזור לה ולשנות את מצבה". עוד ציין הרופא במסמך, "המטופלת סירבה להבין ולקבל את תמונת המצב. בעוד כחודש ימים אשוחח עמה שוב ואם יהיה אפשר לערוך שיחה על התמודדות עם המצב הקיים ללא חזרה על טיעוניה הקודמים, אסכים לזמן אותה שוב לשיחה על מנת להעריך את שגרת חייה".



אברג׳יל לא ויתרה

אבל אברג'יל לא ויתרה. לפני כשלושה חודשים פנתה למומחה נוסף, מבית החולים השיקומי בית לוינשטיין, שקבע גם הוא כי מוקדם מכדי להרים ידיים, ויש לשלוח אותה לאשפוז השיקומי. קופת חולים כללית התמידה בסירובה. "כבר ניסו לגייס תרומות כדי שאקבל את הטיפול בכל זאת, אבל העלות היא 125 אלף שקל לחודשיים, ולא הצליחו להשיג עבורי את הסכום הגבוה", הסבירה אברג'יל והדגישה, "אני לא חס וחלילה קטועת רגליים או משהו שאין ממנו דרך חזרה. מגיע לי לנסות, ויש סבירות גדולה שאני לפחות אקום על הרגליים, וגם אם המחלה לא תירפא, לפחות אשוב להיות עצמאית".



גם באגודה לזכויות החולה תקפו את התנהלות קופת החולים וטענו כי היא נובעת משיקולים כספיים. מנכ"לית האגודה, שירלי זילבר, אמרה: "האחריות למתן שיקום מעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי וחלה על קופת החולים המבטחת את החולה. צר לנו שהקופה פעלה מתוך מה שנראה לכאורה כשיקולים כלכליים על גב החולה". בעקבות פניות של "מעריב־השבוע" ושל נציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות לקופת חולים כללית, קיימה שלשום מנהלת המחוז התייעצות נוספת בעניינה של אברגי'ל, ובסופה החליטה לאשר את הטיפול.



מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "מדובר במטופלת שמצבה הרפואי מוכר היטב והיא מקבלת שירותים רפואיים תוך הבנה של מצבה המורכב. לאחר בחינת חוזרת של מכלול המידע הרפואי שהובא לפנינו הוחלט לאשר שיקום במסגרת אשפוז". אברג'יל, ששמחה לקבל את הבשורה, ציינה: "חצי שנה שאני מייחלת שהבשורה הזאת תגיע.בינתיים הכאבים כבר קשים מנשוא, ומיום ליום המצב הבריאותי שלי מחמיר. ייתכן שאם הייתי נכנסת לאשפוז השיקומי קודם, מצבי כבר היה משתפר"