בתום חקירה סמויה שהתנהלה בשנה האחרונה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה, תחת הכותרת "שחיתות בשירות הציבורי", עוכבו הבוקר (רביעי) לחקירה 30 חשודים ומעורבים בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון. מדובר בדמויות מפתח ובנושאי משרה בכירים בשירות הציבורי.

בכיר המעורב בפרטי החקירה, אמר כי מדובר בשכבות על שכבות של פעילות עבריינית, שכיסתה על עצמה באופן הדדי במגזר הציבורי. זוהו העברות כספים בהיקף של מיליוני שקלים שעברו בצורה סיבובית, היום הוחלט בצוות החקירה לעצור 30 חשודים, וצפויים מעצרים נוספים. כמו כן, הוא אמר כי זוהי אחת הפרשיות עם ההיקף האדיר והרחב ביותר, וכי בניגוד לפרשיות אחרות, כאן לא היה מוביל אחד, אלא מעגלים של בעלי כח שפעלו ממניעים של רווח אישי. הוא הוסיף כי "צפוי שעוד פרשות יחשפו בנוגע לשחיתות ציבורית בעתיד".

ממפלגת "ישראל ביתנו" נמסר לאחר פירסום הפרשה: "כפי שקרה בכל מערכת בחירות מאז הוקמה "ישראל ביתנו" בשנת 1999, גם הפעם לא מוותרים במשטרה על מעצרים מתוקשרים וחקירה נגד אנשי המפלגה. אם דבר החקירה היה מתפרסם לפני שהוכרז על הקדמת הבחירות או אחריהן, ניתן היה לחשוב שאולי מדובר בדבר ענייני, אך העובדה שהדבר נעשה, שוב, בזמן בחירות מעידה יותר מכל על הכוונות העומדות מאחרי הענין, שנועדו לפגוע ב״ישראל ביתנו״. אנו בטוחים בחפותם של האנשים ושכמו בפעמים קודמות, לאחר שישכך הרעש וההמולה התקשורתית, יתברר שאין מאחרי הפרסומים הללו דבר זולת הרצון, שלא יצלח, להזיק ל״ישראל ביתנו״.

חברת הכנסת וסגנית השר, פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), הגיבה היום לפירסום הפרשה ברשת ב': "זומנתי לחקירה, אין לי מושג על מה. מצטערת מאוד שהדברים מתפרסמים בצורה כזאת".
 
בהמשך לפירסום פרשת השחיתות היום, המפכ"ל, רנ"צ יוחנן דנינו, קיים שיחה עם ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, ראש להב 433, ניצב רוני ריטמן וראש יאח"ה, תנ"צ אפרים ברכה וביקש לחזק את ידם.

עוד ביקש המפכ"ל לדחות מכל וכל את הטענות והאשמות חסרות השחר כלפי העוסקים במלאכה: "משטרת ישראל הוכיחה לאורך השנים כי היא עשתה ותעשה ככל יכולתה בכדי להילחם בשחיתות הציבורית בכל הדרכים והאמצעים העומדים לרשותה, חובתה לשמור על צביונה הדמוקרטי של המדינה וכל זאת בשוויוניות וללא משוא פנים".

"החקירה מתנהלת למעלה משנה והמעבר לחקירה גלויה, היא פועל יוצא של הערכת מצב הראיות ובשלותן ומשיקולים מקצועיים בלבד, הדבר נעשה בעצה אחת עם היועמ"ש לממשלה ועם פרקליט המדינה ולאחר שנבחנו מכלול השיקולים לרבות הרגישות בתקופת הבחירות".
 
חוקרי היאח"ה, שקיבלו את ההנחיה על הפיכתה של החקירה לגלויה, פשטו הבוקר על משרדי ממשלה ומספר רשויות מקומיות וכן על בתיהם ומשרדיהם של בכירים בשירות הציבורי, ביניהם קירשנבאום, מספר ראשי מועצות וראשי רשויות מקומיות, מנכ"ל של משרד ממשלתי, שר לשעבר, מנכ"לים של ראשי עמותות וראשי תאגידים, פעילים פוליטיים ובכירים בתאגידים ציבוריים.


קירשנבאום. צילום: פלאש 90


ניצב מני יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, מציין כי "החקירה הראשית הובילה ל-15 פרשיות משנה, כאשר נחשפה שיטה ומנגנון מסודר עם תוכנית עבודה. ביאח"ה הייתה תוכנית עבודה מסודרת, כשקבענו מראש להגיע למעצרים לקראת דצמבר. אנחנו לא עוסקים בסיעה פוליטית בשום פנים ואופן, אלא מקצועית בלבד לעבירות הקשורות לגורמים להרלוונטים". לגבי קירשנבאום, נבדק חשד נוסף, לפיו "תפרה" לבתה משרה כחלק מהמינויים וטובות ההנאה שקיבלה. הוא מציין במפורש: "עד כה לא מצאנו כל קשר למעורבות של דמות ברמה של שר כזה או אחר, ולא מן הנמנע כי אכן הפעילות נעשתה תוך עקיפה של אותם בעלי תפקידים בכירים".

על החקירה אמר יצחקי: "נחשפנו לפרשה מגוונת מאוד, רצופה באינטרסים אישיים והעברות כספים בסכומים הנאמדים במיליוני שקלים, גזירת קופונים והערכה שלי היא כי יהיו מעצרים נוספים בקרוב". ניצב יצחקי מציין ומבהיר: "זו אחת הפרשיות שאני לפחות, במסגרת תפקידי, לא נתקלתי בה מבחינת ההיקפים האדירים שהיא הכילה בתוכה. בפרשה הזאת, בניגוד לפרשות אחרות, בעלי כח ושררה ברשויות מקומיות, בתאגידים ובעמותות, החזיקו במעגלים אחרי מעגלים ויצרו את המנגנון שהוביל להיקפים האדירים האלה. יש כאן השלכות ציבוריות משמעותיות והחלטנו לעשות הכל כדי למנוע את העברת הכספים לאותן גופים ועמותות שהכסף הציבורי הזה לא מגיע להן.

לגבי החשודים המרכזיים, מדגיש ניצב יצחקי: "יש כאן מספר דמויות ששמן נקשר ליותר מפרשה אחת והן בעצם מהוות את הקישור לפרשה הכוללת. ראש אגף חקירות ומודיעין מציין כי על פי הערכת המשטרה, מדובר בהתנהלות שנמשכה ברובה מספר שנים, וחלקה נחשפה בעודה באיבה. הוא מעריך כי החקירה תימשך.

במסגרת העמותות, ציין יצחקי, נחשף שמן של עמותת אל-סם והאגודה למלחמה בסמים. במסגרת הפרשיות, עולה חשד להנפקת דרכונים ותעודות זהות לגורמים שאינם זכאים לקבלם, וזאת כמובן בתמורה לעבירות של שוחד וטובות הנאנה. 

מדובר בחקירה מסועפת שהחלה לפני שנה. במהלכה הפעילו החוקרים כלים מודיעיניים וחקירתיים מגוונים ומתקדמים וזאת לאחר שעלה חשד כי המעורבים חברו יחדיו באופן שיטתי לקידום עניינים הפרטיים והציבוריים ובמסגרת זו קיבלו כספים לצורכיהם האישיים וזאת תוך שהם מבצעים שורה של עבירות חמורות באופן שפגע באופן מהותי במנהל התקין.

במהלך החקירה הסמויה נחשף בפני החוקרים החשד לפיו המעורבים נהגו בשיטת פעולה מאורגנת כשהעבירו במסגרת תפקידם הציבורי סכומי כסף מהותיים ונכבדים מהקופה הציבורית לגופים מתוקצבים ולרשויות מקומיות שלא כדין וזאת בתמורה למתן טובות הנאה שונות הן לחשודים והן למקורביהם באמצעות מינויים או תשלומים כספיים. עמותות, ארגונים, תאגידים וגופים ציבוריים פעלו לכאורה בצורה מסודרת ובפעילות חוקית מתחת לרדאר, אולם תוך גיבוי ומעגלי תמיכה במחשכים, פעלו בצורה של רצופה בפעילות פשיעה של שוחד, מרמה ,רישומים וכזבים. 

עוד עלה במהלך החקירה כי המעורבים עשו שימוש בעמותות ציבוריות לצורך העברת הכספים ונהגו באותן עמותות כגלגל, שמחד מקבל כספים ממשרד הפנים ומאידך מעביר כספים לאותם מעורבים תוך ביצוע עבירות של שוחד מרמה והפרת אמונים.

היום, כאמור עם הפשיטה על בתי החשודים נערכו חיפושים הן בבתיהם והן במשרדיהם ובמהלכה נאספו מסמכים, מחשבים וחומרים נוספים שיהיה בהם על פי החשד כדי לבסס את עוצמת הראיות.

בהודעה שפרסמה המשטרה נכתב כי "החקירה מתואמת מראשיתה עם היועץ המשפטי לממשלה ומפכ"ל המשטרה. המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה מלווה את החקירה, תוך עדכונם של פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה, והיא מנוהלת בליווי צמוד של ראש האגף לחקירות ולמודיעין, ניצב מני יצחקי, וראש להב 433, ניצב רוני ריטמן".
 
מעטים בפרקליטות הכירו את הפרשה

לאורך כל התקופה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הקפיד להשליט מידור ברמה הכי גבוהה. רק מעטים מאוד בפרקליטות ובמשטרה הכירו את הפרשה, שהתנהלה תחת איפול כבד. גם ההחלטה לעבור מחקירה סמויה לחקירה גלויה התקבלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שקיים מספר ישיבות בלשכתו בנושא. זו חקירה שהחלה כחקירה של מספר פרשיות קטנות, עד בשלב מסוים רשויות האכיפה החלו לזהות שיש קשר ביניהן, דמויות משותפות, וכמו בפאזל, ברגע שהבינו את שיטת הפעולה, אפשר היה לגלות את התמונה הרחבה יותר. 
 
ביחס לחקירה הראשית סביב סגנית השר שנחקרה, נטען בשלב זה כי הייתה יכולת להניע תקציבים (ע"י תמיכות למיניהן וכו'), והכספים הללו נווטו בסיוע דמות ידועה ממנגנון המפלגה למקומות מסוימים תמורת עמלה כספית או תמורת ג׳ובים למקורבים. מצאו כל מיני דרכים לטשטש את הכספים ואת מסלולם, אגודי ספורט, עמותות, ראשי מועצות, ועוד. בחקירה עלה כי הדרג הפוליטי הוא שקובע את מבחני התמיכה ואת סדרי העדיפויות, ומכאן השפעתו. כמו כן, נחשף כי היו לה מהלכים שונים ומשונים בתוך הגופים שמייצרים את התמיכות והתקצובים בפועל. 
 
כאמור, על אף תקופת הבחירות, הנחיית היועץ המשפטי לממשלה היא להמשיך לנקוט בפעולות אכיפה בכל הקשור בחקירות ובחשיפות עפ"י סדר הדברים הרגיל. היועץ אמר באחת הישיבות שעסקה בנושא כי בשום פנים ואופן אין להגביל את המשטרה בעניין זה, ואין ליצור מצב שבו השחיתות לא תטופל במלוא החומרה מקום שהיא מתגלה.