הימים ימי מלחמה. מלחמת קודש, אולי אפילו מלחמת דת. שינויים טקטוניים מאיימים לקעקע את כל מה שהורגלנו לדעת על דפוסי ההצבעה של הציבור החרדי־ספרדי והמזרחי בישראל. דרעי נגד ישי, ישי נגד דרעי. אבל זה לא רק העימות הזוגי רב השנים, בחירות 2015 הולידו יש מאין מרן חדש, שמערכת הבחירות הקרובה היא גם הקמפיין הראשון שלו לפריצת גבולות קהילתו המסועפת וחדירה ללב הישראליות המזרחית.

בדרך אל מתחם ישיבתו של הרב, אי־שם בפאתי העיר בני ברק, אני עושה לעצמי סיכום ביניים קטן, מגיע למסקנה שהרב מאזוז זכאי כבר לכמה נקודות זכות רק על אומץ הלב שגילה. לא בכל יום קושר רב ברמתו את גורלו עם מפלגה חדשה שמתמודדת ראש בראש על ליבת הכוח של מפלגת ש״ס, כשהוא לוקח סיכון למלחמה חזיתית עם ״מועצת החכמים״ של התנועה בראשות המרן של ש״ס, חכם שלום כהן. מסתכן גם בלהפוך ללא רלוונטי, אם לא יצליח לעבור את אחוז החסימה הגבוה.
הרב מאיר מאזוז בן 69, ינוקא במושגי אריכות הימים של המנהיגים הרוחניים החרדים. גדולי הדור נוהגים להפליג לסביבות גיל 100. הרב עובדיה יוסף למשל הלך לעולמו בגיל 93, הרב כדורי נפטר בשיבה טובה בגיל 107, והרב שמואל אליהו בגיל 81. כך שזה בדיוק הגיל המתאים לפתוח בקריירה מזהירה של עשרות שנים.

מאזוז הוא בראש ובראשונה איש חינוך, עומד בראש ישיבת ״כיסא רחמים - ספרדית״ בבני ברק, שמונה כמה מאות תלמידים, ומוסדות נוספים. הוא נחשב לידען גדול בתחום כללי השפה והדקדוק וחסיד נלהב של ״פיוטים״.כך למשל כתב בפיוט שחיבר לכבוד אביו ואשר מתייחס לישיבה שבראשה הוא עומד, ״נוצר מסורת קדומים, החיה נשמות רדומים, בישיבת 'כיסא רחמים'. עליון עליה משגיח״.
מתוניסיה לפרדס כץ
מאזוז, הנוהג לחתום בשם ״נאמ״ן״ (נאום מאיר ניסים - ח״ג), הוא בנו הראשון של הרב מצליח מאזוז מג׳רבה שבתוניסיה, לצדם של שני אחים ושתי אחיות. אביו הרב מצליח היה תלמיד חכם מוכר ומפורסם שכיהן כדיין, ראש ישיבה ורב במספר קהילות בתוניסיה.
בספרים היוצאים לאור מטעם ״מכון הרב מצליח״, שפועל בחסות הרב מאזוז, ניתן למ־ צוא פרטים רבים על התבלטותו לטובה כבר מגיל צעיר, עת החל ללמוד ב״כות'אב״ ולגלות כישרון לימודי ועיוני נדיר. מאזוז הספיק להתמנות כבר בגיל 17 לתפקיד ראש ישיבה שנפתחה בעיר על ידי שליחו המיוחד של הרבי מחב״ד למקום.
ב־1963 הקים אביו, הרב מצליח מאזוז את ישיבת ״כיסא רחמים״ בראשותו, שהייתה התגשמות חלומו של אביו להנחלת שיטת החינוך שגיבש לתלמידים רבים ככל הניתן. הדגש בישיבה מאז ועד היום הוא על לימוד עיוני של התלמוד הבבלי, וטיפוח נרחב של שליטת התלמידים בדקדוק עברי, טעמי המקרא וכתבי הקודש.
מלחמת ששת הימים הביאה לגלים עכורים שהתנפצו על האוכלוסייה היהודית במדינות ערב. בינואר 1971, בעת שהיה בדרכו לבית מתפילת שחרית ניגש מוסלמי אל הרב מצליח והתנקש בחייו. האירוע הקשה הניע את הרב מאזוז לעזוב במהירות את תוניסיה יחד עם כל משפחתו.
עם הגעתו לארץ מיהר יחד עם שני אחיו, הרבנים צמח ורחמים, לפתוח בהליכים להקמת ישיבה על מנת לשמור על מורשת אביו שהפכה גם למפעל חייו.
את הישיבה הראשונה הוא פתח לכמה תלמידים בודדים, בדירת שני חדרים בשכונת פרדס כץ, לאחר מכן התרחבה הישיבה למספר תלמידים נוספים, ואחר כך, עם התפתחות המוסדות והתמיכה הכלכלית בפעילותו, נרכש המגרש שעליו ממוקמים כיום לרב מאזוז כמה מקורבים עתירי ממון שמהווים חלק מבסיס הכוח שמאפשר את המשאבים למימון הוצאות הפעילות של מוסדותיו. למשל, איש העסקים צבי עמר, הבעלים של תחנת הרדיו "קול ברמה" שהייתה מזוהה מאוד עם ש"ס
רוב מוסדותיו של הרב. בישיבה יודעים לספר כי במשך שנים ארוכות הרב מאזוז ואחיו לא משכו משכורת ממוסדות הישיבה, ואת משכורתו הוציא מכתיבה כסופר סת״ם בשעות הערב. כיום לומדים כמה אלפי תלמידים במוסדות הקהילה, בהם מה שמכונה ״ישיבה קטנה״ לנערים צעירים ו״ישיבה גדולה״ לבוגרים, כולל אברכים נשואים, בית ספר לבנות ומכון להוצאת ספרים.
לרב מאזוז כמה מקורבים עתירי ממון שמהווים חלק מבסיס הכוח שמאפשר את המשאבים למימון הוצאות הפעילות של מוסדותיו. המוכר שבהם הוא איש העסקים צבי עמר, שמקורב מאוד גם ליו״ר המפלגה החד־ שה אלי ישי, ומשמש כבעלים של תחנת הרדיו ״קול ברמה״. תחנה שהייתה מזוהה מאוד עם ש״ס עד לאחרונה. אלא שמקורב לרב מספר שמעבר למספר בעלי הון מתבססת הישיבה על תרומות קטנות רבות של אזרחים, שסייעו לישיבה לעבור גם את המשבר העולמי שגבה מחיר ממוסדות חרדיים רבים לפני כמה שנים.
אבל לפני הכל מאזוז כאמור הוא איש חינוך מובהק, שמוביל דרך ייחודית לתלמידים העוברים תחת חסותו. דרכו שמה דגש על העצמה של הספרדיות, בניגוד לרבנים אחרים שמחפשים עדיין את האישור של גדולי הדור האשכנזים. ״אשרינו שאנחנו ספרדים, צריכים אתם לרקוד כל יום שאתם ספרדים, לשמוח בזה״, אמר בתיעוד שדלף מתוך שיעור שמסר לתלמידיו ופירט, ״האופי של הספרדים כולו ענווה, כולו יראת שמיים, כולו מעשים טובים. אפילו שידברו עלינו, אנחנו עונים לדבריהם בכבוד״. אמר ואף טען שהחרדים האשכנזים לא ידעו לכבד את הספרדים. ״גם כשהיו מקבלים כסף כעפר הארץ דרך אריה דרעי בזמנו, לא כתבו מרן (על הרב עובדיה - ח״ג). נסתכל עליהם כמו ילדים קטנים, שאין בהם דעת. לא תחשבו שהתורה בידם ואנחנו מזדנבים אחריהם. הם איבדו מסורת של דורות״.

 "האופי של הספרדים כולו ענווה". הרב מאיר מאזוז (צילום: אריאל בשור)

 
הלכות הפיג׳מה
הרב מאזוז נחשב לחסיד של פיתוח יכולות ההעמקה והעיון של התלמידים. ״העיון הוא המפתח״, הוא משנן לתלמידים שעברו בעשרות השנים האחרונות תחת ידיו. החינוך בישיבה הוא על טהרת החרדיות השמרנית הקלאסית. כך למשל בלוח המודעות של הישיבה ניתן היה למצוא השבוע כמה מודעות שממחישות את גישתו, ״רבותי, 'אזי חיים בלעונו' בגימטרייה 'פוליטיקה'״, כתב לתלמידיו וציווה, ״יש להתרחק ממנה כמפני אש״, לנוכח הקרבות ברחוב החרדי־ספרדי לא ברור אם תעמוד הבקשה של מאזוז במבחן המציאות.
הוראה אחרת נוגעת לנוהלי הצניעות והנחיות מפורטות לגבי סוג הפיג׳מות הרצוי בישיבה, ״בני תורה לא לובשים פיג׳מה של מכנסיים קצרות וגם לא עד הברך. אלא עד כף הרגל, כך קיבלנו מאבותינו״. גם לגבי הליכה לים עמדתו חד־משמעית, ״לבנו מר מטביעות בים רחמנא ליצלן, ובנוסף יש הרבה פריצות... ובגלל זה אנו לוקחים אתכם לבריכה מדי פעם, ובכן, לא ללכת לים!״.
גם בענייני אופנה יש לרב מאזוז סטנדרטים קפדניים משלו לתלמידיו, במכתב שפרסם בשנת תשכ״ז בישיבתו הורה: ״בני תורה הטובים לא ילבשו חולצות המצוירות, והצמודות, וכפתורי מתכת, וכיוצא בזה מן האופנות למיניהן״.
ספר שהוציא באחרונה הרב מאזוז, בשם ״אסף המזכיר״, מאפשר הצצה לדעתו על אירועי השנתיים האחרונות, במה שנראה כמעין הסבר למהלך הקמת המפלגה החדשה וגם מתקפה חריפה מאוד על הרכב הממשלה היוצאת בכלל ועל יו״ר יש עתיד יאיר לפיד בפרט. ״בשנה זו, ג' במרחשוון, נסתלק מאיתנו מאור ישראל, רבם של כל בני הגולה הגאון רבי עובדיה יוסף והשאיר את כולנו יתומים. ומני אז והלאה אין יום שאין קללתו מרובה מחברו, גזירות שונות ומשונות מבית ומחוץ, שנאת העמים לישראל ושנאת הממשלה לחרדים״, מציין הרב מאזוז ומשווה בין אישיותו של הנוכל המקראי לבן הארמי שהיה גיסו של יעקב אבינו לבין נתניהו, בנט ולפיד. ״כל שבוע גזירה חדשה מאת בני לב״ן (ראשי תיבות לפיד־ בנט־נתניהו - ח״ג) האומרים 'לקח יעקב (יעקב הוא כינוי גם ללומדי התורה - ח״ג) את כל אשר לאבינו', ובלשון הכסיל (יאיר לפיד - ח״ג): איפה הכסף?״.
ייסורי מאחז
מאזוז גם מתייחס בספר לטרגדיה האישית שפקדה אותו כאשר מעד מקומה שלישית ונפגע באורח קשה מאוד.
״עד נפילתי מקומה שלישית ביום ח' בשבט התשל״ד בעטיים של אינשי דלא מעלי לא יאבה ה' סלוח למו. וכשנפלתי לא איבדתי ההכרה, רק לא נותרה בי נשמה, ולא יכולתי לדבר ולא לנשום. ופסוק אחד צלצל במוחי כמחץ אלפי קרדומות: ״הלא אתה מקדם ה' אלוהי קדושי לא נמות״ (חבקוק א יב). ואת המילים 'לא נמות' חזרתי במחשבתי כמה פעמים עד שהגיע אמבולנס והזרימו לי חמצן ותחי נפשי״. מאזוז מוסיף, ״שכבתי שמונה חודשים בתל השומר ובבית לוינשטיין, ויצאתי בתשרי התשל״ה על משענתי אחרי שעברתי ניתוח מסוים (ביום כ״ג מנ״א התשל״ד). אבל כיוון שרעייתי נ״ע הייתה בהריון בשנת התשל״ד ושכבה לבדה בבית עם שני תינוקות (והשנה שנת מלחמת כיפור), נולדה לה תינוקת מפוחדת שלא יכלה ללכת ולדבר עד גיל 4 ו-5 שנים. ועברה הילדה כמה ייסורין וצרות עד היום הזה. ואני עברתי מאז ניתוחים רבים, וגדול הניתוח האחרון ביום ז״ך שבט התשע״ג להחלפת מפרק הברך בעצת ידיד, על ידי שני מומחים 'שהבטיחו' שתוך שבוע ימים אחזור לאיתני והכל נעשה על ידי מחשב וכו', ובעוה״ר לא נרפאתי עד היום. לא קראתי למאהבי והמה רמוני. וגם רעייתי אסתר נ״ע סבלה ממחלת קרוהן מרוב דאגות ואחר כך מסרטן המעי הגס ל״א, ועברה שישה ניתוחים בארץ ובחו״ל עד שנלב״ע בדמי ימיה ביום ט״ז בכסלו התשס״א (אסתר המלכה לפ״ק) והיא בת 56 שנים. והילדים הי״ו עברו עוד מחלות וטיפולים שונים שלא כדרך הטבע עד שתשש כחי. ואעפ״כ הייתי עונה לכל שואל כפי יכולתי, עד השנים האחרונות שנתרבו השואלים לקנטר והמה שועלים קטנים מחבלים כרמים, המראים תומה ותחתיה ערמה, פסקתי מלענות רק לעתים רחוקות״.
מאזוז מעיד בספרו כי ״ידיד אחד שידע חלק קטן מהתלאות שעברתי אמר אלי: ״לו עבר בן אדם אחר תלאות כאלה, היה מתאבד או לפחות משתגע״. אומר מאזוז ומוסיף, ״אני קטון מקטני חכמי ספרד, אשר עדים בגלות הורד, ותמיד אשקוד במשמרותי, ולא השגתי חוכמת אבותי. כיימים רעים וקשים פגעונו, ובשלווה לא התלוננו״.
עצמאי מול ש״ס
זו לא הפעם הראשונה שמאזוז מגלה עצמאות פוליטית. לפני כ-20 שנה יצא קצפו על הרשימה המשותפת לש״ס ודגל התורה לקראת הבחירות למועצת עיריית בני ברק. שלושה שבועות לפני הבחירות הורה מאזוז לנאמניו להריץ רשימה מתחרה בשם ״הן״ שהתמודדה על מקום במועצת העיר וגרפה שלושה מנדטים. בבחירות הבאות כבר מיהרו בש״ס ליישר עמו קו ואפשרו למאזוז לשלב נציגים מטעמו ברשימה המקומית למועצת העיר.
במהלך כל שנות פעילותה של ש״ס שרר מעין שלום קר בין הרב מאזוז לש״ס. למרות גדולתו לא שולב מאזוז מעולם במועצת החכמים, ומאחורי הקלעים חשו מעריציו בסוג של נימת זלזול כלפי רבם ״התוניסאי״ מצד ההגמוניה השלטת בש״ס. למרות זאת היחסים האישיים בין הרב מאזוז לרב עובדיה יוסף התאפיינו בהערכה הדדית.
מול טענת אנשי מאזוז לפגיעה בו בגלל אי צירופו למועצת החכמים של התנועה, מספר מקורב למדן הרב עובדיה יוסף גרסה שונה בתכלית ששופכת אור אחר על המניעים. ״לרב עובדיה היה קו ברור מאוד, פרגמטי, שליווה אותו בכל. הרב מאזה זכה לכבוד ממנו אך הרב סירב לקבלו למועצת החכמים מכיוון שזיהה בו אלמנטים לאומניים־קיצוניים״. כך למשל התבטא מאזה בעד עלייה להר הבית חרף התנגדות נחרצת של חמרן לעניין. ״לרב עובדיה היה ברור שהרב מאזוז לא יתחבר לעמדות הפרגמטיות שלו בנושאים מדיניים וגם לדרך הפסיקה שלו. כל ניסיון לטעון אחרת הוא עיוות היסטורי״.הרב מאזוז: "יש ציבור גדול מאוד שעלולים ליפול ישר לזרועותיו של בנט. בנט הזה הוא לא אדם ישר, הוא בוגד. מתחיל בב' ובוגד. מבטיח לחרדים, תצביעו לי ואני אעזור לכם. מצביעים לו ומחר מפיל אותם בפח. אין דבר כזה"
עם ההודעה על הקמת המפלגה החדשה, העניק מאזוז ראיון לתחנת הרדיו ״קול ברמה״ ואמר, ״יש הרבה בתקופה האחרונה, שאמרו שלא יצביעו לש״ס משתי סיבות. סיבה ראשונה כי הם נוטים שמאלה, לא מזמן אמר היושב ראש רבי אריה שהם הולכים עם הרצוג״. כאן טיווח מאזוז ישירות את נשיא מועצת החכמים של התנועה, הרב שלום כהן, ״לפעמים שומעים דברים שהם צורמים, למשל 'כיפות סרוגות, הם מזרעו של עמלק'. הציבור לא שוכח, שומעים את זה, והם מפנימים, הרבנים לא רוצים אותנו. ויש ציבור גדול מאוד שעלולים ליפול ישר לזרועותיו של בנט. בנט הזה הוא לא אדם ישר, הוא בוגד. מתחיל בב' ובוגד. מבטיח לחרדים, תצביעו לי ואני אעזור לכם. מצביעים לו ומחר מפיל אותם בפח. אין דבר כזה״.
הרב מאזוז לא עצר וחשף עוד טפח מהיחסים העכורים עם ש״ס, ״אמרתי לרב בעדני (חבר מועצת חכמי התורה של ש״ס -ח״ג) בוא נעשה הסכם עודפים. הקדוש ברוך הוא אוהב את הישרים. ואני מקווה שנגיע לעשרה מנדטים ואריה יגיע גם הוא לשמונה מנדטים״. מאזוז נשאל על האפשרות שמועצת החכמים תפרסם קריאה נגדו, ״שיצאו נגדי, נגד הרמב״ם לא יצאו? נגד הרב עובדיה לא יצאו?״.המנדטים בדרך
מערכת הקשרים בין ישי למאזוז לא מתחילה היום, למעשה היא התחילה לפני שנים רבות. גם העובדה ששניהם חולקים מוצא תוניסאי משותף לא הזיקה ליחסים הטובים. נראה שמאזוז קשר את גורלו עם המיזם החדש והחליט ללכת עד הסוף, ״אני מבטיח לכם, לא רק שהמפלגה תעבור את אחוז החסימה, היא גם תביא מנדטים נוספים מעבר״, אמר הרב מאזוז למקורביו בימים האחרונים.
נוהגו של הרב לכתוב את דעותיו ואמרותיו בפירוט מאפשר להבין את דעתו באשר לסוגיות עקרוניות, שאליהן התייחס עוד בטרם הוקף בטבעת של אנשי חצר ומנגנון שחוצצת בינו לבין הציבור והתקשורת. כך למשל כתב באשר למדינת ישראל במה שנראה כתמיכה בחזון יישוב ארץ ישראל לצד חיזוק האמונה הדתית בקרב אזרחי ישראל, ״יש כאן כל מה שצריך כהכנה לגאולה. נכון יותר לקרוא לזה: הכנה לגאולה או סוף הגלות. גאולה ממש -לא רואים, כי המצב, ה' ירחם. אין אחדות בעם, אין אהבה בין אחד לשני, אין נטייה לכבד את התורה. להפך, הבג״ץ מכרסם בכל יכולתו בחוקי התורה״. ולמרות הדברים הללו מוסיף מאזוז באופטימיות, ״אבל יש גאולה גשמית שקודמת לגאולה הרוחנית. 'סולו סולו' - כבר סללו כבישים, מה שנשאר זה המשך הפסוק: ״פנו דרך, הרימו מכשול״ (זה יצר הרע) - אז יבוא המשיח. הרי רוב אלה שרחוקים מתורה עוזבים לבסוף את הארץ, והארץ תישאר לשומרי מצוות, ואלה הרוחקים הנמצאים בארץ ישראל סופם בלי ספק לחזור בתשובה. זו התכלית, ואנחנו בלי ספק מתקרבים בכל רגע ורגע לגאולה״.
באשר לתפילה לשלום המדינה ציין מאזוז בתשובה לשאלה שנשאל בנושא, ״אפשר לומר אותה, אבל איך לומר לראשיה שריה ויועציה, והם מחריבים אותה בעוונותינו הרבים״.
ד״ר אהרון ארנד, מהפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בן אילן, כתב על הרב מאזוז, ״דמות מיוחדת של רב השייך לעולם החרדי אך בעל השקפות לאומיות. תורת הרב מאזוז רבה ומגוונת, וראוי לה לימוד, מחקר ועיון״.
17 במרץ יהיה לא רק יום הבוחר הישראלי, אלא גם יום דרמטי וחשוב עבור הרב מאזוז. אנשיו של מי שעלה מתוניסיה ובנה בעשר אצבעות את מוסדותיו החינוכיים בארץ כבר מפנטזים על כיסאות בכנסת, שליטה ציבורית רחבה ויכולת השפעה על קבלת ההחלטות. המשימה הזאת מונחת לפתחו של הרב מאזוז, שצפוי להיות השופר הרעיוני העיקרי של המפלגה החדשה מול קהל המצביעים הפוטנציאלי.