נשיא המדינה, ראובן ריבלין, פתח את הנאום שלו בכנס הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט היום (חמישי) בצהריים בהצהרה בעקבות האירועים אתמול שהובילו למותו של שר ההתנחלויות הפלסטיני. "מדינת ישראל מחויבת לבדוק בקפדנות את האירועים. ישראל תנהג לפי החוק. בתקופה קשה זו שני הצדדים בעלי מחויבות להיות אחראים", הוא אמר.




ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט התקיימה היום, זו השנה השלישית, במלון מצודת דוד בירושלים. הוועידה היא מפגש רשמי של קהילת הדיפלומטים בישראל, והיא מעלה לדיון נושאים בוערים בעבור משלחות דיפלומטיות מרחבי העולם ובעבור גורמים משפיעים במדינת ישראל – ממשלה, צבא, עסקים ומעצבי דעת קהל.



בוועידה השנה נאמו ראובן (רובי) ריבלין, נשיא המדינה; שמעון פרס, הנשיא ה-9 של מדינת ישראל; שר האוצר לשעבר יאיר לפיד; שר הפנים גלעד ארדן; שגריר ארה"ב בישראל דניאל שפירו; ראש עיריית ירושלים ניר ברקת; יו"ר קק"ל אפי שטנצלר וראש אגף תכנון בצה"ל אלוף נמרוד שפר.


הנשיא פתח ואמר: "כאחד שחי בירושלים כל חייו, תנו לי להבטיח שהתמודדנו עם דברים כאלה בעבר והסתדרנו. הדמוקרטיה הישראלית עמדה במבחן של הרבה מאוד מבחנים. מעבר של אלפי ישראלים במהלך ההתנתקות, שרדנו גלים של טרור, שש מלחמות, מבצעים צבאיים, עשרות אלפי חיילים ואזרחים שנפלו וגם רצח של ראש ממשלה. 


"אני לא כאן לתת שיעור בהיסטוריה הישראלית. אני כאן כדי להגיד שאנחנו מדינה דמוקרטית ויהודית גאה, זהו ה-DNA שלנו, אנחנו מדינה שהיא לא יותר יהודית מדמוקרטית ולא יותר דמוקרטית מיהודית. אנחנו רואים לנכון להגן על כל האזרחים שלנו, על המיעוט, על הערבים וגם על היהודים כאחד. למרות הטענות האחרונות לפיהן היהדות מאיימת על הדמוקרטיה, במציאות זה אחרת לגמרי", אמר הנשיא.


ריבלין התייחס בהמשך גם לחוק הלאום ולמבצע צוק איתן: "היתה לנו שנה קשה בישראל. יש כאן דברים שמטרידים אותי. אני מוטרד מאלימות הגואה בישראל. אני מוטרד מהאווירה הפוליטית ומהשיח שנוצר כאן, האלימות הזאת לא נחוצה וכבר התבטאתי על זה בעבר. אני מודאג מהיחסים בין יהודים, ערבים, מוסלמים ונוצרים".


הנשיא המשיך בקו המפייס: "חלק מהאנשים יגידו שיש קונפליקט בין שני עמים על המולדת שלהם, אבל בניגוד לאחרים, לנו אין לנו ללכת. אנחנו כאן כי חזרנו לביתנו. גם היהודים צריכים להבין שמי שנולד כאן רואה בזה את מולדתו ועל כך אנחנו נאבקים בינינו". לאחר מכן מתח ביקורת גם על המנהיגות הערבית ואמר: "אני מודאג שמנהיגי הערבים בישראל לא גינו את הישראלים, הם תומכים באויבים שלהם ונאבקים במדינה שהם חיים בה. אנחנו יודעים שיש לערבים ישראלים את בעיית הקונפליקט עם המדינה, אני גם מוטרד מכך מהפער הסוציאלי שיש בין הערבים ליהודים, לא עשינו מספיק כדי לבנות גשרים בין יהודים לערבים. המשימה הזאת עומדת בפני המדינה ובפניי".
 
 
בסיום הנאום אמר: "למרות האתגרים, אנחנו צריכים לזכור שהדיון הדמוקרטי בישראל הוא ביטוי של כוח, של חברה אמיצה מספיק להתמודד עם הדילמות והערכים שלה. אין לי ספק בליבי שישראל מסוגלת להביס את האתגרים שמסביב. נמשיך לעשות את זה בדרך הדמוקרטית והיהודית ואני חוזר ואומר, אין שום ניגוד ביניהם".