שמונה תושבי מזרח ירושלים נעצרו לפנות בוקר (שני) במסגרת חקירה המתנהלת כנגד מפרסמי הסתה לטרור באמצעות הרשתות החבריות ורשת האינטרנט כחלק מפעילות אכיפה של המשטרה במחוז ירושלים. המעצר נעשה במטרה להתמודד עם עבירות האלימות והפרות הסדר באזור ירושלים, אשר התגברו בחודשים האחרונים. 

הפעילות, אשר עמדה בסימן שיתוף פעולה בין השב"כ ליחידה המרכזית של ירושלים, עצרו ביום רביעי כוחות מג"ב ויס"מ מספר אזרחים, אשר חשודים בשייכות לחמאס ולפת"ח, בחשד כי הסיתו בדפי הפייסבוק שלהם עם תמונות, סרטונים ודברי הסתה שהוכוונו עפ"י החשד, לפגיעה ביהודים ובאנשי כוחות הבטחון. עפ"י החשד, השמונה הסיתו ועודדו ביצוע פיגועים כנגד יהודים. בין היתר, שיבחו את הפיגועים בירושלים, ועפ"י המשטרה, נתפסו צילומים שלהם עם נשקים ואמצעי לחימה.
החקירה העלתה כי פרסומים אלו הובילו לתגובות רבות מצד אלפי העוקבים בפייסבוק של החשודים אשר חיזקו את אמירותיהם, הביעו תמיכה וגררו פרסומי תמונות וקריקטורות המביעים תמיכה בדברים שפורסמו.

במסגרת המעצרים נתפסו המחשבים האישיים, מכשירים ניידים, פרסומי הסתה, רימון מאולתר ועוד, וזאת בהתאם לצו שהוצא מבעוד מועד על ידי בית משפט השלום בירושלים. זוהי אינה הפעם הראשונה בתקופה האחרונה בה נעצר תושב העיר בחשד להסתה. לפני כחודש, הוגש כתב אישום כנגד מחמוד עסילה תושב העיר העתיקה בגין אותם סעיפים.
מפקד מחוז ירושלים ניצב צ'קו אדרי סיכם את הפעילות: "פוטנציאל המסוכנות של עבירות אלה הוא גבוה מעצם העידוד למעשי נקם ואלימות. שיתוף הפעולה הפורה והמקצועי בין ימ"ר ירושלים לשב"כ הניב חקירה מורכבת ומקצועית שהובילה למעצרם של החשודים בהסתה לאלימות וטרור. אנחנו נמשיך בפעילות המקצועית, המסורה והבלתי מתפשרת להשבת השקט והביטחון לתושבי ירושלים ומבקריה".

לאינטרנט השפעה רבה על הפיגועים. במערכת הביטחון מצביעים על הקשר בין חמאס , האינטרנט והמפגעים הבודדים. ״הניסיונות של חמאס לדרדר את המצב הביטחוני באות לידי ביטוי בכמה צירים מכרזיים״, אומרים באמ״ן, ״עולם הרשתות, אמצעי מרכזי של חמאס להתסיס את השטח, והכוונה שוטפת של טרור, מהרצועה ומבחוץ, זו בעצם הכוונה, של מה שנקרא, מטה הגדה, שמורכב בעיקר משוחררי שליט שיושבים בעזה ומכווינים טרור בגדה, עם הרבה מאמץ, אבל בלי הרבה הצלחה עד כה, וכמובן, הסברה ותעמולה״
 
״הדור הצעיר של הפלסטינים הוא משכיל יותר, וכמו בני גילם בארץ ובעולם, הם גם מרושתים יותר. שמשווים תהליכים היסטורים שהובילו לאינתיפאדות הקודמות״, מסבירים באמ״ן, ״אבל הדור הזה מבעבע ברשתות החברתיות, רוב הדברים שקורים הם תוצר של פעילות הרשתות״. במערכת הביטחון מציינים את ארגון ״שבב אל אנתיפאדה״, ארגון וירטואלי שפועל ברשתות החברתיות, מרצועת עזה, ״הם פעילים באופן בלתי רגיל״, אומר בכיר באמ״ן למעריב-השבוע, ״הם מאוד ממוקדים בנושא מסגד אל אקצה ומניעים חלק גדול מהפעילות העממית. אחרי התמונה העשירית, או הכרזה העשירית, אתה לא צריך נימוקים רציונאליים, אתה הולך לעשות את הפיגוע, אתה לא צריך את הקשר, ואם מעורר אישית או נפשית, זה הרבה יותר קל משנים עברו הרשת מאוד מקלה לעומת פעם, אתה רואה את האמצעים של היום, זה עולם אחר לגמרי, קח את האוטו, סכין קצבים ועשה את הפיגוע, וזו צרה מאוד גדולה״.
 
אחד מסימני האזהרה נוגעים לדור הצעיר, בגילאי 16-25:, ״זו קבוצה מאוד שונה מדור ההורים״, מסביר הגורם הבכיר במערכת הביטחון,״עם זכרון קולקטיבי הרבה יותר קצר, לא זוכרים את מה שהיה באינתיפאדת אל אקצה. יש כאן המון אנשים עם השכלה, שנרכשה בעיקר בשטחים, ואותם אנשים הולכים לעבוד בפיצריות, מאפיות, הבניה. הם מאוד מחוברים. יודעים מה קורה בחברה הישראלית. הם רואים את הפער, וזה דור מאוד מתוסכל, ומאוד לעומתי, הרבה יותר מדור ההורים שלו״. במערכת הביטחון לא יושבים בחיבוק ידיים, ״אנחנו מבינים שמספיק לראות כל היום את שטיפת המוח באינטרנט כדי שזה יחלחל לדור הצעיר. אנחנו פועלים באופן אינטנסיבי בזירה הזאת״, אומר גורם בכיר באמ״ן.