ראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט אמר הלילה (בין שני לשלישי) כי החוטף שעומד מאחורי החזקת בני הערובה בבית קפה בסידני היה מוכר לרשויות ובעל היסטוריה של בעיות נפשיות.

"התוקף היה ידוע היטב למדינה ולרשויות הרווחה", אמר אבוט לכתבים במסיבת עיתונאים בקנברה, "הייתה לו היסטוריה ארוכה של פשעים אלימים, הזדהות עם קיצוניות ואי יציבות נפשית".

עוד הוסיף אבוט כי "האירועים הללו כן ממחישים שגם מדינה חופשית, פתוחה נדיבה ובטוחה כמו שלנו - פגיעה מול פעולות אלימות ממניעים פוליטיים". מקור משטרתי ציין כי שמו של החוטף הוא מאן הארון מוניס, פליט איראני שעומד בפני אישומים רבים מעברו, בין השאר על תקיפה מינית וסיוע לרצח.


בתוך כך, איראן מגנה את פעולותיו של הפליט, ואומרת כי "שימוש בשיטות לא אנושיות וזריעת פחד בשם הדת, היא בשום פנים ואופן אינה מקובלת". כך מסרה בשם המדינה, דוברת משרד החוץ האיראני מארזייה אפקהאם, והוסיפה כי "מצבו הנפשי היה ברור לחלוטין לשלטונות האוסטרליים". דבריה פורסמו בסוכנות הידיעות האיראנית, אירנ"א.


מוקדם יותר, הסתיים האירוע לאחר 16 שעות שבהם יושבי בית הקפה "לינדט" בסידני נלקחו כבני ערובה, תחת איומיו של הג'יהאדיסט החמוש. במהלך שעות הלילה המאוחרות, לאחר שעוד שישה בני ערובה הצליחו להימלט, פרצו הכוחות המיוחדים של אוסטרליה והרגו את המחבל, מאן הארון מוניס. עפ"י הדיווחים, שני בני אדם נוספים נהרגו וחלק אחר מהם פצועים בדרגות שונות, חלקם במצב קשה.
 
הפריצה של כוחות הביטחון הגיעה לאחר ששישה בני אדם פרצו לפתע את הדרך ובחסות החשיכה הגיעו הכוחות המיוחדים דרך הדלת ממנה ברחו האנשים במהלך היום. הכוחות נכנסו למבנה משני כיוונים וכיתרו את החוטף. רגע הפריצה לווה בירי מאסיבי, רימוני עשן ורימוני הלם, אשר הושלכו לעבר המקום.