באיחוד האירופי קוראים לחקור את מותו של השר הפלסטיני, זיאד אבו עין, היום (רביעי) לאחר שלטענת גורמים פלסטינים הותקף על ידי חיילי צה"ל בכפר תורמועסיא שמצפון לרמאללה. שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני הביעה צער על מותו, אולם קרא לצדדים לנהוג באיפוק. "אני רוצה להביע צער למשפחתו של השר זיאד אבו עין, לרשות הפלסטינית ולעם הפלסטיני", ציינה מוגריני בהודעתה. "הידיעות על שימוש בכוח מצד החיילים הישראלים מדאיגות. אני קוראת לחקירה מיידית בקשר למותו של השר". היא הוסיפה כי מדובר ב" תזכורת מדאיגה לכל הקהילה הבינלאומית של המצב המסלים בשטח".
בעקבות מותו של השר כינס הערב הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, הערכת מצב בהשתתפות בכירי צה"ל. במהלכה הוא הודיע על תגבור כוחות ביהודה ושומרון. התגבור כולל שני גדודים והעברת שתי פלוגות מג"ב מאחריות משטרת ישראל לצה"ל. 
ראש הממשלה בנימין נתניהו, העביר באמצעות שליחו האישי עו"ד יצחק מולכו, מסר לרשות הפלסטינית לפיו ישראל תבדוק את האירוע שהיה היום ליד רמאללה. מטעמו של נתניהו נמסר כי הוא מקיים לאורך היום התייעצויות ביטחוניות, ומבין את הצורך להרגיע את השטח ולפעול באחריות. 
 

בצה"ל ממשיכים לחקור את נסיבות האירוע שהביא למותו של אבו עין. גורם צבאי מסר כי אבו עין הוא זה שארגן את ההפגנה, ויצר את הפרובוקציה מול הכוחות בשטח במטרה לפגוע בנטיעת עצים ליד עדי עד. "אבו עין הגיע 20 דקות לפני ההפגנה" אמר הגורם הבכיר בצה"ל, הוא הסביר כי באירועים מסוג זה, קובעים קו שאותו אסור למפגינים לעבור כדי למנוע חיכוך. בשלב מסוים החל חיכוך לא גדול, ולפתע הבינו שיש אדם שהתמוטט. לטענת הגורם, רואים כי הפלסטיני נדחף כדי לעמוד על הקו שהוצב, ואז הוא קרס תוך שהוא מחזיק את גופו בצד שמאל. 
לדבריו, פרמדיקית הציעה לו עזרה ומפקד הגדוד היה במקום, אולם בשלב מסוים הפלסטינים החליטו לפנות אותו לבית החולים ברמאללה ושם כאמור הוא מת. הגורם הצבאי אומר כי הנושא נמצא בחקירה ויש לעבור חייל חייל כדי להבין מה קרה שם. "יש שם חיילים מפיקוד העורף וממג"ב. יש שם גדוד מילואים לא מיומן באזור שבו אירוע כזה נחשב לדי שגרתי. כוחות מג"ב, שהיו בקו הראשון, הם כוחות ייעודיים למשימות האלה. על פניו זה נראה סביר. עם כל ההסתייגויות, עצם הגעתו של אבו עין לאירוע ליבתה את האש".
  
מוקדם יותר סיכם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, עם מקבילו הפלסטיני, חסיין השייח, על השתתפותו של פתולוג ישראלי מהמכון המשפטי אבו כביר, שיצטרף לפתולוגים נוספים שיגיעו מירדן, בבדיקת נסיבות מותו של אבו עין. על פי דיווחים בכלי תקשורת פלסטינים, הוא נפגע מקסדה של חייל צה"ל במהלך עימותים, וברשות הפלסטינית הכריזו עליו "שהיד" ועל שלושה ימי אבל.
יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, התייחס למותו של השר לענייני התנחלויות ואמר: "מדובר בפגיעה ברברית שאין לשתוק עליה. נעשה כל מה שצריך, לאחר קבלת מסקנות החקירה הנוגעות להריגתו של אבו עין. הוא גינה את "המשך הפגיעה הפלסטינית של ממשלת ישראל בעם הפלסטיני". עפ"י דיווחים, הודיע אבו מאזן כי בעקבות האירוע, הוא מסיים את הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל".