לאחר שבסוף השבוע הוכרז באופן רשמי על מינויו של האלוף גדי איזנקוט לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל, התפנה שר הביטחון לראיון בגלי צה"ל הבוקר (א').




יעלון דיבר על הנושאים הפוליטיים שעל הפרק, ובעיקר תקף את התנהלות משרד האוצר והעומד בראשו, יאיר לפיד: "אנחנו נמצאים באווירת בחירות וזה לא הזמן לדעתי", אמר יעלון. "לא שאני חושש מבחירות אבל זה פשוט מיותר. נוצר פה מצב שלא מאפשר לממשלה הזאת לנשום וכתוצאה מהאווירה הזאת שנובעת מהתנהגות השותפים בקואליציה, במיוחד בנושאי תקציב הביטחון. אחרי שמסכמים על תקציב הביטחון, האוצר עושה תרגילים ובעצם סעיפים שצריכים להופיע בתקציב, האוצר משנה אותם בצורה שתפגע בנו בשנה הקרובה. 

"התקציב כפי שהאוצר רוצה להעביר אותו, הוא תרגיל של האוצר. זה מוצג כאילו קיבלנו תוספת אבל קיבלנו פחות כי אנחנו מממנים דברים שאנחנו לא צריכים לממן. אם משרד האוצר לא מקיים החלטות ממשלה אז קשה למשול ככה. כך זה מתנהל גם במקומות אחרים. 


על דבריו של לפיד, על היחסים הרעועים עם ארה"ב, אמר יעלון: "אם יש דאגה לנושא היחסים עם ארה"ב, אז איך בנושא כל כך חשוב שמתנהל כבר כמה שנים, כמו עסקת מטוסי F-35 שהקבינט הקודם אישר, שר האוצר מתנגד באופן שיפגע ביחסים עם ארה"ב. ככה לא מתפקדת ממשלה, אם מכינים הסכם עם האמריקנים בנושא שעובדים עליו כבר שנתיים ובסוף מרימים יד נגד בדיון בנושא, בגלל שרוצים להיות לעומתיים לביטחון באופן לא ענייני ופוליטי. מע"מ אפס זה מה שחשוב כעת?"


"טוב שתהליך בחירת הרמטכ"ל הסתיים"




על מינויו של איזנקוט אמר יעלון: "זה בוקר שבו נכון לאחל בהצלחה לשלושה אלופים מצטיינים. כמובן לגדי איזנקוט על תפקיד הרמטכ"ל, ליאיר נווה על יציאתו לדרך חדשה לאחר הפרישה מצה"ל וליאיר גולן שיהיה סגן הרמטכ"ל הבא".



על תהליך הבחירה, שארך יותר זמן מהצפוי אמר יעלון: "היה פה תהליך, קודם כל אני חושב שנכון ושקוף שתהיה התייעצות ביני לבין ראש הממשלה, שחובתו וזכותו להיות מעורב בתהליכים האלו, זו הדרך הנכונה ואכן התהליך היה כזה. לאחר האזכרה לפולה בן גוריון דיברתי עם ראש הממשלה וסיכמנו סופית שאיזנקוט יהיה הרמטכ"ל הבא, הייתה כוונה להוציא את זה באותו הלילה אבל זה התעכב בגלל לוחות זמנים.



"אני מכיר את שלושת האלופים היטב מתוקף שירותי הצבאי. זה לא המצב עם ראש הממשלה ולכן מן הראוי שראש הממשלה צריך להביא בפני הממשלה מועמד לתפקיד כל כך משעמותי וחשוב וראוי שיכיר אותם היטב לפני ולכן הוא נזקק לפגישות".


על הפרסומים לפיהם רצה נתניהו להציג מועמד אחר לתפקיד, יואב גלנט למשל, אמר יעלון: "כל הדיבורים על גלנט הם רעשי רקע מיותרים, שמעתי הרבה רעשים והם לא קרובים למציאות. אני חושב שראש הממשלה, בלב שלם ביחד איתי, יביא לממשלה את מועמדותו של גדי איזנקוט לתפקיד הרמטכ"ל הבא. צה"ל יצטרך להתמודד עם אתגרים רבים ואיזנקוט מגיע מנוסה. הוא עבר שורה של תפקידים. מהבחינה הזאת, כפי ששמעתי גם מאנשים שהתייעצתי איתם, אני חושב שזו המלצה נכונה. העיכוב מעט הזיק, זה מכניס רעשים מיותרים למערכת, אבל טוב שזה נגמר. 

"כבר 30 ומשהו שנים שאיזנקוט מתכונן לתפקיד הזה, זה לא מסוג התפקיד שמציניחים אליו, הוא בהחלט מגיע מוכן. מאחר והשאלה הזו של חלקו של גדי בפרשת הרפז הטרידה אותי, ליבנתי אותה בטרם המינוי. אין אפילו עננה בנושא הזה, אין בגדי שום רבב".