תושבי מושב נתיב העשרה, שחיים על גבול רצועת עזה, דיווחו הבוקר (חמישי) על לילה סוער מעבר לגבול. לאחר בדיקה של גורמים ביטחוניים, נודע כי ארגון חמאס קיים הלילה תרגיל צבאי חסר תקדים מבחינתו. התרגיל הצבאי של חמאס התקיים במקביל לתרגיל מסווג של גדוד הצמ"ה של צה"ל, אשר הצטיין במבצע "צוק איתן".

לדברי גורמים ביטחוניים, התרגיל של חמאס התקיים ביישוב דוגית, שבעבר פונה במסגרת ההתנתקות ועבר לידי הפלסטינים. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הם אלו שאחראים על התמרון, וקולות נפץ חזקים נשמעו היטב מכיוון צפון הרצועה. גורמים בצה"ל אישר לתושבי המושב כי אכן התבצע תמרון צבאי נרחב, גם בניסנית וגם בדוגית.
ההערכות במערכת הביטחון מדברות על תרגיל חסר תקדים שכלל שילוב של כוחות רבים ולפי קולות הנפץ תקיפת מוצבים ומבנים, דבר שהחמאס מתרגל ומעיד כי הארגון לא זנח את הרצון לעימות עתידי חוזר מול צה"ל. גורם בצה"ל אמר הבוקר כי ללא ספק מדובר באירוע חריג. אחרי מלחמת לבנון השנייה היה שקט מוחלט, אולם חידוש הייצור הרקטי בולט בשטח, מספר הניסויים שהחמאס מבצע בירי רקטות עלה גם הוא באופן משמעותי והערכה היא כי כל ירי הוא ניסוי של רקטות. 

צה"ל גילה תשתיות של מנהרות בין הגבול לגדר הרצועה

תרגיל המבצעי של גדוד הצמ"ה, שהתקיים כאמור במקביל לתרגיל של חמאס, כלל כוחות גדולים ונועד לנקות את שטח הביטחון בין הגבול לבין גדר הרצועה. המבצע התקיים תחת איפול מוחלט מחשש לעימות ופגיעה בכוחות ורק הבוקר הותר לפרסום. 
קצין ההנדסה בחטיבה הצפונית, רס"ן גלעד מזור אמר למעריב השבוע: "מדובר במבצע מורכב שבו הקמנו עמדה שתשמש במהלך שגרת העבודה כבטחון שוטף וישתמשו בה להגנה על הגבול בעזה. זה חלק ממבצע גדודי שנועד להגן על הגזרה. במהלך כל המבצע פעלנו תחת איום ממשי כי האויב נמצא מעבר לגדר". 
פלוגת הצמ"ה פעלה רבות במבצע צוק איתן, בפעולות חיסוף והשמדה של מנהרות רבות. הבוקר הם חזרו ממבצע רחב שכלל חישוף שטחים נגד מטענים, פתיחת צירים, השמדת מבנים, איתור תשתיות תת קרקעיות והשמדתן והרמת מגננים. 
הלוחמים שפעלו הלילה במבצע מועמדים לקבל צל"ש על פעילותם בצוק איתן מסביר רס"ן מזור "אלה חבר'ה שהצטיינו בצוק איתן, בגלל ההיכרות עם הקרקע ובגלל שעסקו באיום הזה עוד שנים לפני הלחימה". 
ובתוך כך, בצהרים נשמע פיצוץ עז ברצועת עזה. מדיווחים שיצאו מן הרצועה עולה כי הארגון המשיך את התרגול שלו וככל הנראה מדובר בפיצוץ כתוצאה "מתאונת עבודה". בדיווחים עולה כי בפיצוץ נהרג לוחם חמאס ונפצעו חמישה פעילים לצידו.