יש לי ילד בן שלוש וילדה בת שנה. בכל ערב אחרי שבתי הקטנה נרדמת אשתי ואני מנסים להשכיב את בננו לישון אבל הוא בוכה ועושה רעש שמעיר את הקטנה וגורם לנו תסכול. הוא נרדם רק כאשר אשתי יושבת לידו במיטה שלו וגם זה לוקח זמן. כיצד נצליח להשכיב את הילד מבלי שיעשה רעש ויעיר את אחותו?

"ללמד ילד לישון זה תהליך, כשמגיעה שעת השינה השכיבו את בנכם במיטה, אם הוא יבכה, יצעק וייצא מהמיטה תחזירו אותו, ואם הוא יתנגד תרימו אותו בעדינות ותניחו אותו במיטה בלי מילה, דיבור או הסבר. התהליך הזה יעיל אך דורש התמדה. אתם יכולים להרדים את בנכם בחדר אחר ושם ללמד אותו או שלתקופה מסוימת תרדימו את בתכם הקטנה במקום אחר. אם אתם מעדיפים לדחות את ההתמודדות הזאת, אתם יכולים להניח לנושא בשנה הקרובה ובינתיים אשתך יכולה להמשיך לשבת ליד בנכם ולעזור לו להירדם. אם היא עושה זאת היא צריכה לשבת ליד המיטה שלו (ולא במיטה שלו), ולא לגעת בו. שתתנהג כאילו היא מנומנמת, ושלא תענה לו אם הוא פונה אליה".


בני האמצעי בן שנתיים ו-9 הוא ילד מאוד בררן באוכל. לפני כשלושה חודשים הוא התחיל ללכת לגן אך הוא מסרב לאכול שם. כרגע הוא נמצא חצי יום בגן ורק כשהוא מגיע הביתה בצהריים הוא אוכל. הוא מגיע הביתה מאוד רעב אך בכל זאת לא מוכן לאכול בגן. משבוע הבא הוא יצטרך להיות יום שלם בגן. מה עליי לעשות כדי שהוא יסכים לאכול בגן?

"ההתנהגות של בנך מגיעה ממקום רגשי. הוא ילד אמצעי ויש לו אח קטן אז יש פה סוג של תחרות וקושי בגלל אובדן המקום שלו, בנוסף הוא התחיל ללכת לגן, וגם העובדה הזאת מקשה עליו. אני מציעה שבשלב הראשון תתחילי לשלוח אותו לגן עם אוכל מהבית ותבקשי מהגננת שתתעקש שהוא יאכל אותו עם כל הילדים. תראי לו שאת שמה את האוכל שהוא אוהב בקופסה בתיק שלו. כשאת מביאה אותו לגן תדאגי שישמע שאת אומרת לגננת שהאוכל שלו בתוך התיק ותלכי. 


כששעת האוכל תגיע שיוציא את האוכל שלו מהתיק יחד עם הגננת כדי שהוא יראה שזה שלו ויאכל מהקופסה. עשי זאת עד שהוא יתגבר על מה שחוסם אותו, זה יעזור לו להסתגל לגן. כרגע האוכל חשוב יותר מאשר החינוך ולכן זה בסדר שהוא יאכל לפי התנאים שלו. תשלחי איתו לגן את המאכלים שהוא אוהב, גם אם לא מדובר בדברים הכי בריאים, העיקר שיכניס משהו לגוף. כדאי שתתייעצי במקביל עם רופא כדי לבדוק אם לבנך יש חוסרים בגוף. במקרה שכן - יש תוספים מיוחדים וויטמינים שאת יכולה לערבב לו עם הדייסה".


בעוד כחודשיים אני אמורה ללדת. יש לי ילד בן שנתיים וחצי ואני רוצה להתחיל לגמול אותו מטיטולים. האם כדאי לי להתחיל את התהליך עכשיו או שכדאי שאחכה ללידה? 

"עכשיו זה הזמן להתחיל את הגמילה, אם תהליך גמילה עובר טוב ובצורה יעילה, תוך חודש הוא כבר מאחורינו. ילד בן שנתיים וחצי (אם אין לו שום בעיות רפואיות) בשל לגמילה בשעות היום, הוא כבר יכול להתאפק ולהרגיש מתי השלפוחית מלאה. בשעות הלילה כרגע, עדיין צריך לשים חיתול (תקראי לזה תחתוני לילה). קחי את בנך לשיחה ותגידי לו: 'אתה בן שנתיים וחצי ואנחנו חושבים שאתה כבר יכול לעשות פיפי וקקי כמו אמא ואבא'. 


בשלב הזה את צריכה ללמד אותו להגיד שיש לו פיפי או קקי ולגרום לו להתפנות באסלה. תורידי לו את הטיטולים ואל תחזירי לו אותם יותר. ביום הראשון הוא יעשה פיפי על הרצפה כמה פעמים, בכל פעם שהוא יעשה זאת תבקשי ממנו להביא מכנסיים ותחתונים חדשים מהארון ואת תנגבי את הרצפה. תסבירי לו שבפעם הבאה שהוא ירגיש תקתוק בבטן, שיגיד לך ומיד תרוצו לבית השימוש. ברגע שאת מרגישה שהוא צריך לעשות קקי תגידי לו: 'בוא מהר ניתן את הקקי לסיר הקטן' (תעשי מזה סיפור ילדים) ותיקחי אותו ותושיבי אותו. 


תביני, לעשות קקי בחיתול ולעשות קקי בסיר או על האסלה זה דבר שונה מכיוון שילדים צריכים לאמץ את השרירים בצורה אחרת, יש פה היכרות עם מצב חדש אז תביני שקשה לו אבל תראי לו שאת מתעקשת. דעי שיהיו לו פספוסים במשך כעשרה ימים אז אל תכעסי ואל תתעצבני. תנסי לתת לבנך תחושה של שליטה. יכול להיות שהוא יתחיל להתאפק, זה לא צריך להדאיג אותך, פשוט תוודאי שהוא יאכל הרבה עגבניות או סיבים שיגרמו לו ליציאות רכות וכך הוא לא יוכל לעצור את עצמו". 

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה" הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי