נולדתי לאמא שמנה מאוד, ולכן תמיד הייתה לי מודעות לתזונה ולמשקל, ובמשך כלהשנים הקפדתי להיות רזה ולשמור על משקל תקין. לפני קצת יותר משנה ילדתי את בני הבכור. במהלך ההיריון עליתי 20 קילו ובני נולדבמשקל של יותר מארבעה קילוגרמים. בזמן שעבר הצלחתי להשיל את רוב המשקל, אך לצערי כשלושה קילו נשארו ואינם יורדים. אני מאוד ממושמעת, איני אוכלת ממתקים, אוכלת מנות קטנות כל כמה שעות, עושה ספורט וכו' וכלום לא עוזר. האם לדעתך יש טעם לבדוק תפקוד של בלוטת התריס?


"ראשית, ברצוני לציין שאני מעריצה אותך על כך שגדלת עם אמא שמנה והצלחת ללמד את עצמך להתאפק, לאכול נכון ולהיות רזה. זה דבר שהוא לא מובן מאליו והוא מאוד חשוב. מעבר לכך, מה שאת מציינת הוא יוצא דופן ומעורר השראה, זה לא פשוט בכלל לרדת 17 קילו אחרי לידה ואת הצלחת להשיל ממשקלך בזכות העובדה שאת אוכלת כל כמה שעות ארוחות קטנות ומתעמלת. ילדת ילד גדול ואני בטוחה שעשו לך בדיקה לסוכרת סמויה או סוכרת הריון, אבל יכול להיות שיש לך איזושהי נטייה סוכרתית.

את יכולה לעשות בדיקה שנקראת המוגלובין מסוכרר כדי לבדוק את הנושא לעומק. את בוודאי צריכה לבדוק את בלוטת התריס ולהיות רגועה למרות שסביר להניח שאין לך בעיה כזאת, כאשר סובלים מתת־פעילות של בלוטת התריס זה כמעט בלתי אפשרי לרדת כל כך הרבה במשקל באמצעים רגילים של דיאטה קפדנית וחילוף חומרים. יש סבירות מאוד גדולה שעם הגיל וההריונות המשקל קצת יעלה, את צריכה להיות מוכנה לזה ויכול להיות שלא תצליחי לרדת עוד במשקל. 2־ 3 קילו יותר או פחות זה לא כל כך משמעותי אם כי התחושה שלי היא שעם הזמן תורידי אותם, זה פשוט ייקח יותר זמן".


אני בן 19, וסובל מעודף משקל גבוה יחסית ורוצה לרדת במשקל. אני מתאמן שבע פעמים בשבוע בכדוריד. הבעיה היא שאני חוזר מאימונים רעב מאוד בסביבות השעה 23:00  בלילה ולא יודע מה לאכול. אבא שלי אומר לי לאכול יוגורט, אבל זה לא משביע אותי בכלל. הפחד שלי הוא שאם אני אוכל בלילה, אני אקום עם משקל עודף ביום שאחרי. מה אוכלים אחרי אימון ספורט ב-23:00 בלילה?


"אינני תזונאית ספורט, אך למיטב ידיעתי אחרי אימון כל כך אינטנסיבי שמצריך הרבה הוצאה אנרגטית יש לאכול ארוחה טובה שמכילה גם חלבון וגם פחמימה, ולכן לאכול יוגורט זה בהחלט לא מספק. אל תחשוש מארוחה לילית, זו אמונה טפלה שאוכל לא מתעכל טוב בלילה. זה ממש לא משנה מתי אתה אוכל, משנה מה אתה אוכל וכמה אתה אוכל. אם אתה רוצה לרדת במשקל אתה צריך לבדוק מה אתה אוכל במשך היום, מהבוקר ועד שאתה הולך לאימון.


עליך לעשות שינוי טוטאלי בגישה שלך לאוכל ולהקפיד לאכול כל כמה שעות ארוחה סבירה: סנדוויץ', מרק עדשים, בשר, וכו'. תאכל כל מה שבן אדם רגיל אוכל, אבל תחלק את זה לארוחות יותר קטנות כי אם אתה מתאפק, לא אוכל הרבה שעות ואחר כך אוכל ארוחה גדולה, אתה לא תוכל לרדת במשקל. יחד עם זאת, ארוחה אחרי אימון היא חיונית והכרחית כי אחרת השריר לא יכול להיבנות, ולכן חשוב שתאכל אחרי האימון. אני מציעה שתאכל 3־ 4  ארוחות במשך היום עד שאתה הולך לאימון ואחרי האימון תאכל חלבון עם פחמימה וירקות. כשתעשה זאת, אתה תתחיל לרדת במשקל. כדאי שבנוסף תפנה לדיאטנית שמומחית לתזונת ספורט כדי שהיא תבנה לך תוכנית אישית".

 
אני בת 68 . בבדיקה שערכתי התגלה אצלי פוטסיום (אשלגן) בערכים גבוהים בדם (5 מילימול). אני צמחונית זה שנים רבות, אין לי בעיה בכליות ואין לי יתר לחץ דם. האם ניתן להוריד את ערכי הפוטסיום על ידי שינוי תזונתי?


"אל תחששי, ערך של 5 מילימול פוטסיום הוא לא כל כך נורא. לפי תיאורך, את כנראה פשוט לא שותה מספיק, אני ממליצה שתגדילי את כמות השתייה ל-7-8 כוסות מים ביום. באופן עקרוני בירקות ופירות יש כמות גדולה של אשלגן, ואם את צמחונית סביר להניח שאת אוכלת הרבה ירקות ופירות. יש הרבה מאוד אשלגן בעגבניות, פלפלים, פטרוזיליה ושמיר, תנסי להפחית את הצריכה של הירקות הללו. כאמור, לפי מה שאת מספרת, אין סיבה שרמת האשלגן בגופך תהיה גבוהה ולדעתי מדובר בתוצאה חד־פעמית. תנסי לפעול לפי ההמלצות שנתתי לך ובעוד חודש תלכי שוב להיבדק. כשתעשי זאת, תקפידי לשתות מים ביום ובערב שלפני הבדיקה, לפעמים אנחנו סובלים קצת מהתייבשות, אז חלק מערכי הבדיקות יכולים לעלות בגלל שריכוז האשלגן עולה". 
מתוך תוכניתה של ד"ר אולגה רז, כל יום שישי 12:00-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".
הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי