אני בן 66 , סובל מסוכרת ונזקים נוירופתיים. השבוע ישבתי בעבודה מול המחשב ופתאום הרגשתי כאילו נפל מסך שחור על העין הימנית שלי והפסקתי לראות. העיוורון הזמני הזה נמשך כ-15 שניות ולאחר מכן חלף כאילו לא היה. בעקבות המקרה רופא המשפחה שלי רשם לי פלביקס והפנה אותי לאקו דופלר של עורקי הצוואר. למה זה קרה לי?

“התופעה שתיארת נקראת עיוורון חולף (אמאורוזיס פוגקס) והיא מחייבת התייחסות נוירולוגית. זוהי הפרעה שקשורה לעורקיקים במוח, והיא נגרמת כתוצאה מחסימה זמנית של זרימת דם אל העין. העיוורון מופיע בדרך כלל בעין אחת ונמשך בין שניות לדקות. לדבריך, יש לך נזקים נוירופתיים ואתה סובל מסוכרת וככל הנראה יש לך טרשת עורקים ואתה צריך מאוד להיזהר.

לדעתי היה לך סוג של אירוע מוחי חולף, שכאמור קשור לעורקים שמזינים את העין או למערכת דם עוקפת לעין. לכן חשוב שתיטול את הפלביקס שהרופא רשם לך, תקפיד על שתייה מרובה, ותפעל להוריד את רמת השומנים בגופך ובעיקר את הכולסטרול הרע. בנוסף, עליך לעבור את הבדיקות שרופא המשפחה שלח אותך לעשות, ולגשת לנוירולוג שיפנה אותך לבדיקה של עורקי המוח (אקו דופלר של עורקי המוח). לאחר שתעבור את כל הבדיקות הללו יחליט הנוירולוג על המשך טיפול”.
בשנה האחרונה אני סובל מאוד מאפטות. בעבר הייתי סובל מהתופעה פעם בכמה חודשים אבל השנה המצב החמיר - יוצאות לי כארבע אפטות למשך 14 יום, עושות מנוחה של ארבעה ימים ושוב חוזרות. למה זה קורה וכיצד אפשר לטפל בבעיה?

“לתופעה שאתה מתאר ייתכנו מספר הסברים וישנן כמה פעולות שאני מציע שתעשה. ראשית כדאי שתבדוק אם אין לך נוגדנים להרפס, כי לעתים ההרפס גורם להופעת אפטות הרפטיות. במקרה שזה אכן המצב כדאי שתיטול ולטרקס או אציקלוביר כשאתה מרגיש שהאפטות יוצאות. התרופות האלו
יכולות לעצור את צמיחת האפטות או לקצר את זמן המחלה ב־ 50% . תכשירים נוספים שיכולים לעזור לטיפול באפטות הם אס.או.אס בוקל או אס.או.אס דרמל. שניהם נועדו לריפוי בעיות של אפטות (כמו אפטו סטומטיטיס) ועשויים מחומרים טבעיים.

כמו כן כדאי שתיטול את תוסף התזונה ליזין. אם יש לך הרבה סתימות בשיניים יכול להיות שפיתחת רגישות לסתימות. ללא קשר אתה יכול לגרגר ולשטוף את הפה עם מי חמצן 1.5% ברגע שאתה מרגיש שעומדת לצאת לך אפטה. באופן כללי, כדי למנוע אפטות חשוב לשמור על הגיינת פה גבוהה ולצחצח שיניים אחרי כל ארוחה, וכדאי להימנע מסוכריות ומאכלים מתוקים או דביקים כמו טופי או מסטיק. כדי לשמור על ניקיון הפה אני ממליץ שתשתמש במכשיר ווטר פיק, זהו מכשיר שמתיז מים לתוך הפה ובין השיניים ונועד לשמור על הגיינת הפה והחניכיים. כמו כן כדאי שתיטול ויטמיני B וויטמין C. 
אני בת 40, אם חד הורית לבן שהוא חייל. מעל שנה אני סובלת מחום בפנים שגורם לי לחולשה ועייפות נוראית. כשזה קורה זה נמשך כל היום ואני לא מתפקדת וממש מרגישה חולשה כאילו אני עומדת ליפול. בעקבות התופעה המוזרה הזאת החיים שלי השתנו וזה מאוד מפריע לי. הלכתי למספר רופאים שלא הצליחו לגלות את פשר הבעיה ועברתי בדיקות דם שהראו שהכל תקין. הרופאה האחרונה שהייתי אצלה שלחה אותי לעשות סינקטן טסט. מה דעתך?

“מכיוון שהבדיקות שעברת לא מצביעות על שום בעיה גופנית וכמו כן רמת ההורמונים בגופך תקינה, ככל הנראה ולפי כל התסמינים שציינת, התופעה שתיארת קשורה למצב רגשי. חום בפנים יכול לנבוע ממתח, מלחץ או מחרדה ואכן ציינת שאת אמא חד־הורית לילד בצבא, אז סביר להניח שעוברת עלייך תקופה לא פשוטה. כמובן, לפני שעושים את הקביעה הזאת עלייך לעבור את כל הבדיקות שאליהן הרופאים שולחים אותך כדי לשלול מחלות אחרות.
את צריכה לגשת לרופא שיבדוק לך לחץ דם בשכיבה ובעמידה, ולבקש שיעשו לך בדיקות כלליות שיבדקו רמות של ויטמינים ותפקוד של בלוטת המגן.

עוד כיוון תיאורטי שכדאי לשלול הוא התקפות של פלאשים אדומים בפנים שנובעים מלחץ דם גבוה. במקרה הזה כדאי גם לבדוק חומרים בדם שמעידים על מחלות נוירו־אנדוקריניות, שקשורות לבלוטות ולמערכת ההורמונלית. אני מציע בינתיים שתיקחי תרופה להרגעה. תבקשי מרופא המשפחה כדור להרגעה זמנית כמו ואבן או לוריבן, ואם אכן תרגישי טוב יותר כדאי שתקחי באופן קבוע יותר תרופה נגד חרדה כמו למשל ציפרלקס, סרוקסט, לוסטרל וכו’”
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".
הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי