השבוע התבשרנו כי עדן בן בסט הוצע לקבוצות לוריין, קון וגנגאן מהליגה הצרפתית, כדי למלט אותו ממצלמות הטלוויזיה הישראליות שחורכות כל שריר שזז בפניו – והשרירים בקושי זזים – לנוכח הישיבה הממושכת על הספסל של פאקו איסטראיין במכבי ת"א.

קון היא האחרונה בליגה הצרפתית הראשונה ואילו גנגאן ולוריין קרובות מאוד לקו האדום, לא משהו שלא מוכר לבן בסט מהעונה וחצי בה שיחק בברסט. הראשונה הסתיימה בשמונה ניצחונות מתוך 38 משחקים ובתואר "מלכת התיקו", והשנייה שהסתיימה בירידה (בן בסט עבר בינתיים לטולוז) מהדהדת חזרה לליגה השנייה.
במקומו של בן בסט הייתי חוטף כל הצעה כזו בשתי ידיים. יש לכך שתי סיבות עיקריות: החלוץ לא משתלב בקבוצות צמרת, וייתכן שבצרפת יצליחו לשלם לו את החוזה שיש לו במכבי ת"א: 700 אלף אירו לארבע עונות, על פי הפרסומים.

השבוע שוחחתי עם שחקן עבר ששיחק כמה שנים באירופה. הייתה בינינו תמימות דעים לגבי בן בסט: שחקן שנופח מעבר לכל פרופורציה, הרבה בזכות העובדה שהיו לו באמת שנתיים שחרגו אצלו מרמת הנורמה. בן בסט שיחק בצרפת, ובמקביל כבש את שבעת שערי הנבחרת שלו בפרק זמן של שנה. בהשוואה לנוכחות שלו בנבחרות הגילאים של ישראל, השנה הזו הייתה סטיית תקן רצינית. זו הייתה הפעם היחידה שבה באמת השאיר חותם במדים הלאומיים.
ולמה? בגלל סגנון המשחק שלו. לא מדובר בחלוץ רחבה קלאסי, גם לא בשחקן קו. בן בסט מצטיין בעיקר ביציאה מהמקום ובניצול שטחים שמאפשרות התקפות מתפרצות. מאחר שיש לו בעיטה מצוינת תוך כדי תנועה, המספרים שלו יכולים לקפוץ בהתאם.
סגנון המשחק של בן בסט מתאים בעיקר לקבוצות תחתית. לא לקבוצות שמניעות כדור ומצמצמות את שטח המשחק לחלק המגרש של היריב, אלא לקבוצות שמגיבות, שיוצאות במהירות מההגנה להתקפה ומנצלות יתרון מספרי מול הגנה מדוללת. השנה הזו בנבחרת נבעה בעיקר מסגנון המשחק. כך גם השנים הפוריות שלו בברסט ובטולוז.
העובדה שמכבי ת"א טועה לפעמים בסקאוט – ובן בסט לא יכול היה להתאים להם בשום דרך וצורה, כי סגנון המשחק שלה מבטל את האיכויות שלו – לא צריכה להדאיג אותה. לפי הפרסומים, גם אלכסנדר סטנוייביץ' מעוניין מאוד בבן בסט, כנראה מעודף לחישות על אוזנו – הוא לא ממש מכיר אותו – מצד גורמים שבעבר וגם בהווה רוצים לראות את בן בסט חוזר הביתה, לכרמל.
גם מכבי חיפה צריכה להבין שכדי שבן בסט יצליח בקבוצה, היא צריכה גם להחזיר את בן זוגו הקבוע, ליאור רפאלוב, אחד היחידים שידע להפעיל אותו. ורפאלוב יעלה הרבה יותר ממה שמכבי ת"א דורשת על בן בסט, הרבה יותר אפילו מיוסי בניון. והוא גם לא יחזור ארצה בשלב זה.
בן בסט צריך להבין: מה שהיה טוב בהפועל חיפה או בברסט, לא טוב בהפועל ת"א (גם שם הוא עבר) או במכבי ת"א. הוא צריך להפסיק להתלונן על דקות המשחק שלו, לשמור על פאסון, להבין שטעה בבחירה ולהמשיך הלאה, כבר בשבוע הבא.
יש מספיק קבוצות – בעיקר בחו"ל – שצריכות שחקן כזה ויכולות לשלם לו. הבחירה שלו לחזור לארץ הייתה מוטעית, כי בארץ יכולות לשלם לו רק קבוצות צמרת, והוא לא מתאים לסגנון המשחק שלהן. באותה נשימה אפשר לומר על האיש החם בישראל – ערן זהבי – שגם ההצעה הכספית המפתה ביותר, מקבוצת תחתית אנגלית, לא צריכה לגרום לו להשתכנע. הוא לא מתאים לקבוצות תחתית, תשאלו את פאלרמו.