למרות מחאתם של ארגוני הסביבה וחברי כנסת, אישרה היום (ראשון) הממשלה את התכנית לשיקום הערבה, בעקבות אסון דליפת הנפט בתחילת החודש. עלות התוכנית נאמדת בכ- 17 מיליון שקלים, כשלעת עתה מימונה יבוא מתוך תקציב המדינה – היינו מכספי משלם המיסים. 

אמנם בהצעת ההחלטה שהביא לממשלה סגן השר להגנת הסביבה, אופיר אקוניס, צויין במפורש כי המדינה תוכל לדרוש מחברת קצא"א להשתתף במימון התכנית בכפוף לתוצאות חקירת המחדל, אבל הדבר אינו מספק את ארגוני הסביבה. 
עמותת "צלול" מותחת ביקורת על ההחלטה וטוענת שקצא"א, ולא הציבור, צריכה לשלם עבור האסון האקולוגי לו גרמה. מנכ"ל העמותה, מאיה יעקבס, טוענת עוד כי התכנית שקיימת בהצעת ההחלטה שאישרה הממשלה להתמודדות עם דליפת נפט בחירום היא למעשה הודאה של הממשלה כי עד כה לא הייתה המדינה ערוכה לתרחיש כזה וכי רק העברת הנושא בחקיקה תיתן מענה אמיתי לבעיה: "לפני שאסון דומה יתרחש מול חופי ישראל, חייבים משרדי הממשלה להפסיק להתקוטט ולהעביר את הצעת החוק לטיפול בזיהום ים, שמתעכבת כבר משנת 2008". 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר גם הוא במהלך ישיבת הממשלה כי תקצוב התכנית הוא בנוסף לעלויות השיקום שיוטלו על חברת קצא"א, ואלה שעוד יושתו עליה, ולא במקומן וכי הממשלה תשמור על עיקרון המזהם-ישלם. המשרד להגנת הסביבה מדגיש לאור הטענות של גופים ירוקים וחברי כנסת, כי באופן חוקי לממשלה אין יכולת לחייב מראש חברה בעלויות במסגרת הצעת החלטה שלה וכי עיקר התכנית ועלותה נוגעים להיערכות עתידית של המשרד לאירועי זיהום ולא לעצם השיקום של האזור הפגוע בערבה בו משתתפת קצא"א בלאו הכי. במשרד מדגישים עוד כי בדיוק בשל סיבות אלה לא היה טעם להמתין לתוצאות חקירת המשטרה הירוקה המתנהלת במקביל ובכפוף לתוצאותיה יוגשו גם כתבי אישום. 

עם פרסום הצעת ההחלטה בשבוע שעבר פנתה חברת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), במכתב לסגן השר אקוניס (הליכוד) בו הביעה תרעומת על ההחלטה לתקצב את התכנית מתקציב המדינה בו היא האשימה: "מדובר בהתנהלות מופרכת שמשמעותה הוא במקרה הטוב הלוואה לקצא"א מכספי ציבור, ובמקרה הרע והצפוי יותר מימון נזקי החברה ועוולותיה באמצעות כספי מסים. 
עוד כתבה זנדברג: "לא ברור לי מדוע מקבלת קצא"א, אשר אחראית לאסון האקולוגי הגדול ביותר בישראל בשנים האחרונות, יחס כה סלחני ואוהד". ח"כ זנדברג הוסיפה: "הייתי מצפה מסגן השר שרק לאחרונה נכנס לתפקידו שיגן על האינטרס הציבורי והסביבתי במקרה הזה, שבו רשלנות החברה ואחריותה המלאה לזיהום זועקות לשמיים, ושישית על החברה את מלוא עלויות השיקום". 
במשרד להגנת הסביבה מבהירים: "על פי ההצעה, בנוסף לכספים שיתקבלו ומתקבלים כבר כיום מקצא"א עליה יופעל עיקרון המזהם-משלם, תקצה הממשלה כ-17 מיליון ש"ח ותוספת כח אדם לטיפול בקרקעות מזוהמות ושיקום אוכלוסיית בעלי החיים שנפגעו". סגן השר אופיר אקוניס אמר לאחר ההחלטה: "הממשלה אימצה את עמדתי שבנוסף לעיקרון המזהם-משלם שיופעל על קצא"א, יש לנקוט בצעד ראשון ומיידי. התוכנית שאושרה בממשלה תאפשר שיקום מהיר של אוכלוסיות בעלי החיים הייחודיות בערבה שנפגעו, ובמקביל מתניעה מהלך להשלמת היערכות המשרד לאירועי חומרים מסוכנים עתידיים".

עוד מדגישים במשרד להגנת הסביבה כי סכום תוכנית השיקום הוא בנוסף לכל העלויות שקצא"א כבר שילמה ועוד תשלם. במשרד מוסיפים כי לממשלה אין יכולת חוקית בהחלטה שלה לחייב מראש חברה לשלם. חקירת המשטרה הירוקה עדיין מתנהלת, ובכפוף לתוצאותיה ייתכן שיוגשו גם כתבי אישום. "עקרון המזהם - משלם יישמר וגם ראש הממשלה נתניהו הבהיר זאת במהלך ישיבת הממשלה", סיכמו במשרד.
בין יתר הסעיפים בתכנית שאישרה הממשלה: השלמת פעולות היערכות המשרד להגנת הסביבה לאירועי חומרים מסוכנים עתידיים במסגרתן ירכוש המשרד ציוד לתגובה ראשונית באירועי חירום עם שרותי הכבאות. האוצר יעמיד את התקציבים גם לניהול תקריות זיהום ים בשמן ולכלי שייט עם ציוד מתאים.
עוד בתכנית - הקמת צוות מיוחד שיבדוק את כל היבטי הסביבה בפעילותה של קצא"א ביבשה ובחופים והקמת מינהלת שתפקח על פעולות השיקום בשמורת עברונה וניטור זיהום האוויר והקרקע שתגיש לשר דיווחים אודות פעילותה. במסגרת התכנית יאותרו שטחים סביבתיים באזור שמורת עברונה שיהוו פיצוי סביבתי לשימוש בעלי החיים וציבור המטיילים עד להשלמת פעולות השיקום.