פרשת הלבנת ההון והקנסות הכבדים ששילם בנק לאומי לשלטונות האמריקאים בעקבות הסתבכותו מגיעה הבוקר (רביעי) לשולחן ועדת הכלכלה של הכנסת. מדובר באחת הישיבות האחרונות של ועדת הכלכלה בכנסת הנוכחית.

 
 יו"ר הוועדה פרופ' אבישי ברוורמן זימן את הדיון בעקבות בקשות של ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) ותמר זנדברג (מרץ). הוועדה תדון בכשלים לכאורה שהתגלו בעקבות התנהגות הבנק, הקנסות הכבדים ששולמו והניסיונות לכאורה לחלץ את המנהלים הבכירים מאחריותם לכישלון.

 
בנק לאומי שבניהול רקפת רוסק עמינח נאלץ לשלם לשלטונות האמריקאים 400 מיליון דולר: 270 מיליון דולר לפני כשנה ו-130 מיליון דולר נוספים בעקבות הסדר נוסף עם רשויות הפיקוח בניו-יורק ומוסדות פיקוח נוספים. את התשובות לשאלות יאלץ לספק מטעם הבנק היועץ המשפטי שלו חנן פרידמן. נראה כי הוא יבהיר שתשובותיו מוגבלות לנוכח אי רצון לחשוף את עמדות הבנק באופן פומבי. לדיון יגיע גם המפקח על הבנקים דודו זקן, רן מלמד מעמותת ידיד ונילי אבן חן מהתנועה לאיכות השלטון.

 

המפקח על הבנקים כבר חשף את עמדתו בסוגיה בתחילת השבוע. זקן הבהיר כי לא ניתן להעניק כיסוי משפטי בגין מעשים פליליים אם היו כאלה. לדבריו הסוגיה עצמה נבדקת על ידי בנק ישראל, אבל הוא סירב לומר האם מנהלי הבנק מהעבר (כמו גליה מאור) יאלצו להחזיר בונוסים שקיבלו. ועדת הכלכלה גם אמורה הייתה לדון היום בנושא רווחיות המערכת הבנקאית (לנוכח נתוני הרבעון השלישי) אך הישיבה בנושא נדחתה לשבוע הבא.