דוד דרדשתי (64), זמר, יוצר, מוזיקאי, יזם, תיאולוג ומרפא, נחשב היום לאחד הזמרים הגדולים של החזנות היהודית בארה"ב, גם אם כיום הוא תושב מקסיקו. באלבומו השני, "מפרס באהבה", אותו הוא משיק בימים אלו, 5 שירים בעלי ניחוחות שורשיים יהודיים, כמעט שמימיים, מוזיקת עולם בפרסית ועברית, השלובים בקומבינציה של כלים פרסיים אקזוטיים - סנטור, קומונצ'ה וכלים קלאסיים מערביים. כלים עליהם שולט דרדשתי בעיניים עצומות.




את חמשת השירים באלבום כתב והלחין דרדשתי, כשהוא שוזר בתוך שיריו, כחוט השני, טקסטים מוכרים מתוך התפילה, פסוקי תנ"ך, וטקסטים מהשירה היהודית הקלאסית. את האלבום הפיק במשך כשנתיים, כשהוא נוסע על קו מקסיקו-ישראל-ירושלים – שם הפיק את האלבום. שמות השירים: "שיר השירים", "אדון עולם", ריבון העולם", "מזמור לדוד", ו"דרור יקרא". אלבומו הראשון, "Return" (שיבה), יצא לפני 7 שנים, וגם אותו כתב והלחין דרדשתי.   
 
 
"המוזיקה שלי נמצאת בקטגוריה של 'מוזיקה אחרת'. מוזיקת עולם. קומבינציה של מוזיקה אירופאית, טורקית, פרסית ועברית, וקצת חזנות אשכנזית. המוזיקה הזאת היא כמו השראה. רגיעה. המחשבה שעמדה מאחורי האלבום הייתה לחבר את עם ישראל לכוחות החיצוניים, כמו גם הפנימיים, ואהבה לארץ ישראל, לאמונה, לשלום בארץ ובעולם, ובמיוחד לעם ישראל. גם הבחירה בשם האלבום, 'מפרס באהבה', והשימוש בכלים פרסיים מסורתיים, מכוונת להשפיע על האירנים". 

 

הוא נולד בפרס. מגיל 10 חלם לעלות לארץ, ובגיל 12 בלבד, אחרי מסע שכנועים קדחתני, הצליח לשכנע את הוריו להתיר לו לעלות לארץ. הוא עלה לבדו עם אנשי עליית הנוער מהסוכנות היהודית, שהבטיחו להוריו שישמרו עליו בארץ.
 
 
בגיל 17 בלבד נסע לאמריקה להשלים את לימודי התיכון ועם סיום לימודיו חזר לארץ והתגייס לחייל האוויר. לאחר שלא צלח את קורס הטייס, הגיע ללהקת חיל הים, עם שלמה ארצי, רבקה זוהר, ריקי גל, דבל'ה גליקמן ועוד. גם כיום, כשהוא כבר איש אמיד, הוא זוכר בכאב את היחס הגזעני כלפיו בלהקה. הוא זוכר גם זוכר, סגן אלוף שאמר: "תנו למזרחי שיעלה לשיר". אמירה שנצרבה בבשרו חזק, וספק אם תגליד אי פעם.
 
 
"נפגעתי חזק כשהייתי בלהקה. אני אומר את זה לא כדי לפגוע באף אחד, אלא להעביר מודעות. כשהייתי בלהקה, הייתה הרבה אפליה על רקע גזעני. זאת אחת הסיבות שעזבתי את הארץ".
 
 
החלום לעשות מוזיקה המשיכה להפעים את רוחו, אך גם ריחה המבאיש של הגזענות לא התנדף מזיכרונו, והוא ממאן לקבל את הפילוג בעם ישראל על רקע אתני, או דת. הוא מאמין שבאמצעות המוזיקה אפשר לאחות קרעים וליצור אחדות.


כיום, רגע לפני שהוא עושה עלייה מחדש, הוא משיק ממש את אלבומו השני "באהבה מפרס", וחולם לפעול למען קירוב לבבות באמצעות המוזיקה. "אני שונא את המילה 'חרדי', 'חילוני', 'חוזר בתשובה'. כשאתה קורא למישהו חילוני או חרדי, אתה גורם לנזק. כאילו כל אחד בא מכוכב אחר. כולם יהודים".


להאזנה לשירו של דוד דרדשתי