מתווה חדש לעסקה? ההצעה הישראלית בנוגע למתווה חטופים אפשרי עומדת על שחרור של כ-33 חטופים. מתוכם, נשים, פצועים ופגועי נפש. כמו כן, בישראל מציעים חזרה חלקית של תושבי צפון הרצועה ושחרור מחבלים. 

איתמר בן גביר נגד נתניהו: "מדיניות שגויה שפוגעת בהרתעה"
משט המרמרה 2? "אם יהיו הרוגים זה יהפוך לסיפור בינלאומי"

עם זאת, מוקדם יותר הערב (חמישי) דווח במהדורות החדשות בערוצים 12 ו-13, כי מתווה העסקה יכלול שחרור של 20 חטופים בלבד, הכולל נשים, חיילות מבוגרים וחולים במצב קשה. עוד דווח שישראל תתבקש להסכים להחזיר תושבים לצפון הרצועה, אך - ישראל לא תכריז על סיום המלחמה. בנוסף ובעיקר, יהיה גם שחרור מחבלים ורוצחים מהכלא הישראלי - בהתאם למפתחות שייקבעו.

הירש גולברג-פולין (צילום :רשתות ערביות)

לפי הדיווח, ישראל תדרוש לשחרר חטופים נוספים אך תסכים גם לעסקה המצומצמת. בנוסף, דווח ב-13, כי ישראל תצטרך להתגמש באופן דרמטי בעניין הנסיגה ממסדרון נצרים - שבו נמצאים כרגע כוחות הנח"ל.

בכירים ישראלים אמרו לחדשות 13 על המתווה החדש: "העסקה שהוצגה היום וזכתה לתמיכה רחבה בקרב שרי הקבינט היא הדרך היחידה להחזיר את החטופים מבלי לסיים את המלחמה". בכיר נוסף אמר: "קטאר לא סיפקה את הסחורה באשר לעסקה - והכובד עובר לידי המצרים".

בדיווחים בעולם הערבי, חליל אל-חיה, מנהיג בולט בתנועת חמאס, אישר כי חמאס מוכן להסכים להפוגה של חמש שנים או יותר עם ישראל, לפרוק את נשקו ולהפוך למפלגה פוליטית אם תוקם מדינה פלסטינית עצמאית על גבולות 1967. מקורות פלסטינים הודיעו כי תנועות חמאס ופת"ח מתארגנות ביניהן פגישה כדי לדון במתרחש ולשקול את הצטרפותה של חמאס לתוך אש"ף - הנמצאת ברשותו של יו"ר הרשות, אבו-מאזן. כך לפי סוכנות הידיעות הערבית.

אבו מאזן  (צילום: ארכיון פלאש 90)
אבו מאזן (צילום: ארכיון פלאש 90)

המתווה מוצג כעת לאחר הדיווחים החוזרים והנשנים על הכניסה המתקרבת לרפיח, ולאחר פרסום הסרטון של הרש גולדברג-פולין. בתוך כך, נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן ו-17 מנהיגי מדינות נוספות בהן בריטניה, פרסמו היום הודעה חריגה, בה קראו לחמאס לקבל את עסקת החטופים שנמצאת על השולחן. נוסח ההצהרה: "אנו קוראים לשחרור מיידי של כל בני הערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה במשך למעלה מ-200 יום. הם כוללים את האזרחים שלנו. גורלם של בני הערובה והאוכלוסייה האזרחית בעזה, המוגנים על פי החוק הבינלאומי, מעורר דאגה בינלאומית".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בנוסף, מצרים הציגה אתמול בפני המשלחת הישראלית בקהיר דרישה להקפאה מוחלטת של מבצע ברפיח בתמורה להתנעה מחודשת של המשא ומתן לעסקת חטופים, - כך דווח ב"אל חדאת". כמו כן, משלחת מצרית הגיעה לישראל על מנת לדון בסוגייה. עוד על פי הדיווח, מצרים העבירה למשלחת הישראלית את הצעת חמאס להפסקת אש מוחלטת שתוארך לשנה בתמורה להפסקת התקיפות נגד ישראל. במקביל, ב"אל ערביה" דווח כי הנוסחה של הסכם שביתת הנשק כולל שלושה שלבי חילופין, שנמשכים כל אחד שישה שבועות.

במקביל, מחלקת המדינה האמריקנית הודיע כי הנשיא ביידן מינה את ליס גרנדה לשליחת מיוחדת חדשה לעניינים הומניטריים במזרח התיכון. ברקע לדברים, משפחות החטופים ומתנדבים נוספים חסמו היום את שער שאול בקריה - כשברקע התנגן הסרטון של הירש גולדברג-פולין. המפגינים הודיעו שהם ימשיכו להפגין על רקע כינוס קבינט המלחמה והקבינט המורחב היום, ולא ירפו עד שתתקבל בשורה על השבת יקיריהם.