מותג הבירה האהוב 'גינס' וחברי מועצת סנהדרינק מזמינים אתכם להצטרף אליהם לסיורים של אוכל ושתייה בפאבים המיתולוגיים של חיפה שהפכו עם השנים למוסדות תרבות אייקוניים...

כשמדברים על תרבות אלכוהול, לא חושבים ישר על חיפה, אלא על תל-אביב. ואכן, בעשור או בשני העשורים האחרונים הפכה תל-אביב לעיר קוסמופוליטית על כל סממניה, לרבות חיי לילה, הרגלי בילוי, ברים ופאבים. יציאה לבילוי בבר הפכה לשגרה עבור רבים מתושבי העיר ובליינים מבחוץ, אם כי רובם עדיין צעירים. חשוב לזכור שתרבות הבילוי בברים לא נולדה בשנים האחרונות, ולמרות שעם ישראל לא ידוע כעם שנותן עינו בכוס, היו פה ברים כבר מתחילת המאה שעברה, ולא רק בתל-אביב.

דווקא בעיר חיפה פועלים ביציבות ולאורך שנים רבות מספר ברים מיתולוגיים, שכל חובב תרבות אלכוהול באשר הוא חייב לעצמו ביקור בהם... (צילומים: יח"צ, מירה איתן)
דווקא בעיר חיפה פועלים ביציבות ולאורך שנים רבות מספר ברים מיתולוגיים, שכל חובב תרבות אלכוהול באשר הוא חייב לעצמו ביקור בהם... (צילומים: יח"צ, מירה איתן)
דווקא בחיפה פועלים ביציבות לאורך שנים רבות מספר ברים מיתולוגיים...(צילום: יח"צ, תמר מצפי, מירה איתן)

הבר הוותיק ביותר שהיה לנו בארץ הוא כנראה 'פינק' הירושלמי, שפעל משנת 1932 ועד 2005, ונחשב בקרב רבים למקדש הברים. 'פינק' הצליח למשוך אליו אורחים ידועי שם מכל העולם, ביניהם עיתונאים זרים שנהגו לשבת בו באופן קבוע, פוליטיקאים מכל צדי המפה הפוליטית ובכירי הבוהמה הישראלית, שאף היטיבו לחרוז שירים ארוטיים בספר האורחים. 'פינק' אף הוכתר שלוש פעמים ב'ניוזוויק' כאחד מ-50 הברים הטובים בעולם.

היום אם הייתי צריכה להמר על מקום מיתולוגי אחד הפעיל בירושלים הייתי כנראה מהמרת על 'בארוד', אי של שפיות זמנית בעיר מוטרפת, אבל היי, מה זה 25 שנים לעומת 75. גם בתל-אביב היו כמה ברים חלוצים מהמאה הקודמת, חלקם כבר מזמן לא אתנו, כמו 'זיגל' המיתולוגי, וחלקם עדיין פעילים כבר עשרות שנים ושומרים על הקלאסיקה עד היום, כמו 'השופטים', 'עמירם', 'מתי המקלל' (לא בדיוק בר, אך בכל זאת מוסד שתייה), ו'ארנולד'.

עיר עם תחתית

העיר האחרונה שאנחנו מצפים למצוא בה חיי לילה פעילים לאורך שנים היא חיפה, עליה מסופר לרוב שתושביה עולים על משכבם כבר בשעה 20:00, והנה ההפתעה. מסתבר שדווקא בחיפה, בעיר התחתית, באזור הנמל, פועלים ביציבות ולאורך שנים רבות מספר ברים מיתולוגיים, קרובים מאוד אחד לשני, שכל חובב תרבות אלכוהול באשר הוא חייב לעצמו ביקור בהם. חוט שני אחד מצאתי להנאתי שעובר בין כולם: כולם מוזגים נפלא את הבירה הטובה בעולם (בעיני, ברור שבעיני), גינס.

כדי לעשות כבוד לאותם מקומות הרימו מותג 'גינס' וסנהדרינק הרימו את הכפפה החיפאית ומשיקים סיורים אותנטיים לפאבים בחיפה שהפכו למוסדות תרבות אייקונים, בהנחיית ניר קיפניס, טל חוטינר, יוסי בוזנח ועוד חברי מועצת סנהדרינק. הסיורים, שיוצאים מתל-אביב ומתחילים בנסיעה ברכבת - הדרך הטובה ביותר לסיורי "שיכורים" - כוללים ביקור עמוס בגינס ואוכל, ב'מעיין הבירה', 'העוגן', 'הסנדק' ו'קלמנ'ס'. ארבעה מוסדות מכובדים, שכל אחד מהם בנפרד מהווה עולם ומלואו של היסטוריה, סיפורים אמיתיים ואגדות, שיחד משרטטים פרופיל אותנטי מרתק של העיר התחתית.

מעיין הבירה
מעיין הבירה

בית מרזח ישן וטוב, שהוקם על-ידי מאיר נחום בשנת 1962, ומנוהל היום על-ידי הבן ראובן והנכד שלומי. ההתמחות של דור ההורים בבשרים, משכה למקום לא מעט חובבי בשר ובירה, הרבה לפני שנעשה אופנתי לשדך בין בירה לגסטרונומיה כמו שעושים ביין. עם השנים הפכה המעדנייה/מסעדה למוסד קולינארי בעל מוניטין. על אבי המשפחה היו אף מספרים שהיה מאכיל ומשקה קבצנים ברחוב.

מעיין הבירה
מעיין הבירה
בעבר מילאו את השולחנות ימאים, שתיינים וסתם גרגרנים שהתאהבו בבשר לבן עוד כשהיה קשה להשיג אותו. בשנות השבעים והשמונים גילו את המקום גם התל-אביבים, שהחלו לעלות לרגל למוסד המדובר. הקולינאריה הישראלית החלה להתפתח ולהשתנות, ועיתונאי הקולינאריה כתבו על המקום בהתפעלות רבה. המקום החל לגדול, החלל הורחב ואף פלש לרחוב, ובימי שלישי וחמישי המקום עובד גם אל תוך הלילה.

למנות הבשר הקלאסיות נוספו מנות מנצחות מהמטבח היהודי המזרח-אירופי: הרינג כבוש, קרפלעך עם בצל, מלפפונים כבושים תוצרת בית, תפוחי-אדמה מטוגנים מענגים, והעיקר, הבשרים המעושנים המופלאים - מסורת שממשיכה במקום עוד מימי הסבא: קוסטיצה, פסטרמות של בשר בקר או לבן, שוק אווז ועוד, וכל אלה מוגשים עם חזרת לוהטת שגורמת לך לרצות לפצוח בשירה אדירה. אכן, אחת המסעדות הוותיקות והשמחות בארץ.

מעיין הבירה. נתנזון 4 חיפה. טלפון: 04-8623193

העוגן
העוגן

כשנסגר 'פינק' המיתולוגי בירושלים, הוכתר ה'עוגן' רשמית כפאב הפעיל הוותיק ביותר בישראל. המקום החל בפעילותו בשנת 1942, באמצע מלחמת העולם השנייה, עת חששו הבריטים שרומל יתקדם וינסה לכבוש את ארץ ישראל. חיפה, בעלת הנמל החדיש, הפכה למרכז הפעילות של חיילי הצבא הבריטי בישראל, והוסיפה לשרת את הבריטים גם לאחר שנבלמו הגרמנים באפריקה.

העוגן
העוגן
בשנת 1962 נרכש המקום על-ידי יוסף (יוסק'ה) פינקוס. לאביו, זליג פינקוס, היה בית מרזח אפלולי עוד בפולין. יוסף פינקוס, ניצול שואה, היה ימאי וטבח על ספינות מעפילים בדרכן לישראל, ומאוחר יותר הצטרף לצי הסוחר של המדינה הצעירה. בעקבות דרישתה של אשתו החליט להפסיק להפליג בעולם ובכספי הפיצויים שקיבל רכש את הבר הקטן, אותו עיצב בדמותם של הברים האנגליים.

המקום היה תמיד בית חם ליורדי הים, לאנשי צי הסוחר ולאנשי חיל הים אחריהם. בשנות השבעים והשמונים ראו חיילי הצי השישי האמריקני בחיפה את נמל-הבית שלהם ונהגו לפקוד את המקום בעקביות. ברבות השנים הפך בנו של יוסק'ה, גיל פינקוס, לרוח החיה במקום ששופץ, הורחב מעט וקנה לעצמו שם בזכות הרוסטביף המושלם שלו. עוד אפשר למצוא במקום ברך חזיר בסגנון צ'כי, תבשילים שונים, סלטים, כריכים, פלטות בשרים וגבינות, הרינג כבוש מצוין, והרבה כבוד ל... גינס המצוינת.

העוגן. שער פלמר 3, חיפה. טלפון: 04-8645108

הסנדק
הסנדק

'הסנדק', שהוקם בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת, הוא מפעל חייהם של שני בני משפחה, האחים יעקב ועזרא, שמקבלים מאז ועד היום כל עובר אורח מזדמן בחיוך, וגם מכינים את כל האוכל המצוין של המקום. שניהם ימאים לשעבר שהחליטו לעגון בחוף במחצית השנייה של שנות השבעים, כשמרלון ברנדו ואל פאצ'ינו היו הכוכבים הכי חמים בקולנוע, אי-שם בין הפרק הראשון לשני בטרילוגיית 'הסנדק'.

הסנדק
הסנדק
הפאב ממוקם ממש על פסי הרכבת, והשילוב של החלונות הארוכים והצרים המשקיפים על האניות בנמל מצד אחד, ועל הרכבת מהצד השני, והרעידות של כל המקום כשעוברת רכבת על המסילה הסמוכה למקום ומערבבת את המשקאות כדבעי, יוצרים אווירה מיוחדת, אותה מלווים בירה נהדרת ומאכלים קלאסיים.

היום, כשכמעט כל חומרי הגלם, טריים ומשומרים, מזומנים לנו בשפע, קשה מעט להבין את הייחודיות של התפריט במקום שניצל את קרבתו לנמל כדי להגיש פירות-ים ופלטות של גבינות ונקניקים, שלא ניתן היה למצוא באותם ימים בשום מקום אחר, זולת אצל הימאים. התמונות של קופולה ועיצוב העץ הכבד והקלאסי, הימאים שמגיעים למקום, והלקוחות הקבועים שאוהבים לשתות, שומרים על צביונו הייחודי של המוסד הזה.

הסנדק. קדושי בגדד 30 א', חיפה. טלפון: 04-8671888

קלמנ'ס
קלמנ'ס

הפאב ה"צעיר" שבחבורה, שניצב על תילו מאז 1992, הוקם על-ידי קלמן מיידלר, שקסמו הוא קסם המקום, ואם רק תרצו הסיפורים שלו ילוו אתכם הרבה מעבר לביקור במקום. כבר בגיל 15 נמשך קלמן לחיי ההרפתקאות על הים. שנים מאוחר יותר, לא הרבה אחרי שירד בפעם האחרונה מספינות צי הסוחר, החליט לעבור אל הצד השני של הבר. באמצע שנות השמונים הוא רכש, ביחד עם אחיו איתן, מקום במרכז הכרמל בשם 'חיפה הקטנה', ובתחילת שנות התשעים החליט לעבור לעיר התחתית בחיפה.

קלמנס
קלמנס
עד לא מזמן שימש המקום כבר אנגלי ספון עץ, שתמונות של צ'רצ'יל עיטרו את קירותיו, אך בשנה שעברה, בעקבות טיול שורשים שערך קלמן לסלוניקי, הוא החליף את התמונות של צ'רצ'יל בתמונות של סביו, והמקום קיבל טוויסט לכיוון של טברנה יוונית, דבר הבא לידי ביטוי בעיקר באוכל המוגש בו. את קלמן אפשר למצוא תמיד מאחורי הבר מנצח בשמחה על המקום, מוזג בירה או מכין מנות מנחמות.

אחד הדברים היפים במקום הוא לראות את קלמן מוזג את כוסות הבירה ומציב אותן לראווה על ברזי הבירה. ובמקום פלטות הנקניקים והגבינות הפך האוכל למעודן יותר וכולל, בין היתר, דגים כבושים למיניהם וגם את חזה האווז המעושן המפורסם שלו שהושאר בתפריט בעקבות לחץ מסיבי שהפעילו הקבועים.

קלמנ'ס. הנמל 3, חיפה. טלפון: 04-8620525

  • הסיורים מתקיימים בהדרכת חברי מועצת סנהדרינק. מחיר למשתתף: 150 ₪. הסיור הקרוב יתקיים בתאריך ה-12.03 בשעות אחר הצהרים. כמן כן, ניתן להזמין מראש סיורים פרטיים לקבוצות ואירועים מיוחדים. לבירור מועדי הסיורים הבאים, פרטים והרשמה כנסו לעמוד הפייסבוק של GUINNESS ולאתר העמותה לתיירות ונופש בחיפה http://www.visit-haifa.org