חברת בזק החליטה שלא להצטרף בשלב זה לתביעת הפירוק שהוגשה בסוף השבוע על ידי הבנקים הגדולים נגד יורוקום, שמחזיקה בשליטה עליה. עוד דורשים הבנקים למנות מטעמם נציגים מיוחדים לפיקוח על הנעשה בדירקטוריון בזק, שם סבורים כי מדובר בתביעה תמוהה שהוגשה בהובלת בנק הפועלים "מטעמים לא ברורים".



לטענת חברי הדירקטוריון, שום דבר מהותי לא השתנה מבחינת גובה החוב של יורוקום לבנקים, ולכן בשלב זה אין טעם לזעזע את המערכת. טענה נוספת שהועלתה מצדם היא העובדה כי שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק ובעליה של יורוקום, התחייב ממילא לנסות ולממש נכסים. "ייתכן שבסופו של דבר אלוביץ' גם יכניס את היד לכיס, והתביעה בסוף השבוע נועדה להפעיל עליו לחץ פסול", נאמר בדירקטוריון, שם הוסיפו כי כל עסקה הקשורה לבזק מצריכה ממילא את אישור משרד התקשורת, הליך שעשוי להימשך חודשים.



בבזק סבורים כי בפועל תביעת הפירוק שהוגשה, ללא עילה חוקית לכאורה, אינה אלא תביעת איום שנועדה להפחיד את הבעלים. ייתכן כי התביעה הוגשה לאור רצונם של הבנקים להאיץ מגעים להכנסת משקיע לבזק.



עמדתה של החברה תואמת לתגובה כפי שנמסרה במכתבים ששוגרו על ידי בעלי המניות בה. רק לפני מספר שבועות שיגר פסגות בית השקעות, עוד טרם שהוגשה תביעת הפירוק נגד יורוקום, מכתב לחברי דירקטוריון בזק. במכתב, שהוגש בשם עמיתי הגמל והפנסיה בפסגות, התבקש הדירקטוריון לפרט - לנוכח איומי הפירוק של הבנקים - אילו צעדים ננקטים על ידי הדירקטורים כדי להבטיח את חובה של יורוקום לבזק, שעומד על עשרות מיליוני שקלים.




שאול אלוביץ'. צילום: דוברות בזק
שאול אלוביץ'. צילום: דוברות בזק



דוד גרנות, ממלא מקום יו"ר הדירקטוריון בבזק, ציין כי באוגוסט האחרון הוא פנה ליורוקום, וזו ציינה בתגובה כי נעשים מגעים מול הבנקים להסדר חוב (מגעים שהיו רלוונטיים עד הגשת תביעת הפירוק בשבוע שעבר). עוד מגלה גרנות במכתבו כי שווי החוב של יורוקום לבזק מסתכם נכון לסוף הרבעון השלישי ב־43 מיליון שקל, והוא מהווה 40% מיתרת החוב המקורי.



בסוף השבוע האחרון הגישו בנק דיסקונט, בנק הפועלים והבנק הבינלאומי תביעת פירוק נגד בזק בגין חוב הנאמד ב־971 מיליון שקל. בשלב הראשון ביקש הפועלים למנות מטעמו כמפקח מיוחד את עו"ד פיני רובין (שנמצא בקשרים הדוקים עם שאול אלוביץ'), ובנק דיסקונט ביקש למנות מטעמו את עו"ד אמנון לורך ממשרד יגאל ארנון ושות'.



דיסקונט, בעל החוב העיקרי, הצטרף באופן תמוה לתביעה, שכן רק לפני מספר חודשים הוא הצליח לשפר את מצבת הביטחונות של יורוקום כלפיו, בין השאר דרך שעבוד של נתח נוסף ממניות אינטרנט זהב (בעלת בזק) וכן באמצעות שעבוד נכסי בית יורוקום.



נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין ידון מחר בתביעת החוב של הבנקים, שתיתקל בהתנגדות נציגיו של אלוביץ'. לדיון מחר הוזמנו גם נציגי הנהלת משרד התקשורת, שיתבקשו להבהיר את מעמדה של יורוקום כבעלת השליטה ומה המשמעות המעשית של הרכישה למינוי מפקחים לדירקטוריון. כמו כן, הנציגים יסבירו אם הדבר אינו מצריך את הסכמת משרד התקשורת.