תגובות חריפות במערכת הפוליטית נגד הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון יצחק יוסף, בעקבות דבריו על עולים רבים, בעיקר ממדינות ברית המועצות לשעבר, והטענה שחלק מהם לא יהודים. בסרטון שפורסם הבוקר (שלישי) ב-YNET, נראה הרב יוסף אומר כי "מאות-אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה-הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתים נגד החרדים ונגד הדת". 

"העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים", הוסיף הרב הראשי. "שאם יהיו בחירות לא יהיה הרבה לחרדים. בשביל זה העלו אותם פה לארץ, גויים גמורים, ממש גויים גמורים. לצערנו הרב, אנחנו רואים את פרי ההסתה שהם עושים". בהמשך טען כי בחלק ממשפחות העולים אף יש כאלה ש"הולכים לכנסייה כל יום ראשון, הולכים למנזר". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים בטוויטר, וכתב כי זו "אמירה מקוממת שאינה במקומה. העלייה ממדינות חבר העמים לשעבר היא ברכה עצומה למדינת ישראל ולעם היהודי. הממשלה בראשותי תמשיך לפעול למען עלייתם וקליטתם בארץ של אחינו ואחיותיו יוצאי ברית המועצות לשעבר".

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין, שבעצמו עלה מברית המועצות, אמר כי "הגשמנו בגופנו את חלום שיבת ציון, ואי אפשר לדמיין את מדינת ישראל בלי תרומתה העצומה של העלייה מבריה"מ. גם בתקופת בחירות אין מקום לשיח פסול של שנאה ופילוג. צום עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, הוא תזכורת עבורנו: כוחנו באחדותנו".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן כתב כי "רק לפני ימים ספורים לעג הרב הראשי לישראל לציבור החילוני, כשייעץ להם לנסוע לאשדוד ולאכול חזיר והנה היום הוא כבר מסית נגד ציבור יוצאי חבר העמים, שעובדים, משרתים בצבא, עושים מילואים, משלמים מסים ותורמים למדינה. הרב הראשי, שאמור להיות הדמות הרוחנית של כלל הציבור משתלח בבוטות בחלקים ממנו. דברי הרב הראשי הם גזענות ואנטישמיות לשמה ואי אפשר לעבור על כך לסדר היום. אנו דורשים את השעייתו מתפקידו לאלתר ונפעל שבעתיד הקרוב ייבחר רב ראשי מקרב הציונות הדתית, שידע להכיל ולחבק ולא להפריד ולפלג. אני מצפה מראשי כל המפלגות לא לשתוק כמו דגים ולצאת בגינוי חריף לדברי הרב יוסף, על מנת למנוע פגיעה אנושה במרקם העדין של החברה הישראלית".

בנוסף, התראיין ליברמן לתכנית "לא דופקת חשבון" בהנחיית ליאת רון ברדיו צפון, ואמר על הרב יוסף כי "לפני שבוע הוא השתלח בי אישית ואני אמרתי שאני מוחל מכבודי, אחרי התייעצות עם יועצים משפטיים זו עבירה פלילית, ועבירה על החוק אנחנו מגישים תלונה במשטרה, מכתב לשר הדתות עם דרישה מידית להשעות אותו ואם לא נפנה לבג"ץ ולא נוותר על תלונה פלילית זה לא גבולי או בערך אלא עבירה על החוק בצורה בוטה ונפעל את יישום החוק. השתלחות כוללת נגד כל יוצאי חבר העמים".

במהלך שבוע שעבר, העלה חברו של ליברמן למפלגה, ח"כ אלכס קושניר, קטע וידאו שזכה לכינוי "סרטון הנידה", בו יצא נגד הכפייה הדתית וטען שמערכת הבריאות קורסת בגלל בדיקות טהרה. הסרטון קיבל ביקורת גם מתוך מפלגתו של קושנר, שם נטען כי הוא עשה "נזק למפלגה".

"סגן שר הבריאות ויו”ר יהדות התורה, ח”כ יעקב ליצמן, הגיב לדבריו של יו"ר ישראל ביתנו ואמר כי "האיש האחרון שיכול לדבר ולהטיף לאחרים על הסתה הוא אביגדור ליברמן. האדם שמאז זיהה את ההסתה והשנאה כמנוע לגריפת קולות, אינו מפסיק ללבות אש בין האוכלוסיות, לשסע בין המגזרים ופועל בזדון ובחוסר אחריות ציבורית, על מנת לפלג ולפגוע במרקם העדין שבין הציבורים השונים בישראל. ליברמן ושותפיו לסיעה, כגון אלכס קושניר ודומיו, התירו את דמם של הציבור החרדי והפכוהו לשק חבטות לאומי, בשקרים ובדותות, בבורות ובהכפשות שווא, יום יום, ללא טיפת בושה או אחריות. מול דמעות התנין של ליברמן ואנשיו על הסתה ושנאה כלפיהם כביכול, יש לומר טלו קורה מבין עיניכם. אלו אנשי ריב ומדון שבגללם קבוצות מיעוט כמו הציבור החרדי ונציגיו, מתמודדים עם מתקפות שנאה והסתה שלא יתוארו ושאינן מתקבלים על הדעת בחברה מתוקנת. אנו מחזקים את ידי הרב הראשי לישראל הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט”א, נוכח המתקפות הפוליטיות נגדו".

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, כתב בטוויטר: "על שנאת חינם חרב בית המקדש. טוב יעשה הרב הראשי הספרדי אם יתנצל בהקדם על דבריו. החזון הציוני עודד עלייה וקיבוץ גלויות לארץ ישראל ומדינת ישראל מאז ראשית הציונות. התבססנו צבאית, כלכלית ותרבותית ובין השאר בזכות העלייה מברית המועצות - עלייה שהביאה איתה מטען תרבותי, מדעי וחברתי מבורך".

גנץ הוסיף כי "הישראלים דוברי הרוסית, אלו שעלו ואלו שנולדו כאן הם שווים בין שווים בחברה הישראלית. הם פטריוטים המשרתים בצה"ל, הם נמצאים בכל עמדות המפתח במדינה. ואנחנו נדאג שהמגמה הזו תגדל ותתחזק. עוצמתו של העם היהודי באחדותו".

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) אמר כי "עולים מבריה״מ לשעבר הם לוחמים בצה״ל המגינים על חיינו, העולים הם רופאים ורופאות, אחים ואחיות הנמצאים עכשיו בבתי החולים ומצילים את הורינו ממוות. העולים הם הבסיס לתעשיית ההיי-טק הישראלית ותרומתם לכלכלה ולחברה הישראלית היא מופלאה וחיונית. העולים הם אחינו, ועלייה זה ערך ציוני חשוב. מה קרה ליהדות מקבלת ומאירת פנים שאינה עוסקת בעלבונות? מה קרה ל'כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך'? על הרב הראשי להתנצל על דבריו המבישים והחמורים".

תנועת ש"ס מסרה בתגובה: "האחראי הראשי להסתה ולשיסוי בין שומרי המסורת לעולים מחבר העמים הוא אביגדור ליברמן. השנאה האישית שלו לנתניהו מעבירה אותו על דעתו ובכך הוא עוסק כל היום, בניסיונות להדיח את ראש הממשלה נתניהו מתפקידו ובניסיונות לקושש קולות ע"י ליבוי והסתה בין המגזרים".

"הראשון לציון דיבר בכאב ודאגה לעם ישראל, נוכח מסע ההסתה הציני והבלתי פוסק מצדו של ליברמן כלפי שומרי התורה והמסורת. הציבור היקר של עולי ברית המועצות אוהב את המסורת היהודית ומתנער מדרכו המפלגת והמסיתה של ליברמן ומפלגתו".

יו"ר המחנה הדמוקרטי, ח"כ ניצן הורוביץ, תקף את הראשון לציון בחריפות: "עוד אמירה גזענית של רב ראשי, שוב הסתה נגד מי שלא מספיק יהודי בעיניהם. נאום השנאה של הרב יצחק יוסף נגד העולים מוכיח פעם נוספת כמה מהותי וחשוב המאבק שלנו לביטול המונופול של הרבנות הראשית. הבעיה היא לא ברב כזה או אחר. אחד מסית נגד עולים השני נגד נשים והשלישי נגד להט"ב. העובדה שגם ב-2020 למוסד הארכאי הזה יש השפעה כל כך מכרעת על החיים האישיים שלנו היא בושה למדינת ישראל. כפי שהצלחנו במאבקים עיקשים אחרים נגד הכפייה הדתית, נצליח גם כאן. בממשלה הבאה נדרוש - ביטול מונופול הרבנות על כשרות, על נישואים ועל גיור ואת פירוק משרד הדתות".

חברת סיעתו, ח"כ תמר זנדברג, קראה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לפתוח בחקירה על הרב יוסף בגין הסתה לגזענות.

במכתב ששלחה ליועמ"ש כתבה זנדברג: "יוצאי ברית המועצות עלו לישראל מתוקף חוק והינם אזרחים שווים שעל המדינה להגן עליהם מפני גילויים של שנאה ודברי שטנה שעלולים לגרור לאלימות. על כן, לא ייתכן שאדם שנמצא במשרה ציבורית בכירה יתבטא באופן כזה כלפי קבוצה כזו או אחרת של אזרחים", לדבריה, "לאור הדברים הללו, אני רואה לנכון לפנות אלייך על מנת שתפתח בהקדם בחקירה כנגד ההתבטאויות המסיתות של הרב הראשי יצחק יוסף והאם ראוי שאדם שמתבטא כך כנגד אזרחי ישראל יכהן בתפקיד ציבורי".

חברת הכנסת יעל גרמן (כחול לבן) כתבה בטוויטר כי "כל מי שאחדות העם חשובה לו צריכים לגנות את דברי הרב הראשי הראשון לציון , שמשתלח בישראלים שעלו מבריה"מ לשעבר ונרתם לתעמולה פוליטית מכוערת. במקום לפעול לאיחוד ולפיוס הוא ממשיך בהסתה מסוכנת ומסכסכת".