בשבוע שעבר קראתי כי הרמטכ"ל התבטא בצורה שסותרת את עמדות נתניהו. במקביל קראתי ציטוטים מדברי הרמטכ"ל וניסיתי למצוא את הסתירה, אך לא מצאתי. או ליתר דיוק, לא מצאתי סתירות בתיאור העובדות. מצאתי סתירות מסוימות בקונוטציות ובהערכות. תחילה אצטט מ"המצטטים" את העובדות.



איזנקוט אומר בין השאר את הדברים הבאים: "אנחנו רואים מאמצים של איראן ברצועת עזה וגם בניסיון להשפיע על ערביי ישראל... ההערכה היא שככל שהמצב הכלכלי באיראן ישתפר, יופנו משאבים גדולים יותר לחיזבאללה. לחמאס הם מפנים עשרות מיליוני דולרים וגם אמל"ח... למרות האיום האיראני, שיקום תשתיות הטרור ברצועת עזה וגל הטרור באיו"ש, האיום הגדול על ישראל עדיין מגיע מהחיזבאללה". בנוסף אני קורא שאיזנקוט טוען כי במצב החדש מול איראן יש גם "הזדמנויות".



דברי הרמטכ"ל אינם מותירים כל "הזדמנות", בתחום הטקטי, האופרטיבי והאסטרטגי־צבאי. בתחומי האחריות של הצבא. התחזקותה הכלכלית של איראן, על פי הרמטכ"ל , תכביד על ישראל יותר מאשר בעבר, והיא תתרחש עתה בעקבות הסרת הסנקציות. האיראנים יהיו מעורבים בכל הישויות הסובבות אותנו, החמאס, החיזבאללה ואפילו ערביי ישראל, מתוך עוצמה כלכלית ומתוך מעמד של מעצמה אזורית שמתחזק כפועל יוצא מהסכם הגרעין. ייתכן שההזדמנות שהרמטכ"ל התייחס אליה היא בתחום המדיני, כמו למשל חבירה לברית בין מדינתית עם מצרים, סעודיה, מדינות המפרץ וירדן. אך זה כמובן נושא שבאחריות הדרג המדיני. החזון האיראני להצטיידות בנשק גרעיני, שעליו מדבר הרמטכ"ל, עשוי להתממש הרבה לפני תום חמש שנים או 15 שנים. וכאן אני מעמיד הערכה הסותרת את הערכת הרמטכ"ל, כי איראן תפר את ההסכמים ותמשיך לפתח מערכות נשק גרעיני, כולל טילים ארוכי טווח ומערכות הגנה אווירית, ותכין את עצמה בסיוע הכספים הרבים שיגיעו אליה למאבק הבא. כל זאת ביודעה כי המערב נרפה וחסר רצון להיאבק על עמדותיו.



חיזבאללה אינו חלק אינטגרלי של האיראנים? ללא הסיוע האיראני במשאבים ובסיוע צבאי וללא הגיבוי האיראני, חיזבאללה היה הופך ארגון מסוכן פחות ובאורח משמעותי. חיזבאללה הוא זרוע הביצוע האיראנית מול ישראל ומתנגדי אסד בסוריה. גם חמאס רוצה ועשוי להפוך זרוע ביצוע של איראן. לגבי ערביי ישראל, אני מקווה שהם הפנימו את העובדה כי ישראל תחיה לנצח, ולכן מוטב להם ליהנות מהמצב הנוכחי שבו רמת חייהם גבוהה בהרבה מזו של תושבי המדינות והישויות שמסביבנו. עם זאת, הרמטכ"ל העלה כאן סוגיה חמורה שאם תתאמת, תיווצר חזית נוספת מול איראן המתעשרת. איראן זכתה לאחרונה במתנה מהמערב, המאפשרת לה להתעשר, להפעיל את שלוחותיה באזור ובעולם ולחזק את הרתעתה מול המערב. ניתן לומר כי ככל שאיראן תתעשר, תתחזק ותפעיל את שלוחות הטרור שלה בעולם, היא תקטין את הסיכוי שבגין הפרה כלשהי של הסכם הגרעין, הסנקציות יוחזרו. העולם לא יעז להשית על איראן סנקציות חדשות. ולכן איראן תהיה גרעינית. אבל גם ללא נשק גרעיני, איראן הופכת למעצמה בגין ההסכם, בין שיופר מיד או בעתיד. מתוקף ההתחזקות של איראן, מדינות ערביות עשויות להתקפל מולה או לחבור אליה.



אם כך, היכן הן ה"הזדמנויות" שצוטטו מפי הרמטכ"ל, שאותו אני מעריך מאוד, והיכן הסתירות עם דברי ראש הממשלה? הרמטכ"ל אמר עובדות נכונות והערכות צבאיות נכונות. בכך אין שום סתירה מול ראש הממשלה. ייתכן שהרמטכ"ל הפליג גם להערכות מדיניות ואחרות שבהן ההערכה שלו אינה טובה יותר מזו של ראש הממשלה וחברים בקבינט, המנוסים בכך ועוסקים בכך, וזה בתחום אחריותם.



הכותב הוא חבר מועצת הביטחון לישראל, מחבר הספר "ללכת עם האנשים"