"הרמטכ"ל שיחליף אותי בתפקיד בעוד עשור ייאלץ להתמודד עם סיטואציות מורכבות הרבה יותר ממה שאנחנו חווים כעת", כך אמר היום (שני) הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, בכנס של המכון למחקר ביטחון לאומי שנערך בתל אביב. מטרת הכנס היא "הערכה אסטרטגית לישראל 2016". איזנקוט שילב בסקירה ארוכה ומפורטת את הדברים להם הוא מצפה בגזרה הבינלאומית, ואף התייחס לחברה הישראלית והשירות של צה"ל כלפיו.
בתחילה התייחס איזנקוט לדאעש ואמר: "דאעש הוא יותר תופעה מארגון, ניסיתי להיזכר מתי התחלנו לדבר עליהם, ולמיטב זכרוני, התחלנו לעסוק בו בסוף שנת 2013. תראו לאן היא התפתחה. המאבק הסוני-שיעי הגיע למימדים חדשים בקונפליקט בין איראן לסעודיה, וראינו כבר כיצד אירועים טקטיים מתפתחים למלחמות ומבצעים. אירועים מהסוג הזה, מהתרחשויות בסוריה, דרך מטען בהר דב, וגם דרך מטען שמניחים נגד רצועת עזה והטרור וההבנה שלנו לאן אירועים טקטיים יכולים להגיע. התאמת צה"ל לעתיד הם אתגר. צה"ל יכול לעמוד באתגרים שבאים בזמן קצר מאוד. מי שיהיה בתפקיד שלי בעוד עשור יתמודד עם דברים מורכבים בהרבה.

איזנקוט שם דגש על החיזבאללה ואמר: "הייחוס המרכזי שלנו הוא חיזבאללה,הוא משתמש ב-240 כפרים וערים בלבנון, שהם האופרציה שחיזבאללה בנה ליום פקודה. מעשרת אלפים טילים, יש להם כעת מאות אלפים. נסראללה רוצה להגיע להגמוניה שיעית בלבנון, וזה בעייתי, כי הוא מצמצם את הכוח של צה"ל לפעול. הוא פרס את הכלים שלו, אבל חיזבאללה מבין מה המציאות שהוא יחווה אם תהיה מתיחות בצפון. היכולת המודיעינית השתפרה בצורה משמעותית. בחיזבאללה, עם כל דברי הרהב, יש הבנה עמוקה מאוד לחדירות שלנו לתוך הארגון. לגבי העוצמה הישראלית, צה"ל נתפס כצבא חזק מאוד ובלתי צפוי, זה מסביר את השקט. בכל זאת, המבחן שלנו הוא יום יומי. הם מנסים להפעיל אופרציות". 
חדירה עמוקה לארגון. חסן נסראללה. צילום ארכיון


"איראן מנסה להשפיע על רצועת עזה וערביי ישראל"


למרות המסר התקיף לחיזבאללה, היעד העיקרי של איזנקוט הוא עדיין איראן: "בראש סדר העדיפויות - מסוף 2005 אנחנו על איראן. אין ספק שהסכם הגרעין הוא תפנית אסטרטגית והוא מהווה שינוי באופן שאנחנו מסתכלים עליהם. אנחנו עושים הערכה מחודשת לתפנית האסטרטגית ומה זה אומר על צה"ל. בטווח הזמן של חמש השנים הקרובות, ההערכה היא שאיראן תעשה מאמצים גדולים לעמוד בהסכם, ולעשות את חלקה.


"בעוד 15 שנים אנחנו מציבים את איראן בסדר עדיפות גבוה, בצורך לנתב את הגרעין, האם יש ערוצים חשאיים ונסיונות, מתוך הבנה, שיש שינוי משמעותי. החזון להשגת נשק גרעיני יימשך באיראן מתוך המקום שאיראן תופסת את עצמה כמעצמה איזורית ורוצה להתמקם במרחב".
 
 
"המאמץ להשפעה איראנית במרחב היה בשנים האחרונות, ולא יפחת בעתיד הנראה לעין. איראן מנהלת מלחמה לשטחים חדשים. המעורבות האיראנית בסוריה, היא כבר תמיכה מעשית. חלק מהלוחמים נלחמים שם, ואיראן משלמת 130-140 הרוגים כבר, ואלפי פצועים. אנחנו רואים מאמצים גדולים שלה ברצועת עזה וגם להשפיע על ערביי ישראל. היכולות שלהם הן משמעותיות מאוד. הם נותנים כמילארד דולר בשנה לחיזבאללה, וההערכה היא שככל שהמצב הכלכלי ישתפר, יופנו משאבים גדולים יותר. לחמאס מפנים עשרות מיליוני דולרים, וגם אמל"ח, כמו שתפסנו בעבר בים".
חסן רוחאני. צילום: רויטרס


"דאעש יפנו את הקנים שלהם גם כלפינו וגם כלפי ירדן"


לאחר מכן התייחס הרמטכ"ל לדאעש, שם הצביע על בעייתיות גם בתמיכה בהם בתחומי מדינת ישראל: "אנחנו נראה את הקנים של דאעש מופנים כלפינו וכלפי ירדן, בעיקר לאור הכשלונות האחרונים שלהם. המרחב השקט והבטוח בכל האזור, הוא המרחב שגובל בנו. שם לא מתבצרים כוחות. הכוחות שיש שם לא חווים את מה שחווים הלוחמים בסוריה שנמצאים בתוך הקרבות".
 
איזנקוט טוען כי בסוריה יהיה קשה יותר להביס את דאעש, אך המצב בסיני, לעומת זאת, טוב יותר: "אפשר להביס אותם בסיני בתוך שנה. יש שם בערך כ-600 עד 1000 לוחמים של הארגון. השליטה של הצבא המצרי גדולה, לכן יש סיכוי שם להישגים בפרק זמן קצר. בסוריה, אנחנו הולכים לתקופה ממושכת, עמוקה. קשה לי לראות הסכמה שתחזיק מעמד, גם אם תהיה פגיעה קשה בדאעש ובג'יהאד העולמי בסוריה. אני מעריך שהמאבק יימשך שנים ארוכות. אין גורם שמסוגל לשלוט בשטח ובנקודה מסוימת". 
 
לאחר מכן הוסיף על השפעת הארגון ואמר: "ברצועת עזה אנחנו רואים קבוצות סלפים שמזוהות עם הארגון. כל מי שביצע את הירי עד עכשיו בשנה האחרונה, ואת המטענים לעבר חיילי צה"ל אלו אותן קבוצות. לא היה ירי של חמאס או של הג'יהאד האיסלאמי, זה הכל קבוצות שרוצות ללבות אש. אנחנו שמים לב שביהודה ושומרון מתפתחת אהדה לדאעש. סקרים של הזמן האחרון מראים שדאעש מקבל את התמיכה הגדולה ביותר בתוך מדינות דווקא במדינת ישראל, בין 13 ל-16 אחוזים. זהו מקום לדאגה", סיכם.

פעילי דאעש עם שבויים. צילום ארכיון