אין עוררין על כך שהימים הללו הם תקופה מטלטלת, גם למי שחווה טלטול או שניים בימי חייו. אחרי שעשרות קציני משטרה וצה"ל, אומנים ובעלי הון נחקרו בזה אחר זה בחשד להטרדות מיניות או אחרות, כבר חשבנו שראינו הכל. ואז נפלה פצצת ח"כ דוד ביטן, ראש הקואליציה ולדעת רבים האיש החזק בכנסת, שנחשד בקבלת שוחד. לא בדיוק מתאים לליגה הגבוהה של הפוליטיקה הישראלית.



החשדות לכאורה לגבי ח"כ ביטן נוגעים לתקופה שבה כיהן כסגן ראש עיריית ראשון לציון. בכך הוא מצטרף לשרשרת ארוכה של חשודים, נאשמים ומורשעים בצמרת השלטון המקומי. נראה שאילו היו חוקרים את כל בעלי התפקידים ברשויות ומקורביהם, צריך היה לפנות את היכל הספורט של מנורה ממשחקי מכבי כדי שאפשר יהיה לאכלס את עשרות או מאות החשודים לכאורה, שבטוחים כי "הכסף על הרצפה ורק צריך להרים אותו".



מרבית העוסקים במלאכת השלטון המקומי הם אנשים שהכסף לא מצוי בידם, שעובדים מבוקר עד ערב לפרנסתם. גם ח"כ ביטן היה כזה, עד שבשלב מסוים הוא קפץ לליגה של הגדולים. שם הוא ככל הנראה - ולכאורה - הסתבך בגדול: בחובות, בהלוואות, אולי גם בשוחד. כשהתיישב על כיסא חבר הכנסת, הוא היה בטוח שזה נגמר, שהעולם בכיסו, אבל החובות נגררו אחריו ורדפו אותו. כמו בתסמונת המיקרופון - כשאתה רודף אחריו, סופו שיסתובב וירדוף אחריך.



עצוב היה לראות את ח"כ ביטן, שבמשך השנתיים האחרונות לא נעדר אף ליום אחד מאמצעי התקשורת הכתובים, המשודרים והמצולמים, עומד בפתח משרדי היחידה לחקירות הונאה מבולבל, לא יודע מה נפל עליו. אומנם הוא סורב להתראיין בנושא, אבל די לנו בהלם ובאלם שאחז בחבריו ומקנה לנו קצת שקט. מגיע לנו.



נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



לא ברור מה דחק בח"כ ביטן להיכנס לאחרונה חזיתית בחוקרי המשטרה וברשויות החוק. הכלל הבסיסי אומר להישמר ולהגן על העור בעת חשיפה לשמש, להשתמש במסנני קרינה. גם ח"כ ביטן צריך היה להיזהר, בבחינת אל תצא לשמש כששערותיך מרוחות בחמאה. אבל זו התסמונת שבה לוקה גם הבוס שלו.



בקדנציה האחרונה שלו הצליח ראש הממשלה נתניהו להעביר שני מינויים לתפקידים מרכזיים. הראשון הוא מינוי רנ"צ רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה, אחרי קריירה מפוארת בשב"כ, כשמישהו חשב לרגע כאילו הוא בא לנקות אחרי הבוס. המינוי השני היה של ד"ר אביחי מנדלבליט, אלוף במיל' והפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. גם הפעם היה מי שחשב שהאיש ישליך את הקריירה המפוארת לטובת הלויאליות האישית.



בפועל, רנ"צ אלשיך וד"ר מנדלבליט מוכיחים שהם נאמנים ליושרם המקצועי ועושים את עבודתם כמתחייב מהאחריות המוטלת עליהם, בדרך לתפקידם הבא בצמרת רשויות החוק והאכיפה. ומי שייאלצו למצוא עבודה הם ח"כ ביטן וחבריו. נראה שב"ארץ נהדרת" כבר צריכים להתחיל לחשוב על מחליפים.



[email protected]