יסודה של כל מדינה טמון בחינוך ילדיה. כהורים, אנחנו משתדלים להעניק לילדינו את החינוך הטוב ביותר, להקפיד על ערכים, תחומי ידע נרחבים, מיומנויות למידה וכישורים חברתיים, ואנחנו שמים את מבטחנו בכך שמערכת החינוך תשלים אותנו. אלא שעם פרסומו של דוח ה־OECD האחרון, נחשפו נתונים מדאיגים לגבי התנהלותה של המדינה: מהדוח עלה כי ישנם פערים גדולים בין ההשקעה בחינוך בישראל לבין מדינות מפותחות אחרות, וכמדינה שמתיימרת להיות מובילה בתחום החינוך - אנחנו בהחלט במקום בעייתי.

אחת הבעיות הקריטיות היא העסקתם של מורי קבלן. עובדי קבלן הם כידוע עובדים שיש להם שני מעסיקים: "מזמין השירות" – שעבורו ניתן השירות; ו"המעסיק בפועל"- מי שמקיים יחסי עובד ומעביד בפועל וחתום על תלוש המשכורת. בתחום החינוך מפליא משרד החינוך להוציא חלק מהעבודה לקבלנים חיצוניים.

על פי נתוני הקואליציה להעסקה ישירה בחינוך, כ־27 אלף מורים, שהם 13% מהמורים בישראל, הם מורי קבלן, ועוד היד נטויה. מדובר במורים לכל דבר, החולקים את אותן כיתות, אותו חדר מורים, אותן מסיבות כיתה ואותם אירועי סיום עם מורים אחרים, שכן עובדים בהעסקה ישירה במשרד החינוך. ובכל זאת, הם שונים. החופשות של משרד החינוך הן ללא תשלום עבורם, אין כל משמעות לוותק שלהם, המשכורת שלהם נשארת זהה, אין להם ביטחון תעסוקתי, וכשמסתיימת לה שנה, אין להם שום הבטחה לתעסוקה מעבר לחופש הגדול. כמו כן, הם אינם זוכים לזכויות יסוד כגון קופת גמל, קרן השתלמות וכו'.

למשרד החינוך בוודאי נוח וזול יותר לעבוד בשיטה הזו: למורי קבלן לא צריך לשלם בחופשות, מורי קבלן אינם חלק מהאיגודים המקצועיים, ולכן ניתן לשנות את תנאי העסקתם ללא התנגדות ויש פחות סיכוי שיתאגדו. אלא שבשנים האחרונות החליטו חלק ממורי הקבלן להתאגד באמצעות "כוח לעובדים". בין היתר, מורי היל"ה – תוכנית לנוער נושר - חתמו על הסכמים קיבוציים שבמסגרתם זכאים המורים ל־12 משכורות בשנה, ויש משמעות לוותק שלהם. אלא שהסכמים אלו, טובים ככל שיהיו, עלולים להתבטל ברגע שיסתיים הזיכיון.

תוכנית אחרת שבה מאוגדים המורים היא "שלבים", לילדים חולים הלומדים מביתם. עבור התלמידים הללו, 600 עובדי הקבלן של "שלבים" (לא רק מורים, אלא גם עובדי מקצועות פרה־רפואיים, קלינאי תקשורת סייעות ועוד) מהווים חיבור לחיי ילדות רגילים. זה זמן העובדים מנהלים משא ומתן מול חברת הקבלן המפעילה את התוכנית למען שיפור תנאי העסקתם.


כמי שנלחמה לא אחת את מלחמתם של אחרים, אני מרגישה שהמלחמה הזו היא לא פחות גם שלי - העסקה קבלנית היא העסקה נצלנית שלא ראויה לאף עובד במדינה. זוהי בפירוש אי־לקיחת אחריות של המדינה, שמפקירה את העובדים בידי זכיינים בעלי אינטרס כלכלי מובהק, ובכך מייצרת פערים בשכרם, בזכויותיהם ובשכרם של העובדים. שינוי חברתי אמיתי צומח מתוך העבודה המאורגנת. הסולידריות בין מעמדות, מין, גזע ודת היא נחלתם של איגודי העובדים ומייצגת ערכים של חברה מתוקנת. פגיעה במורים ובמורות היא פגיעה בילדינו וכחברה. עלינו לתמוך באלה המחנכים ומעצבים את דור המחר. לפני שיעור בחמש או בשלוש יחידות מתמטיקה, נחוץ כאן שיעור דחוף באזרחות. 
הכותבת היא מנהלת תחום החינוך בארגון "הברית הישראלית", לשעבר מובילת מאבקים ב"כוח לעובדים".