האזהרה של משרד הבריאות מפני שימוש במכשיר ה-EMS שנעשה בו שימוש בחלק מחדרי הכושר בישראל נמשכת ומכה גלים. לאזהרת משרד הבריאות מצטרף אדם בדיר, פיזיותרפיסט ומנהל מרכז השיקום והפיזיותרפיה "אסותא reaction", שמטפל בין היתר גם בספורטאים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם. בדיר אמר ל"מעריב אונליין" שהשימוש במכשיר ללא פיקוח עלול לפגוע במערכות פנימיות והוא מתנגד לו. "המכשיר הזה משפיע לא רק על שרירי השלד אלא גם על השרירים החלקים כמו שרירי מעיים, שרירי יציבה ואפילו הפרוסטטה שפגיעה בה עלולה לגרום לדימומים בשתן.



מה הפעולה שעושה מכשיר ה-EMS?
"המכשיר מייצר פולסים חשמליים-מוטוריים שמכווצים את השריר ומרפים אותו. הוא מתוכנן להוות כלי שיקומי ומיועד להפעלה על ידי אנשי מקצוע מהמקצועות הטיפוליים והשיקומיים שיש להם הכשרה והבנה באלקטרוגרפיה. כשגורמים בלתי מוסמכים מפעילים את המכשיר, דוגמת מאמני כושר, שאינם בעלי רקע באלקטרותרפיה, בפיזיולוגיה ומשוללי כל התמחות רפואית, עלול להוביל לפגיעות ברקמת שריר ואף באיברים פנימיים. בחדרי כושר מאפשרים למתאמנים עצמם לשלוט במכשיר, כאשר לרוב המתאמנים ישנה נטייה להפריז בעוצמה במטרה להשיג תוצאות מהירות".



"לאור העובדה שמדובר במכשיר חדש שהמחקר סביבו מצומצם, מומלץ להמתין למחקר מקיף בנושא ובחינה נוספת ומעמיקה של תוצאות העבודה עם המכשיר. כל זאת על מנת לקבל אינדיקציות על השפעת המכשיר על מערכות הגוף השונות בטווח הארוך".



מה לדעתך מביא אנשים לשימוש במכשיר הזה בחדרי כושר?
"אנשים רוצים להגיע לתוצאות מהירות בלי לעבור את התהליך הארוך. בחדר הכושר מנסים לקצר תהליכים פיזיולוגים טבעיים. המכשיר גורם לכיווץ השריר ללא חילוף חומרים רגיל שמתקיים בכיווץ טבעי של השריר. זה עלול לגרום לתשישות של השריר ולחולשה. השריר עלול להיכנס לתהליך של פירוק עצמי. לטווח הארוך מחלישים את השריר. באימון נכון יש להגיע לחימום הדרגתי של השריר ולפעילות אירובית שמביאה לשחרור אנדורפינים רק אחרי כארבעים דקות ומזה יש את התחושה הטובה באימון וחוויית האימון הנכונה, כל המערכות עובדות בתיאום טבעי והאדם מזיע. נכון שאנחנו רצים אחרי הזמן, אבל גם כשרוצים לעשות את הדברים מהר ובקלות, לא נכון לקצר תהליכים ביולוגיים טבעיים. במקרה זה, מדובר במכשיר שמתאים לשיקום בלבד ולא לאימון ולדעתי זה לא אחראי להשתמש בו בחדרי כושר".



אדם בדיר מטפל באלכס שטילוב במרכז אסותא ריאקשן. צילום: ינון ירוס
אדם בדיר מטפל באלכס שטילוב במרכז אסותא ריאקשן. צילום: ינון ירוס



למי הוא מסוכן במיוחד?
"יש אנשים כמו מטופלים אונקולוגיים שרק עשר שנים אחרי ההחלמה מהמחלה מותר להם לעבור טיפול במכשיר הזה, לפני זה זה מסוכן עבורם. פיזיותרפיסט במרפאה שלנו ניסה את המכשיר, הוא הרגיש את כיווץ השריר אבל זו תחושה מטעה כי יש פה קיצור דרך ולא תהליך טבעי של הגוף".



ממכון וינגייט שמכשיר חלק גדול מהמאמנים העובדים במכוני כושר ברחבי הארץ נמסר: "מכון וינגייט איננו משתמש במכשיר ה-EMS", מעבר לכך, סירבו להתייחס.