מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, התייחס היום (שני) לפגישה שנערכה במהלך שעות הבוקר, בין נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין השליח המיוחד לענייני ועידת השלום הצרפתית, פייר וימונט. במהלך הפגישה הודיע אבו מאזן על אימוץ היוזמה על ידי הפלסטינים באופן רשמי וקרא לצרפת לפעול למען כינוס הוועידה עד סוף השנה.



בהודעתו של עריקאת נאמר כי הפגישה "הייתה חיובית וכנה, וכללה החלפת רעיונות חיובית בנוגע ליעדים של סיום הכיבוש הישראלי, ושימור והתקדמות לעבר פתרון שתי המדינות בגבולות 1967. עודדנו את צרפת להתקדם עם היוזמה הצרפתית", המשיך עריקאת, והוסיף כי הפלסטינים "תומכים במאמציה לקיים ועידה בינלאומית עד סוף שנת 2016. אנו נמשיך לפעול, יחד עם שותפותנו, למען מטרה זו".



בנוסף לכך, התייחס עריקאת להתנגדותה של ישראל ליוזמה, לאחר שהיא הודיעה לצרפת באופן רשמי כי היא דוחה את היוזמה הצרפתית. "אסור לאפשר לישראל לחבל ביוזמה הזאת. לא רק שישראל מסרבת להשתתף ביוזמה הבינלאומית, היא מסרבת להכיר בפלסטין, ליישם הסכמים חתומים, החלטות מטעם האו"ם או אפילו לפעול על פי הדין הבינלאומי. ישראל רוצה לקיים את הסטטוס קוו ולהמשיך את מדיניות ההתנחלויות ותפיסת השטחים שלה", האשים וקרא לעולם שלא לאפשר לישראל להטיל וטו על זכותם של הפלסטינים להיות חופשיים.



מתעקשים על משא ומתן ישיר


מוקדם יותר היום, נפגשו ראש המועצה לביטחון לאומי תא"ל (מיל') יעקב נגל ושליחו המדיני של ראש הממשלה עורך הדין יצחק מולכו, עם וימונט. והבהירו לשליח הצרפתי באופן ברור וחד משמעי את עמדתה של מדינת ישראל, לפיה קידום אמיתי של תהליך השלום והשגת הסכם יבוא רק באמצעות משא ומתן ישיר בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית, וכל יוזמה אחרת רק מרחיקה את האזור מתהליך זה.



כמו כן, טענו נגל ומולכו כי "קידום ועידה כזו יפגע קשות באפשרות לקדם את תהליך השלום, מכיוון שהוא יאפשר לאבו מאזן ולרשות הפלסטינית להמשיך ולהתחמק מהחלטה להיכנס למשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. "ישראל בטוחה ומצפה שצרפת לא תקדם ועידה או תהליך בניגוד לעמדתה הרשמית של מדינת ישראל".



לורן פביוס ומחמוד עבאס. צילום: רויטרס
לורן פביוס ומחמוד עבאס. צילום: רויטרס



כזכור, היוזמה הצרפתית הוצגה במהלך חודש ינואר על ידי שר החוץ הצרפתי לשעבר, לורן פביוס, ובמסגרתה צרפת הודיעה כי בכוונתה לכנס ועידה בינלאומית עד סוף השנה בשיתוף ישראל האמריקאים האירופים והערבים, מתוך מטרה לקדם את פתרון שתי המדינות. בעת הצגת התוכנית הודיעה צרפת כי אם היא תיכשל, תכיר המדינה האירופית בפלסטין כמדינה עצמאית, אך בהמשך זנחה כוונה זאת.



קידום היוזמה בא בזמן שנחשב ללא נוח לישראל, מכיוון שהוא מתקיים בין הבחירות בארצות הברית, שייערכו מחר, לבין החלפת הנשיאים בארצות הברית ב-20 לינואר, תקופה שבה חוששים במשרד ראש הממשלה שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יאפשר לפלסטינים ולאירופאים להעלות יוזמות לקידום השלום באזור בניגוד לרצונה של ישראל ולהימנע מהטלת ווטו במועצת הביטחון.