פוליטיקאים באופוזיציה התייחסו לדוח מבקר המדינה שפורסם היום (שני), בו המליץ יוסף שפירא להטיל פיקוח על מחירי הגז.



למרות שמבקר המדינה לא ביקר במישרין את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבתקופת כהונתו נמצא הגז וגובש המתווה שנועד לאפשר תחילת הקידוחים, נשמעו קולות שהטילו את האשמה בראש הממשלה והתנהלותו.



ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, קבע כי: "חייבים ועדת חקירה פרלמנטרית לאוצרות הגז". בסטטוס שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב כבל כי מדובר ב"דוח קשה של על הפקרות ממשלות נתניהו לדורותיהן בטיפול במשק הגז ובעיקר - התעלמות והפקרת זכויותיהם של אזרחי ישראל מהנס הזה שקרה לנו עם הגז ומהעושר הגדול שהוא מביא עמו. זה כבר לא ״שונאי העשירים״ ולא ״הקומוניסטים״ וכבר לא האופוזיציה. זה כבר מבקר המדינה כבוד השופט יוסף שפירא".



כבל הגיש הבוקר הצעה לסדר בדבר הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית. על כך הוא כתב: "אני מתכוון כבר היום להתחיל בגיוס רוב לצורך הקמתה ולמען חקירת ההפקרות בחלוקת העושר מהגז. אני לא מחפש לתלות את האשמים כי לא נרוויח מזה דבר. אני גם לא צריך שוועדת חקירה תמצא את האשמים. מבקר המדינה כבר מצא - ממשלות נתניהו לדורותיהן. הכישלון הוא גדול ומערכתי".



"תוהו ובוהו"


ח"כ זהבה גלאון, יו"ר מרצ, התייחס גם היא לדוח ואמרה כי "נתניהו אומר שחייבים להוציא את הגז מהאדמה ועכשיו מתברר שההתנהלות שלו ושל ממשלתו היא שקוברת אותו". גלאון הוסיפה כי "דוח המבקר חושף תוהו ובוהו בהתנהלות הממשלה ומוכיח שלממשלת ישראל יש זמן לסחבת ולקרבות אבל אין לה זמן לשמוע את הציבור".



ח"כ אלהרר (יש עתיד) התייחסה להתנהלות הממשלה ואמרה כי "התנהלות הממשלה ללא מדיניות מסודרת, ללא תכנית לטווח רחוק, ללא שיתוף פעולה בין הרגולטורים, הם אלו שיצרו את המונופול והובילו למצב כיום שבו כל התהליך נעשה מרחוק, במחשכים, ללא שיתוף של הציבור. בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה אף התגלה שדיוני הוועדה נעשו ללא פרוטוקולים מלאים".



ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, שקרא לשינוי מקיף בחוק הנפט, אמר: "יש לקדם במקביל לשינוי החוק הצעות של הגנה סביבתית על המרחב הימי. את השינויים האלה חיוני ודחוף לקדם, עוד בטרם יתרחש כאן אסון סביבתי בסדר גדול עצום". 



על הדוח אמר חנין: "מעבר לכל השערוריות שהתפרסמו עד כה, הדוח מאשר חשש גדול נוסף שלנו עליו אנו מתריעים זמן רב - הקידוחים בים נעשים ללא כל הגנות סביבתיות ראויות. מבקר המדינה מאשר את הטענה שחוק הנפט, על פיו המדינה מתנהלת, הוא ישן, אנכרוניסטי וחסר כל הגנה אמיתית על האינטרסים הציבוריים מפני קידוחים בים".



"לשרת את האינטרנס הציבורי"



ח"כ תמר זנדברג, טענה כי מהדוח עולה שהממשלה כשלה כישלון מוחלט בהסדרת משק הגז ובהתוויית מדיניות לשוק, והוסיפה כי "שתי נקודות שבולטות במיוחד הן התנהלות תמוהה וחשודה בתחום חלוקת הרישיונות שגרמה להיווצרות המונופול, וניהול עבודת ה'צוות הממשלתי' בחוסר שקיפות קיצוני, ללא תכנית עבודה ובכאוס מוחלט שלא הולם את חשיבות הנושא".

זנדברג הוסיפה כי "הקביעה החשובה ביותר היא שעל הממשלה לפקח על מחירי הגז, קביעה שממנה עולה שצריך לזנוח מחר את המתווה המוצע ולעבור לשרת את האינטרס הציבורי".
בדוח שפורסם על התנהלות משק הגז בשנים 2015-2014, נכתב כי "למרות קיומו של המונופול הוועד לפיקוח על המחירים המשותפת למשרדי האוצר והאנרגיה לא קבעה שיטה או פרמטרים, ולכן לא נקבע איזה פיקוח יוטל. הממשלה חייבת לוודא שבמצב מונופול מחיר הגז יהיה תחרותי... עליה לבחון אפשרות פיקוח על המחירים".



שפירא ביקר בחריפות את הממשלה וכתב כי היא "נהגה בצורה לקויה ובלתי מגובשת ותרמה להיווצרות מונופול". לדבריו, העדר מדיניות, חוסר עשייה ורגולציה חלקית הביאו לעיכוב בפיתוח שדות הגז.



המבקר פרסם את הדוח בתקווה שניתן יהיה להשתמש בו בשימוע על מתווה הגז המתנהל בימים אלה. השימוע בכתב אמור להסתיים מחרתיים, ובע"פ עד הסופ"ש. לא ברור אם בעקבות הדו"ח יוכנסו שינויים במתווה הגז ובראשם אפשרות לפיקוח על המחיר.