משרד התחבורה נענה היום (שלישי) למחאת תושבי באר שבע ולפנייתו של ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', והורה להסיר את הכריזה בערבית מאוטובוסים של דן שפועלים בעיר. הפרשה החלה עם הכנסת אוטובוסים חדשים של החברה למערך התחבורה הציבורית ובהם מערכת כריזה שמודיעה על תחנות העצירה בעברית ובערבית, ההשקה הרשמית של המערכת הייתה אמורה להתקיים בסוף השבוע אך נדחתה בשל גל השריפות שפקד את הארץ.



 לאחר שתושבי העיר גילו על כך, החלה מחאה קולנית ברשתות החברתיות נגד הכריזה. תושבים רבים פנו לחברה ודרשו להסיר את הכריזה, ואף להסיר את כיתוב הערבית מהשלטים של החברה.



תגובות בעד ונגד



אלדן כרמל היה בין הראשונים שכתב בעניין בדף הפייסבוק שלו: "חבר'ס שיעורי ערבית חינם באוטובוסים של דן באר שבע. כל תחנה לומדים מילה אחרת". מה שגרם לגל של תגובות בעד ונגד השמעת השפה הערבית בעיר.



אולם, לא כל תושבי העיר והאזור היו שבעי רצון מההחלטה להסיר את הכריזה בערבית. שי שדה, תושב בית קמה, כתב: "אז הסערה הנוכחית בקבוצה 'באר שבע ביחד' היא על זה שנכנסה חברת תחבורה ציבורית חדשה לעיר. אין תלונות על אופי השירות, אין תלונות על איחורים, אין תלונות על הנהגים. התלונה היחידה שחוזרת פעם אחרי פעם זה שהכריזה באוטובוס, זו המיועדת לכלל נוסעות האוטובוס, היא בערבית. לא רק ערבית כמובן, ערבית ועברית. שתי השפות הרשמיות של ישראל. אבל מה? לא נוח לתושבי ותושבות העיר היהודים לשמוע ערבית. 'זו שפה מפחידה'. 'לא צריכים לשמוע ערבית בבאר שבע, זו עיר יהודית'. קל לשכוח שזו עיר מרכזית בישראל, שנותנת מענה לתושבי האזור, כמות עצומה של אנשים, בתוכם גם בדואים. זו התוצאה של הזרה והפחדה ממומנת ע"י השלטונות. זו התוצאה של זה שראש הממשלה אומר 'הערבים נוהרים באוטובוסים'. זה מה שקורה כשלא לומדים ערבית באותה רמה בה לומדים עברית. מה אומרים? לא אומרים".



ואילו גבי זדירן תושב באר שבע כתב: "אחרי תלונות רבות של תושבי באר שבע, הוחלט להפסיק להכריז את התחנות בערבית, למרות שכמה עשרות אלפים דוברי ערבית גרים בבאר שבע והסביבה, ולמרות שהערבית זאת שפה הרשמית השנייה של ישראל". 



הורה להסיר את הכריזה. רוביק דנילוביץ'. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
הורה להסיר את הכריזה. רוביק דנילוביץ'. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




חבר הכנסת דב חנין ביקר את החלטת משרד התחבורה ואמר: "אסור להיכנע ללחצים שתכליתם הדרה מהמרחב הציבורי של כל אדם חמישי שחי בישראל הכריזה בערבית באוטובוסים בבאר שבע היא חלק ממהלך שלם לשיפור הנגישות של התחבורה הציבורית בישראל לאזרחים דוברי הערבית, שהיא שפה רשמית בישראל, שיצא לדרך לפני כחודשיים. המהלך הזה הוא חיוני גם עבור הציבור שאינו דובר ערבית, כדי להזכיר לכולנו שאנו חיים כאן יחד, אלה לצד אלה, ערבים ויהודים, וחולקים את המרחב הזה. זאת עובדה, גם אם היא לא לטעמו של מישהו. אסור לעשות צעד אחורה בתהליך החשוב הזה".



גם חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) מתחה ביקורת על ההחלטה והאשימה את משרד התחבורה בהפקרת הציבור הערבי. "משרד התחבורה מעדיף לשתף פעולה עם הלך הרוח הגזעני, ולבטל את הכריזה בערבית, במקום להגן על זכויותיהם של אזרחים דוברי ערבית, שמוגדרת, יש להזכיר, כשפה רשמית במדינת ישראל. אזרחים רבים דוברי ערבית משתמשים בתחבורה הציבורית בבירת הנגב, וזכותם המלאה לקבל שירותי תחבורה שווים לאלו של האזרחים דוברי העברית. פניתי לשר התחבורה בעניין זה ואני מצפה שיפעל בעניין", אמרה.



משרד התחבורה: ההסרה - בעקבות בקשת ראש העיר


ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הכריזה בערבית באוטובוסים העירוניים בבאר שבע הוסרה בעקבות פניית ראש העיר באר שבע, לאחר שקיבל תלונות רבות של נוסעים שביקשו להסיר את הכריזה. כמו כן הוחלט כי הנושא יבחן בהמשך". עוד נמסר בתגובת המשרד, כי "יצויין כי הפעלת מערך התחבורה הציבורית החדש בבאר שבע התבצעה ומתבצעת בתאום מלא עם ראש העיר".



מעיריית באר שבע נמסר: "בהתאם לתגובת משרד התחבורה לגבי כריזה דו- לשונית, לכשתיושם בכל רחבי מדינת ישראל, היא תיושם גם בעיר באר-שבע".



מחברת דן נמסר כי "אנחנו לא מתייחסים לעניין. יש לפנות למשרד התחבורה".