"המים חמים, אז הם באים", ככה הסבירה עדי ברש, דוקטורנטית וחוקרת כרישים בחוג לביולוגיה ימית בבית הספר למדעי הים ע"ש ליאון צ'רני באוניברסיטת חיפה. , את המראה שנגלה היום (שני) בחופי חדרה, שם נצפו עשרות כרישים באזור תחנת הכוח "אורות רבין",ואזורי תחנות הכוח באשדוד ואשקלון. על פי ברש, באזור תחנת הכוח בחדרה נצפו 27 כרישים. "הם כנראה מגיעים, כמו בכל חורף, ממעמקי הים כדי להתחמם", היא הסבירה – "באזור תחנות הכח המים חמים יותר ואז הכרישים מגיעים".



עם זאת, לדבריה גם בתקופת הקיץ נצפים כרישים המגיעים ממעמקי הים. "בים התיכון קיימים למעלה מ-30 סוגי כרישים. מספר הכרישים נמצא בירידה גדולה מאוד בכל העולם וברב הים התיכון נעלמו כליל הכרישים החופיים. תופעה כזאת של התקבצות כרישים במים החמים הנה ייחודית, ולא קיים פרסום דומה שלה משום מקום בעולם, אלא שדווקא אצלנו אנחנו רואים בשנים האחרונות את התופעה חוזרת כל חורף", היא הוסיפה והזכירה, "היו פה כרישים ויהיו פה כרישים. אין בזה דבר מיוחד או פתאומי. בוודאי שאין שום סיבה להיבהל או לחשוש". ברש העריכה שהכרישים יישארו באזור עד חודש אפריל. 





מפגש עם כרישים אינו צפוי או נשלט



אך הגעת האורחים למים החמים יותר מביאה עמה גם סכנות להם ולנו, בני האדם. ברשות הטבע והגנים ציינו שהכרישים מופיעים בקבוצות ושוהים במים רדודים. לאחרונה הבחינו הרשויות כי נוכחותם של הכרישים מושכת גורמים שונים לבצע צלילות באזור מתוך כוונה לצפות, ולצלם.



ברשות הזהירו מפני צלילה באזור. "במקום קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות שעלולות לסכן חיים וציוד דייג רב כגון קרסים וחוטי דייג מסכנים את הצוללנים", הסבירו ברשות והוסיפו, כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט, ועלול לסכן הן את הצוללים והן את הכרישים המגיעים לאזור. "חשוב לציין כי הכריש נמצא בסכנת הכחדה וכן מהווה ערך טבע מוגן. משכך אסור לפגוע בו, להטריד אותו, להאכיל אותו וכדומה וכל העושה כך עובר על החוק ומסתכן בענישה פלילית", ציינו עוד ברשות הטבע והגנים. 



כרישים ליד תחנת הכוח בחדרה. צילום: חגי נתיב, מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון, אוניברסיטת חיפה
כרישים ליד תחנת הכוח בחדרה. צילום: חגי נתיב, מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון, אוניברסיטת חיפה



צילום: חגי נתיב, מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון, אוניברסיטת חיפה
צילום: חגי נתיב, מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון, אוניברסיטת חיפה