חשיפה: אגן ההיקוות של הכנרת רושת בחודשים האחרונים במערכות חיישנים מתקדמות, שמזהות מיד זיהום מכל סוג ובכל נקודה בנחלים שזורמים אל האגם. מערכת הבקרה הזאת, ייחודית מסוגה בעולם, מאפשרת לפנות מטיילים ובעלי חיים ממקורות הזיהום, אבל לא פחות חשוב מזה – לסגור בתרחיש קיצון של זיהום הכנרת את השאיבה ממנה, ולהיערך למניעת התפשטות הזיהום לרבות השפעתו הסביבתית .
 
המערכת, שפיתחה חברת IOSight יחד עם "מקורות", תוצג לראשונה במסגרת כנס Watec Israel 2017, שייפתח היום (שלישי) בתל אביב. בבסיס ההחלטה עמד איום בטרור מסוג חדש שישראל לוקחת בחשבון: אחד ממקורות המים העיקריים של הכנרת, נחל שניר, מקורו בלבנון. מנהיגי חיזבאללה, השולט באזור, מאיימים לא פעם ב"טרור תשתיות" נגד ישראל.

 סגנו של נסראללה, שייח נעים קאסם. צילום: רויטרס
סגנו של נסראללה, שייח נעים קאסם. צילום: רויטרס

 
הפרוייקט החל בקול קורא לתאגידים של רשות המים במסגרתו בחרה המדינה ב- IOSight למשימה של שיתוף פעולה עם "מקורות" בפיתוח טכנולוגיה ייחודית המאפשרת לאתר זיהומים במקורות המים, להתריע על כך בזמן אמת ולצפות את קצב התפשטות הזיהום במורד מערכת אספקת ושאיבת המים בכנרת.

היום מי הכנרת משמשים עדיין כמי שתייה לטבריה ויישובי האזור אבל יותר מכך הם מקור מי ההשקיה העיקרי לחקלאות בצפון, 'מחסן המזון' של ישראל. זה ששה חודשים שהמערכת כבר מבצעית לחלוטין ופרוסה בכל מקורות המים של הכנרת ותפקידה בין היתר להתריע בזמן אמת מפני אותם תרחישי קיצון שהעיקרי שבהם – הגעת זיהום ממקור לא צפוי אל הכנרת ואל המזון שלנו.  
לבד מהתמריצים עליהם החליטה המדינה לזימים לשווק את הטכנולוגיה לחו"ל, למדינות בהן גם מרבית מי השתייה מגיעים ממקורות מים עיליים פתוחים, היום כבר ניתן לספר כי בבסיס ההחלטה עמד איום בטרור מסוג חדש שישראל לוקחת בחשבון כשאחד ממקורות המים העיקריים של הכנרת, נחל שניר, מקורו בלבנון. מנהיגי חיזבאללה השולט באזור, מאיימים לא פעם ב'טרור תשתיות' כנגד ישראל וזכורים נאומיו של חסן נסבאללה על מכל האמוניה בחיפה שרוקן בינתיים. 

במקורות זוכרים היטב את האסון שאירע בשנת 1969 ושהוביל את ישראל להקים את המערך הראשון לניטור איכות המים בכנרת ובמקורותיה. במאי של אותה שנה חדרו מחבלים מלבנון ופוצצו את צינור הנפט "טפליין" באזור הכפר רג'ר שעל גבול ישראל-לבנון.

חוף כנרת, ארכיון. צילום: רשות הכנרת
חוף כנרת, ארכיון. צילום: רשות הכנרת


8000 טונות של נפט נשפכו וזרמו אז דרך הבניאס והירדן ההררי לכנרת. זה היה אחד מאסונות הטבע הקשים שידעה ישראל עוד בתקופה שהמוביל הארצי היה מקור אספקת מי השתייה העיקרי בארץ. לקחים רבים הופקו בעקבותיו והשנה המעגל נסגר בשדרוג הנוסף.
"במקורות מים פתוחים החשיפה לזיהום קיימת כל הזמן", מסביר ד"ר מאיר רום, מנהל הפיתוח המדעי של הפרויקט ב"מקורות". "אם נכנס זיהום למקורות הכנרת שמעבר לגבול, אנחנו נדע עליו בזמן אמת. נחל שניר עובר דרך ארץ החיזבאללה. שם הייתה קיימת מערכת ניטור שלנו גם לפני הפרויקט, אבל המערכת החדשה משדרגת את הקודמת פי כמה".
 

רום מוסיף: "נחל שניר עובר דרך ארץ החיזבאללה. שם היתה קיימת מערכת ניטור שלנו גם לפני הפרוייקט אבל המערכת החדשה משדרגת את הקודמת פי כמה. המדינה החליטה בעצם להיערך גם לאפשרות של ניסיון מצד אויבינו לזהם בחומרים כימיים קטלניים את אגן ההיקוות של הכנרת, ולשם כך היינו זקוקים לטכנולוגיה המתקדמת ביותר שפותחה ממש כאן במיוחד לשם כך".



"'טרור המים' שאנחנו מדברים עליו יכול להיות גם מתוך תחומי המדינה", סיכם ד"ר רום. "מספיקה שפיכת מיכלית דלק לאחד הנחלים. בצד זאת, בשגרה המערכת משמשת אותנו כמובן לאתר דליפות ביוב ותקלות אחרות".    


ד"ר רם פורת, מנהל יחידת המעבדות ואגן ההיקוות חבל הירדן ב"מקורות" מוסיף: "המערכת המתוחכמת שפותחה תאפשר למקורות להגיב במהירות על שינויים באיכות המים לטובת תושבי הסביבה, החקלאים והתיירים ולטובת הסביבה הטבעית. חשוב לציין, אנחנו מפעילים מערכות ניטור מתקדמות גם במערכות אחרות של אספקת מים במדינה ושוקדים לפתחן ולשכללן בכל עת".