השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושר הפנים אריה דרעי סיכמו הבוקר (ראשון) על התחלת מהלך שיציב בפני המסתננים שתי אפשרויות בלבד. האפשרות הראשונה תהיה יציאה מהארץ מרצון, והשנייה תהיה ישיבה בכלא. ביום רביעי תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת, בה תובא החלטת השרים לאישור הממשלה. כזכור, לפני כחודש הגישו ארדן ודרעי הוראת שעה ובה התייחסות לסגירת מרכז השהייה חולות. המרכז צפוי להיסגר בעוד כשלושה חודשים. לשם הנעת המהלך, תצא רשות האוכלוסין וההגירה בהודעות לציבור המסתננים המביאות בפניהם את האפשרויות ליציאה מרצון.



השר לבטחון פנים הסביר כי "יזמנו את סגירת חולות כדי להעביר מסר ברור למסתננים - מדינת ישראל נחושה להחזיר לתושבי דרום תל אביב את שגרת חייהם ולהוציא חזרה את עשרות אלפי המסתננים הבלתי חוקיים שהשתקעו ברחבי המדינה". שר הפנים ציין כי ״נושא המסתננים השוהים בישראל הוא סוגיה בוערת וזאת ההזדמנות לקיים את הבטחתי לתושבי דרום תל אביב ולהשיב להם את השקט והביטחון". הוא הוסיף: "אני רוצה להודות לראש הממשלה נתניהו, לשר לביטחון פנים ארדן ולשר האוצר כחלון על העבודה המשותפת למען המטרה החשובה".



בתוך כך, מנתונים שפרסמה היום רשות האוכלוסין וההגירה, לרגל סיום 2017, עולה כי למעלה מעשרת אלפים בקשות מקלט הוגשו על ידי שוהים בלתי חוקיים מסודאן, אריתריאה, גיאורגיה, אתיופיה ואוקראינה. 868 מבקשות המקלט הוגשו על ידי נתינים סודניים, 1,682 על ידי אריתריאים, 1,352 על ידי נתינים מגיאורגיה, 1,352 על ידי נתינים מאתיופיה ו-7,710 על ידי אזרחים אוקראינים השוהים בארץ.



ראש מנהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה, יוסי אדלשטיין אמר, כי לצערו, "נתינים זרים מנצלים לרעה את מנגנון בקשת המקלט במדינת ישראל". הוא הוסיף: "על פי הבדיקות שנערכו, מדובר בבקשות סרק".



בעקבות הקמת הגדר לאורך גבול מצרים, אשתקד לא נכנסו מסתננים לישראל. הממשלה מתכוונת להתחיל בקרוב במבצע להוצאת המסתננים למדינה שלישית. בנוסף, הממשלה צפוייה להוסיף תקציב מיוחד לקליטתם של כ-200 פקחים ברשות האוכלוסין וההגירה, שיבצעו את פעולות האכיפה לאיתור המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים והטיפול בהם. על פי ההערכות, מרבית המסתננים מתגוררים בשכונות בדרום תל אביב.