בזרוע הים רשמו בסוף השבוע היסטוריה כפולה לאחר ששייטת הצוללות הישראלית סיימה תרגיל נדיר במפרץ טורונטו באיטליה בשיתוף עם הצי הימי של חיל הים האיטלקי. בפעם הראשונה בהיסטוריה צוללת ישראלית הגיע לבצע תרגיל בנמל זר, ובמסגרתו בוצע לראשונה חילוץ של צוללנים מצוללת שלכאורה טבעה וצללה לקרקעית. "מדובר בתרגיל הגדול ביותר שנעשה אי פעם עם חיל הים האיטלקי", מספר מאיטליה אל"ם דורון, מפקד שייטת הצוללות של זרוע הים. "זו הפעם הראשונה שלקחנו צוללת ישראלית לנמל זר לטובת תרגול, וזו הפעם הראשונה שהגענו כל כך רחוק כדי להשתתף בתרגיל הזה. כששיאו היה חילוץ לוחמים מקרקעית הים והוצאתם מהצוללת דרך כלי ימי ייחודי של הצי האיטלקי, רק להם יש כלי ימי כזה", מספר אל"ם דורון.

"חילוץ צוללנים מצוללת שטבעה לא נעשה אף פעם, זו הפעם הראשונה שלנו וזה לא רק ברובד של ביצוע התרגיל, אלה מראה על שיתוף פעולה אסטרטגי בין הציים ובין המדינות. התרגיל הזה פותח חלון לפתיחת מסורת של תרגילים כאלה. בעתיד, במידה ונדרש לחילוץ מהסוג הזה נדע לעבוד עם האיטלקים ויהיה כבר הקשר ההדוק והם ידעו לעבוד איתנו וכמובן שבהיבטים המבצעיים אנחנו, הצי הישראלי והאיטלקי נחשבים לשני הציים החזקים ביותר בחלק הזה של הים התיכון".

"הוצאת לוחמים מבטן הצוללת"

"התחלנו את התרגיל בכך שהורדנו את הצוללת שלנו על קרקעית הים בנמל איטליה, הם ניגשו עם צוללת ייעודית לחילוץ לוחמים, זו צוללת שמסוגלת להתחבר לפתחים של הצוללת שבמצוקה, לשחרר את המים בין הפתחים ואז להוציא דרכה את האנשים" מספר אל"ם דורון. "זו הפעם הראשונה שאנחנו עושים את זה באופן פיזי".

"בנוסף הגענו לצוללת עם ספינת טילים מדגם סער 5, ספינת טילים מדגם סער 4.5" מוסיף מפקד פלגה 33 של שייטת הסט"ילים, סא"ל מאיר. "הדבר המרכזי בתרגיל והתרומה שלו ללוחמים זה למעשה השיח עם האיטלקים. האימון הזה עוזר לנו להבין אחד את השני ושיתוף הפעולה הוא הערך המוסף".

"הטכנולוגיה האיטלקית והשיטה הישראלית שונות מאוד ממה שקורה בשאר ציי העולם" מסביר סא"ל מאיר."ככלל, שיטת העבודה שלנו, המנטליות הצבאית, הגמישות המחשבתית והזריזות שבה אנחנו עובדים הם דברים שאנשים לא מכירים. כבר במפגשים הראשונים, בהם התחלנו לתכנן את סוג האימון והתרגילים, האיטלקים הבינו שיש דברים שהם יכולים לקחת וללמוד מאיתנו. הם מאוד מעוניינים לבוא ולראות את שיטות העבודה שלנו, גם בים וגם בחוף".