שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אמרה אתמול במסיבת עיתונאים כי המשחק בי ישראל לארגנטינה  בוטל בגלל איומי טרור על קפטן הנבחרת, ליאו מסי. ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, חושב אחרת. "אין לי ספק שביטול המשחק הוא הישג גדול ל-BDS", אמר הבוקר (חמישי) בראיון ל"הקבינט הביטחוני" ב-103FM. כשניסיתי להבין מי אשם בסיטואציה הגעתי למסקנה שאני לא נותן לטרור יותר מ-10% השפעה על האירוע. אני חושב שה-BDS שיחק משחק מאוד משמעותי ולכן להערכתי 60% מההחלטה על ביטול המשחק הייתה בהשפעת הארגון ו-30% נבע מהתנהגות ישראל. יש לנו מאבק ארוך נגד ה-BDS ולא צריך לזלזל בו. זהו ניצחון גדול ל-BDS ויהיו לו השלכות קדימה".


ידלין טוען כי "בניגוד לטענה שהושמעה אתמול במסיבת העיתונאים, אני חושב שהטרור הוא התירוץ והבעיה הייתה שעזרנו ל-BDS להצליח. במכון למחקרי ביטחון לאומי בו אני עובד אנחנו טוענים שיש להציב אסטרטגיה שבנויה בדומה לפעילות צה"ל בנושא ושיש להקים ארגון מודיעין שיאסוף מידע על ה-BDS וארגונים נוספים. לא ראיתי מהלך ישראלי שניסה להתמודד עם המפגינים, ששידר למסי מסרים אחרים ועשה ברשתות החברתיות מסע הסברה הפוך".

לדבריו, "ניתן להילחם ב-BDS אך זה צריך להיות תחת אסטרטגיה מסודרת. לא תקפו את הנושא בצורה מערכתית ואני מקווה שלאחר שחווינו תבוסה נתחקר וניישם מסקנות כדי למנוע את הפעם הבאה".
על המפגינים שמחו במהלך אימוני נבחרת ארגנטינה למונדיאל טען: "לחיילי ה-BDS אין מדים, הם פרופסורים להיסטוריה, למשפט בינלאומי וצעירים בני 18 שכותבים ברשתות החברתיות ומפיצים מסרים. לתמונות של המפגינים עם בגדי הקבוצה צבועים בדם יש אפקט שאסור לזלזל בו, הם שודרו שוב ושוב גם בתקשורת הישראלית. לבסוף זה השפיע גם על הנבחרת. לביטול המשחק הזה יהיו הלשכות שילוו אותנו בהמשך אשר נותנות רוח גבית לאותם ארגונים לנסות להפעיל לחץ על אמנים, נבחרות נוספות וגם על האירוויזיון".



"התקווה שאיראן תקרוס בעקבות הסנקציות wishful thinking"
 
ידלין התייחס גם למסע המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו באירופה ואמר כי הוא לא ישנה את דעתם של האירופים, אבל הודה כי המערכה האמיתית אכן מתנהלת באירופה - האם הסנקציות של האמריקאים על איראן יהיו אפקטיביות או לא, כי זה ישפיע על התגובה האיראנית.
 
"התקווה שהסנקציות יקריסו את איראן זה wishful thinking של ירושלים ושל מי שהיום קובע את הדברים בוושינגטון", אמר ראש אמ"ן לשעבר. "אני טוען שמי שמנהל מדיניות אחראית מול איראן צריך להתכונן לצעד הבא, במקרה שהמשטר לא קורס ועושה את הצעד הבא ויוצא קדימה עם תוכנית העשרת אורניום". 
 
יואב לימור: באותו רגע הם מוכיחים את התזה של נתניהו וטראמפ שאי אפשר לסמוך עליהם ויקדמו תקיפה צבאית. 
ידלין: "בואו לא נהיה שבויים בתעמולה של עצמנו. היה הסכם והאמריקאים יצאו ממנו. האיראנים יגידו 'אנחנו גם יוצאים. זכותנו להעשיר אורניום, הוא לא מיועד בכלל לפצצה אלא לכורי כוח'. זה מקרה שבו הלגיטימציה לתקיפה היא לא חד משמעית. יש מקרה יותר חמור, כמו קוריאה הצפונית, שבו הם אומרים 'הבנו שמי שיש לו פצצה מתייחסים אליו ברצינות', עוזבים את האמנה לאי הפצת נשק גרעיני והולכים לפצצה. אז יש לגיטימציה גדולה לתקוף אותם". 
 
"הבעיה היא במקרה שהם לא עושים את זה בצורה בוטה, וראינו שחמינאי היה יחסית זהיר ואמר 'תעשו הכנות'. לאט לאט הם יחזירו את הכדור למגרש שלנו". 
 
רוני דניאל: אתה מעריך שטראמפ ילך למהלך צבאי?
"לא, באסטרטגיה הרחבה שלו הוא רוצה להתנתק מהמזרח התיכון. הוא חושב שהאמריקאים השקיעו באזור 7 טריליון דולר והרבה דם והוא לא רוצה להיות פה. אנחנו צריכים להבין שהמטלה חוזרת אלינו, אמנם עם אור ירוק בניגוד לתקופת אובמה, אבל צריכים לתכנן ולחשוב קדימה איך עושים את זה. זאת מטלה לא פשוטה, ואחרי החגיגות על עזיבת ההסכם זה יכול להביא אותנו למשבר לא פשוט". 
 
אופציית התקיפה חייבת להיות אמינה, אחרת האיראנים לא מתחשבים בה. אחד הדברים שישראל השיגה בתחילת העשור זה הבנה של העולם שהיא מתכוונת ברצינות". 
 

עריכה: איתמר זיגלמן