יו"ר מפלגת רע"ם, ח"כ מנסור עבאס, קרא היום (רביעי) להקמת משמר אזרחי בחברה הערבית. בריאיון לכאן 11 אמר כי "המודל הזה קיים ביישובים היהודיים – ואצלנו לא".

החיסול באבו סנאן: "לא על בחירות וגם לא משפחות פשע"
ברגע האחרון: סוכל ניסיון חיסול ע"י חולייה בלוד | צפו בתיעוד הדרמטי

"חייבים לחזק את השיטור הקהילתי עם קבוצות מתנדבים", אמר עבאס. "המשטרה תאמן אותם ותפקח עליהם והם יעבדו איתה. אנחנו חייבים לקחת אחריות ולהגן על חיינו", הוסיף.

מוקדם יותר התראיין עבאס בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על האלימות במגזר, כאשר ארבעה בני אדם נרצחו באבו סנאן, ומוקדם יותר השבוע נרצח מנכ"ל עיריית טירה.

על גל האלימות, אמר: "התובנה שלי שאם לא עושים דבר אז זו תהיה התוצאה. יש מציאות שבה עשרות ארגוני פשע, בכל יישוב ויישוב בחברה הערבית ובערים המעורבות מנסים להשתלט על החיים של האזרחים הערבים ולאט לאט גולשים לאזרחים היהודים וכופים עליהם לשלם פרוטקשן, גם מנסים להתקדם לעבר השלטון המקומי, המעוצות, ובמיוחד בתקופה הזו שבה הבוחרים קובעים מי ינהל את הרשויות בחמש השנים הבאות. כל זה בצל ממשלה שבתחום הזה כמעט לא מתעסקת".

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "שמונה חודשים לא התקבלה אף החלטה משמעותית שלא תיצור הרתעה ולא תביא את הפושעים לדין, למרות שהדבר היה מוכן, החלטות, תכניות, בצל הממשלה הקודמת פעלנו במשך רק שנה והשגנו תוצאה יחסית יפה של ירידה של 15 אחוזים. אבל ברגע שארגוני הפשע מבינים שאין הרתעה, שהם יכולים לרצוח בבוקר, בצהריים, בערב או בלילה בלי לשלם מחיר אז הם מתנהגים בבריונות. הם ארגוני פשע וטרור חברתי. עושים מסדר, רוצחים ארבעה אנשים וממשיכים הלאה.

"בינתיים כל מה שהממשלה משדרת נותן להם ביטחון עצמי שהם יכולים להמשיך ולהשתלט על חיי האזרחים. לפגוע בהם פיזית ונפשית בלי לשלם מחיר. זו התוצאה. נרצחו חמישה אנשים ביפיע, האם התקבלה החלטה אחת לתגבר כוחות? לא. בלי שתהיה לממשלה תגובה, ולצערי גם לכל שאר הגופים המקצועיים במדינה, התפקוד ירוד". 

לדבריו, "העניין אצלנו שאנחנו לא מביאים את הפושעים לדין. 20 שנה או 40 שנה או מאסר עולם או תלייה זה אותו דבר, כי הוא יודע שהוא לא יובא לדין. זו הבעיה האמיתית. מי שחושב שהבעיה היא בענישת מינימום, תביאו אותו לדין ואחר כך נדון כמה צריך לשפוט אותו. ההשוואה שעשית בין מדינה למדינה, אם תעשה את ההשוואה בתוך ישראל בין החברה הערבית ליהודית, אנחנו נמצאים בפער אדיר. לכן חברים, אני אומר לכם בכנות, אנחנו ואנשים רבים טובים במדינה יודעים מה צריך לעשות.

"בממשלתו האחרונה של נתניהו, עם גנץ, נכתב דו"ח של מסמך מדיניות למיגור הפשיעה והאלימות ואושר בממשלת נתניהו עצמו. אנחנו לא מתחילים מאפס, אבל פשוט אין מדיניות, אין מי שיקום בבוקר ויחשוב מה אני עושה ויעקוב אחרי כל הרשויות. ארגון פשע הוא גם ארגון כלכלי, צריך לתקוף אותו גם באלמנטים פליליים וגם כלכליים. בתחום הבנייה הם פושעים".

לשאלתו של בן כספית כי יש כאלה שאומרים שהממשלה הנוכחית, בהיותה ימנית, רוצה שזה יקרה, שייווצר כאוס במגזר, ענה עבאס: "אני לא חסיד של תאוריות קונספירציה. יש לי מחלוקת קשה ועמוקה עם הממשלה, עם התפקוד של הממשלה הזו. אני לא שם. אבל בהחלט שהממשלה שינתה את סדר העדיפות, והם אמרו את זה, מבחינתם יש להם סדר עדיפות אחר לגמרי. אני לא חושב שזה קשור לימין ושמאל. תשומת הלב שלהם לא החברה הערבית.

"לא הגדירו ולא פעלו בהתאם, שזו מכת מדינה, יש כאן סכנה אסטרטגית. כל מרקם היחסים, בין יהודים לערבים, בין אזרחים ערבים למדינה. התחושה שהאזרח הערבי הפשוט שמסתכל ואומר 'למה מדינת ישראל מאפשרת לארגונים האלו לעשות את זה?', הם מכניסים תסכול, ייאוש וכעס שיבוא לידי ביטוי פה ושם. אני חסיד של עשייה, של מדיניות, משאבים ומנהיגות.

"אמנם אנשים מפחדים, אבל היום המשטרה המודרנית יש לה כלים אחרים, העברנו חוק בכנסת שמאפשרים לשוטרים להיכנס לבתים בלי הסכמה, אני כמובן קורא לכל האזרחים הערבים לשתף פעולה עם המשטרה, אבל אנשים גם מפחדים. אין לנו מנגנון שנותן הגנה לעדים שמקריבים את עצמם למעשה. יש בעיה בתחום הזה. מערכת הרוגלות מושבתת, הייתה לנו ישיבה עם היועמ"שית, אני אישית ביקשתי ממנה לאפשר למשטרה להשתמש בכלים מתקדמים כדי שיוכלו לעקוב אחרי הרשתות של ארגוני הפשע. במדינת ישראל יש מלא טלפונים ומספרים, זו אחת הרשתות שבה ארגוני הפשע מקיימים את התקשורת ביניהם". 

על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הבהיר: "אני רוצה להדגיש שוב - אנחנו עשינו את זה, אם יש רצון בממשלה הזו, אין מדיניות ואין מנהיגות, זה לא יכול להיות השר הזה, נתנו לו הזדמנות, הוא לא מצליח, שום דבר. בבקשה שיעבירו אותו, שראש הממשלה יביא שר מקצועי שיש לו ניסיון. יואב סגלוביץ' עבד שם כפרויקטור מקצועי, הוא בא מהמשטרה, עם ניסיון עשיר בהתמודדות מול פשיעה ואלימות, ויש לנו ידיעות שיש חיבורים גם בין ארגוני פשע בחברה הערבית, היהודית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM