נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס היום (חמישי) לסירובו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להיפגש עימו בבריסל, לאחר ניסיון של האיחוד האירופי לקיים פגישה שכזאת. ריבלין, שסיים ביקור של שלושה ימים בבלגיה, אמר בסיום הפגישה עם נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר והנציבה העליונה לחוץ וביטחון, פדריקה מוגריני, כי ציפה ליחס אחר, וכי הוא מקווה להמשיך את הדיאלוג גם ברמת המנהיגים, ללא מתווכים.

"ברמה האישית, אני חייב לומר כי תמוהה בעיניי העובדה שהנשיא מחמוד עבאס מסרב שוב ושוב להפגש עם מנהיגים ישראלים, וכי בחר לפנות שוב שוב לקהילה הבינלאומית לקבלת תמיכה. בהזדמנות זו חשוב לי לומר כי נענתי בשמחה ליוזמת גורמים באיחוד האירופי לקיים מפגש ביני ובין עבאס המבקר בימים אלו בבריסל. אני מצר על כך שדחה את היוזמה למפגש. לא נוכל לבנות אמון בנינו אם לא נתחיל לדבר באופן ישיר, ללא מתווכים, כשאנו ממוקדים במה אפשר לעשות, ולא במה שאי אפשר לעשות- ואפשר לעשות הרבה".

בנושא אחר, אמר ריבלין: "בימים הקרובים עתיד הקוורטאט לפרסם את הדו"ח עליו הוא עמל. אני מקווה כי הדוח יציג ברצינות את השיקולים של ישראל.
אנו בישראל חיים כבר כשנה בטרור לא פוסק. אנו מודאגים מאד מהמצב במזרח התיכון, בסוריה, עיראק, דאעש, ומהתפקיד שמגלם המשטר באיראן המקדם טרור ואי-יציבות. העולם החופשי כולו מתמודד כעת מול איום הטרור, ואיום זה פוגע בכולנו.


לסיום אמר: "חבריי האירופאים, איננו יכולים להסכים על הכל. אך כחברים ובני ברית, אני קורא לכם- אנא כבדו את השיקולים של מדינת ישראל, גם כאשר הם שונים משלכם. כבדו את הריבונות הישראלית, את התהליך הדמוקרטי של קבלת ההחלטות, ומעל לכל את תפקידנו להגן על אזרחינו".

מוקדם יותר פורסם כי נכשל ניסיון לקיים פגישה בבריסל בין נשיא המדינה, ראובן ריבלין, לבין יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. נשיא האיחוד האירופי, מרטין שולץ, שניסה לתווך בין הצדדים, הודיע לנשיא המדינה, המבקר בבריסל, כי הפגישה לא תצא לפועל מאחר ואבו מאזן לא נתן את הסכמתו. קודם לכן, הביע ריבלין הסכמה לקיום הפגישה, לאחר שנועץ בנושא עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מבית הנשיא נמסר בתגובה כי "הנשיא ויו״ר הרש״פ לא יפגשו בבריסל לאור סירובו של עבאס ליוזמה האירופית להפגיש בין השניים".

אבו מאזן: "ישראל מבצעת טבח, אנחנו בכלא ענק"


במהלך נאום שנשא בפני הפרלמנט האירופי בבריסל, הדגיש יו"ר הרשות, כי הוא בעד פתרון שתי המדינות, המבוסס על גבולות 1967 ובירתה מזרח ירושלים, עם שינויים קלים בשרטוט הגבולות. "האם יכול להיות שהעם שלנו יישאר ללא מדינה? האם לא הגיע הזמן שיוסרו המחסומים הצבאיים?", תהה אבו מאזן והוסיף, כי "פלסטין והעם הפלסטיני חווים טבח בקנה מידה היסטורי, והתקפות שאין דומות להן תחת עיניה ואוזניה של הקהילה הבינלאומית. ישנה נטייה מתמשכת לאלימות ולקיצוניות הולכת וגוברת מצדם של המתנחלים והצבא הישראלי, הן בפעולות במסגרת החוק והן מחוצה לו".


אבו מאזן טען כי הפלסטינים "עוברים ימים שחורים תחת עריצות וגזענות הכיבוש, שאנו עומדים על כך שנאבק בו בדרכי שלום ובדרכים דיפלומטיות, וכבר עברנו כברת דרך ארוכה בזירה הבינלאומית". יו"ר הרשות הוסיף ואמר, כי "מאה שנים עברו על הצהרת בלפור, 68 שנים על הנכבה במהלכה הכוחות הישראלים ביצעו פשעים וטבח שהביא לבריחתם של מאות אלפי אזרחים פלסטינים, והפיכתם לפליטים, וכן עקרה 488 כפרים ועיירות - בהם חיו הפלסטינים אלפי שנים. ב-1967 כבשה ישראל את מזרח ירושלים ושאר אדמת הגדה המערבית ורצועת עזה, וכתוצאה מכך מאות אלפים הפכו לפליטים. כוחות הכיבוש הישראלי הפכו את פלסטין לבית כלא ענק לבני העם שלנו".

לדברי אבו מאזן: "ישראל משתמשת היום ביתר שאת באלימות, תוך כדי הקצנה הולכת וגוברת בטרור המתנחלים כמו שהתרחש בשריפת משפחת דוואבשה והצעיר אבו חדיר, וכן במדיניות ברוטלית של הצבא הישראלי, הכולל מעשי רצח שמתבצעים מחוץ לחוק. זה הגיע למצב בו כמה מנהיגים בישראל מבקרים את ממשלתם, כמו יו"ר האופוזיציה הרצוג, שר הצבא המתפטר יעלון, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, סגן הרמטכ"ל וכמה עיתונאים - שמודים כי ישראל הופכת למדינה פאשיסטית וגזענית כדבריהם".

נאומי ריבלין ואבו מאזן מגיעים לפני דוח הקוורטט שעתיד להתפרסם בשבוע הבא ובו ביקורת חריפה על ישראל בכל הקשור לניהול תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. ראש הממשלה נתניהו ייצא ביום ראשון לרומא וייפגש עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ועם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני כדי לנסות ולרכך את הדוח