ההכרזה הרשמית: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הציג היום (שני) ברומא את פרטי הסכם הפיוס של ישראל עם טורקיה, הסכם שצפוי להגדיר את הנורמליזציה בין המדינות, אחרי שש שנים של שפל מדיני, בעקבות אירועי משט המרמרה. נתניהו התייחס לביקורת על ההסכם שקובע כי ישראל תשלם פיצויים בסך של 21 מיליון דולרים למשפחות קורבנות המשט הטורקי, ואמר כי "חלק מהאנשים אמרו לנו 'למה אתם לא גומרים את זה בגלל 20 מיליון דולר?', תגמרו את זה. אני לא מנהל מדינה לפי כותרות אחרות. מנהיגות עובדת לפי אינטרסים. ההסכם הזה הוא חשוב. הוא לא חף מביקורת, זה הסכם חשוב למדינת ישראל. זה חשוב להיום, למחר, ולדורות הבאים. זה לא ירח דבש, אבל האינטרסים החיוביים הם גדולים יותר. אביא זאת לאישור הקבינט. לא מתרשם מציוצים וקנטרנות. חשוב להוביל את המדינה לשגשוג".



לגבי סוגיית השבויים והנעדרים שהשבתם לא הוכנסה כסעיף בהסכם הפיוס, נתניהו הבהיר כי הוא מבין את סבלן של המשפחות. "יודע מה עובר עליהם, אני מבקש להבטיח לבני המשפחות, שאנחנו לא נפסיק ולא נעצור, עד שנחזיר אותם הביתה, זוהי מחויבות אישית. זהו כלי נוסף לפעול בנושא. הדבר הנוסף שההסכם הזה עושה הוא שטורקיה תעזור לישראל להיכנס לארגונים הלאומיים שהיא חברה בהן. טורקיה סירבה שניכנס למשרדי נאט"ו, אנחנו נפתח משרד בנאט"ו, מטרה ארוכת שנים שלנו".



על רקע הביקורת מצד משפחות הנעדרים הדגיש נתניהו: "טורקיה לא שולטת בחמאס, והיא לא מחזיקה בגופות". בהקשר לדיווחים על מכתב בו ארדואן אמר כי יפעל לסייע להשבת הנעדרים, אמר נתניהו: "בלי המכתב הזה של ארדואן, לא היה קורה שום דבר. יש סיכוי שהמהלכים האלה יבשילו. ברור שהתקדמנו לנקודה אחרת, כי מדינה בעלת השפעה, נכנסת לתמונה בעניין הנעדרים, אנחנו עובדים על זה בארבעה-חמישה צירים".



לטענתו הסכם יכול לקדם נתיב נוסף של שיתוף פעולה, לסייע ולקדם את הבאת הנעדרים הביתה. "לא אמרתי שזה יהיה ההסכם שיביא אותם הביתה. אני מבין את משפחות גולדין ושאול, מבין את הכעס והתסכול. האחריות שלי להחזיר את שניהם ואת האזרחים הביתה. שמעתי שאנשים מדברים על הכבוד הלאומי, אני רואה בעולם שמנהיגי העולם מכבדים מדינה שדואגים לאינטרסים הלאומיים שלה".



בנימין נתניהו וג'ון קרי בפגישתם ברומא. צילום: לע"מ
בנימין נתניהו וג'ון קרי בפגישתם ברומא. צילום: לע"מ



בתוך כך הבהיר נתניהו כי מטרת ההסכם היא להיטיב עם ישראל "החשיבה שלי היא לדאוג לאינטרסים הלאומיים, מתוך הבנה וצרכים כלכליים. אמש, וגם הבוקר, שוחחתי עם מזכיר המדינה קרי, ועם ראש ממשלת איטליה, כולם בירכו על ההסכם, חושבים שהוא יחזק את מדינת ישראל. כמובן שארצות הברית תומכת מתוך ברית איתנה, מתוך האבן יסוד של היחסים שלנו".



לדברי נתניהו, בתחום הפיננסי, הסכם הפיוס פותח פתח לשיתוף פעולה בנושאים כלכליים ואנרגטיים, לרבות בנושא הגז. "הגז כל כך חשוב, זה יחזק את המשק שלנו, ואת הכלכלה שלנו בהון עתק. חשוב לייצר שווקים לגז שאנחנו מוציאים מהמים, 60 אחוז מכל שקל מגיע לקופת המדינה. צריך שווקים בשביל זה. לווייתן יכול לספק את השוק המצרי, וגם את השוק הטורקי ועכשיו נפעל לקדם את זה".



רה"מ הבהיר כי לצד זאת, ההסכם הוא חלק ממהלך לחיזוק היציבות באזור. "העולם בטלטלה, וצריך יציבות. המזרח התיכון בטלטלה, המדיניות שלי היא לייצר מוקדים של יציבות באזור הבלתי יציב הזה. אנחנו עושים זאת עם שכנתנו הקרובות, עם יוון וקפריסין, עם רוסיה, וגם עם טורקיה. וכל זה בתיאום מלא עם ארצות הברית. זה חלק מאסטרטגיה ברורה, לייצר מוקדים של יציבות בתוך מזרח תיכון רוגש. ישראל וטורקיה מעצמות גדולות באזור, הנתק בינינו לא הועיל, גם במקרים שהיינו צריכים".



"לא הייתי מוכן להתפשר, לא ניתן לחזק את חמאס"


רה"מ התייחס עוד לסעיף בהסכם שמבטיח כי לא יוגשו תלונות נגד חיילים וקציני צה"ל שהשתתפו במשט. "הגנה על לוחמי צה"ל מתביעות אזרחיות, גם כאלה שנקבעות עכשיו. כבר היום מצטברות הרבה תביעות כאלה. זה יכול להגיע למיליוני דולרים רבים, כל זה יבוטל. ההסכם יבטיח שהחיילים שלנו, הלוחמים שלנו, לא יהיו חשופים לתביעות. יתר על כן, יועבר חוק על כך", הדגיש נתניהו.



בתוך כך הבהיר נתניהו כי במסגרת ההסכם יישמר הסגר הימי על עזה: "לא הייתי מוכן להתפשר, לא ניתן לחזק את חמאס. אנחנו כן מאפשרים לאניות להגיע לנמל אשדוד, לפרוק אמצעים הומניטריים. מעבר לשיקול ההומניטרי, זה אינטרס מובהק של ישראל, בשני תחומים - מים וחשמל. עזה בתהליך ייבוש הדרגתי ומי התהום שלנו גם כן מזדהמים בגלל בעיית המים של עזה. כשאין מספיק חשמל, מתעוררות בעיות סניטציה ומגיפות, וזה לא משהו שנעצר בגבולות. אנחנו מאפשרים טיפול בתשתיות האלו". נתניהו הדגיש כי המשלוח הראשון יגיע ביום שישי לאשדוד ויועבר ככל הנראה ביום ראשון לעזה".



עם הפנים לקידום יוזמות מדיניות אמר נתניהו "דעתנו היתה שלילית ונשארה שלילית לגבי היוזמה הצרפתית, נפעל במסגרת אחרת עם מדינות האזור לתהליכים אחרים מפוקחים, תרתי משמע". לדבריו, המזרח התיכון כל כך מפוצל, כל כך משתנה במהירות, כל כך דינמי ויציב, שקשה לחזות מה יוליד יום. "מעריך שהמציאות שאנחנו עומדים לפניה עומדת להשתנות בצורה דרמטית. אנחנו נוכל לפעול מול ועם גורמים באזור. אנחנו מחזירים את הנורמליזציה הזאת מול היחסים. מה בדיוק יהיה ניתן לעשות באזור ומה יהיה מעמדה של טורקיה באזור, עוד מוקדם לדעת".



חוף עזה. צילום: עאד תאיה, פלאש 90
חוף עזה. צילום: עאד תאיה, פלאש 90




"כל סעיף בהסכם נלעס במשך חמש שנים"



השותף למשא ומתן, יוסי צ'חנובר, אמר במסיבת העיתונאים ברומא כי "ללא ההנחיות של ראש הממשלה, לא הייתי מגיע לחלק הזה. אתה חלקת איתי גם את הספקות, וידעת את הביקורת שההסכם הזה יביא ואמרת לי 'יוסי, למרות הכל, החשיבות של ההסכם היא מעל ומעבר לדברי הביקורת האלה', תודה רבה אדוני".



על התהליך הארוך שעברו הצדדים עד להגעה להסכם אמר צ'חנובר: "המהלך הזה נמשך שש שנים, אני יכול להבטיח לכם, כל סעיף, כל משפט בהסכם נלעס במשך חמש השנים, הוא לא נולד כפי שאתם רואים אותו בהסכם, הוא פרי משא ומתן ארוך. אני חייב לומר ששותפי הטורקי, נהג לאורך כל הדרך בהגינות, בחברות ובפתיחות, למרות שהוא אדם לא קל. שנינו היינו חדורים, שאנחנו צריכים לסיים את המשא הזה בהצלחה. כך הגענו לחתום על ההסכם. אתמול ראה נשיא טורקיה לנכון לשלוח את יועצו האישי, האיש הקרוב ביותר אליו, איברהים כאלים, להשתתף אתמול במשא ומתן, ודנו בעוד כמה נקודות".



גם צ'חנובר שם את הדעת על הפיצויים לטורקיה ואמר: "גם אני הייתי שמח לא לשלם כלום, אבל אבל זה בלתי אפשרי במשא ומתן כזה, זה לא אפשרי ואנושי בתנאים מסחריים. התוצאה הזאת, הגיעה ל-20 מיליון שאנחנו משלמים, אבל אני משוכנע שפירות ההסכם הזה, הם הרבה יותר גדולים מהתשלום שאנחנו משלמים בעדו. הייתי שמח בלעדיהם, אבל זה תשלום ראוי במסגרת המשא ומתן".