סערה בפתח דיון ועדת הכלכלה: הוועדה התכנסה היום (ראשון) בכנסת לדיון מיוחד בעקבות הודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לדחות בשנה וחצי את פתיחת תאגיד השידור החדש. רפי יששכר, עובד במחלקת האביזרים של הערוץ הראשון במשך 30 שנה, שזעם על הסחבת הארוכה בעניינם, פרץ בצעקות לעבר חברי הכנסת: "מושחתים כולכם, אתם רוצים לקחת לי את הבית תתביישו לכם" והורחק מהמקום על ידי סדרנים שנאלצו להפעיל כוח כדי להוציא אותו מחוץ לאולם.



לאחר מספר דקות יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל הורה להחזיר את העובד שהורחק מהמקום והתנצל בפניו אם נגרמה לו עוגמת נפש. בתחילת הדיון אמר גיל עומר, יו"ר מועצת תאגיד השידור הציבורי, כי הוא ואנשיו נערכים להקמת התאגיד כפי שהחוק הנחה: "אנחנו נמצאים בעיצומה של עשייה אינטנסיבית לקראת הקמת כלי תקשורת חדשני, איכותי ופלורליסטי. אתם שלחתם אותנו להקים אותו, אנחנו לא מפטרים אף אחד, אנחנו רק לוקחים אנשים. אתם כמחוקקים שלחתם אותנו להקים את התאגיד". עוד אמר עומר כי אומנם הם היו מעדיפים דחייה עד שנת 2018, אך "אם התאגיד ייפתח בספטמבר, לא תהיה החשכת מסך. יהיו שידורי רדיו מצוינים, שידורי טלוויזיה טובים שילכו וישתפרו - אבל אם הנושא לא ייסגר מידית לא נוכל לגייס עובדים".



יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הגן בתקיפות על ההודעה שפרסם ביחד עם ראש הממשלה על הדחייה ואמר כי רק לפני שבועיים אמר לו מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי החדש כי הוא לא יהיה מוכן בזמן ואין לו מושג מה יעלה באחד באוקטובר אם אכן יפתחו את התאגיד כמתוכנן. ניסנקורן תקף בחריפות את הוועדה המיוחדת שפעלה בעבר בכנסת בראשות ח"כ קארין אלהרר והכינה את חוק התאגיד הציבורי החדש. הוא אמר כי היא עשתה עבודה "לא מקצועית ורשלנית. זה היה יום עצוב כשהעבירו את החוק הזה כפי שהעבירו תוך התעלמות מהעובדים. אם עושים חוק כזה - לפחות תבנו אותו כמו שצריך. התאגיד הזה הוקם בצורה לא רצינית ומתוך תאריכי יעד לא ריאליים". עוד אמר ניסנקורן כי כיו"ר הסתדרות הוא חייב לדאוג גם לגורלם של 1,200 עובדי רשות השידור שלא ישתלבו בתאגיד החדש. "יש 1,200 משפחות שיש לכבדן. זה לא נעשה בשבוע האחרון. הכאב שאנשים מביעים כאן הוא גם כי הם מאבדים כבוד אנושי", אמר יו"ר ההסתדרות.

"מחזות קשים וקורעי לב"


חבר הכנסת יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי "נקרע הלב של כולנו לאותם מחזות קשים וקורעי לב", כשהוא מתכוון אל הזעקות שהשמיע העובד שסולק מהדיון. עוד אמר ח"כ פרי כי "הודעת ראש הממשלה נתניהו וניסנקורן על דחיית פתיחת שידורי התאגיד היא למעשה ביטול ולא דחייה. ראש הממשלה מתעקש להרוס כל חלקה טובה בתקשורת ודוחף את ידיו באופן אנטי דמוקרטי כדי להביא חורבן לשידור הציבורי".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אלהרר (יש עתיד), קראה לא לתת אורכה כפי שדורש נתניהו אלא לדרוש לעמוד בהתחייבות הראשונית לכך שתאגיד השידור הציבורי יתחיל את פעילותו בשבעה באוקטובר.

ראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, אמר במהלך הדיון כי "עלות דחיית פתיחת תאגיד השידור הציבורי ב-15 חודשים תגיע לכ-550 מיליון שקלים וכי האוצר מעדיף ומקווה שפתיחת התאגיד תיעשה מהר ככל האפשר על פי החוק המקורי באחד באוקטובר. שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, אמר בוועדה כי הוא זה שהודיע לראש הממשלה כי קיים ספק אם התאגיד יוכל להיפתח בזמנו. בדיון השתתף גם יו"ר ההסתדרות שמיד עם פתיחת דבריו נקטע בצעקות על ידי עובדי רשות השידור הנמצאים באולם.

בנימין נתניהו במליאה. צילום: מרק ישראל סלם
בנימין נתניהו במליאה. צילום: מרק ישראל סלם


כזכור, הבוקר ראש הממשלה התייחס בישיבת הממשלה לטענות כי הוא מעוניין להשתלט על שוק התקשורת: "אני שומע הרבה מלל לאחרונה על הניסיונות שלי כביכול להשתלט על שוק התקשורת. ההפך הוא הנכון", אמר נתניהו. על דחיית פתיחת שידורי התאגיד ל-2018, אמר נתניהו כי "אם הייתי רוצה להחשיך את המסך כביכול, הייתי נותן לתאגיד לעלות לא מוכן והמסך של ערוץ 1 היה מוחשך. דרושה הארכת זמן כדי לתת לשידור הציבורי לעלות כשהוא מוכן. לא תהיה החשכת מסך".

עוד אמר ראש הממשלה, כי עיקר הרפורמה היא בערוצי הטלוויזיה מסחריים. הגיע הזמן שיכנסו עוד ערוצי טלוויזיה לחדשות שיוכלו להתחרות עם הערוצים הקיימים. בישראל ישנה ריכוזיות בשוק הטלוויזיה שכמעט ואינה קיימת בעולם החופשי. בדנמרק יש שישה ערוצי טלוויזיה, בבלגיה חמישה ערוצי טלוויזיה, בפינלנד שמונה ערוצים. הציבור הישראלי משווע לחופש בחירה גם בטלוויזיה ולטובת זה אני פועל".