המשרד המשפטי של האו"ם פנה הערב (חמישי) במכתב אל שגרירות ישראל, בו דרש לשחרר ממעצר את עובד סוכנות הפיתוח של האו״ם (UNDP), שנעצר בחודש יולי השנה בהאשמות שסייע לזרוע הצבאית של חמאס, בטענה כי יש להעניק לו חסינות דיפלומטית. לטענתם, כל עובד בארגונם יכול ליהנות מחסינות דיפלומטית ברשויות המקומיות, ועל כן יש לשחררו.



במכתב הרשמי שנשלח אל השגרירות נכתב: "מר אל בורש נהנה מחסינות מפני מעצר והליך משפטי בהקשר למעשים שנעשו במהלך ביצוע תפקידו. אנו דורשים לשחרר את מר אל בורש לידי האו"ם ולעצור כל הליך משפטי נגדו, עד שמזכ"ל האום יקבל את ההזדמנות להתרשם אם הוא ראוי לחסינות. בינתיים, אנו דורשים שנציגנו יפגשו איתו באופן מידי".



"ישראל פועלת על פי החוק, וכך אנחנו פועלים גם במקרה הזה" אמר השגריר דנון בתגובה למכתב והוסיף: "לא ניתן חסינות למחבלים הפועלים לפגוע באזרחי ישראל. אנחנו דורשים מהאו"ם ומשאר הארגונים לבצע רפורמה מקיפה במנגנוני הסיוע ההומניטריים לעזה. כל דולר שנכנס לרצועה, וכל עובד מקומי של ארגון בינלאומי, חייב להיות מפוקח על ידי גורמים בלתי תלויים".




צילום:אביר סולטאן, פלאש 90




"חמאס ניצל במופגן את פעילות סוכנות האו"ם"



כזכור, בתחילת חודש אוגוסט התיר השב"כ לפרסום כי בחודש שעבר נעצר וחיד עבדאללה בורש, בן 38, מג'בליה שברצועת עזה, לאחר שנחשד כי הוא מנצל את עבודתו בסוכנות הפיתוח של האו"ם לפעילות ביטחונית עבור חמאס. בין היתר חושדים בשב"כ כי בורש ניצל את העובדה כי סוכנות ה-UNDP מבצעת פרויקטים של שיקום ופיתוח עבור האוכלוסייה ברצועת עזה, לרבות סיוע בשיקום בתים שניזוקו במהלך העימותים הצבאיים. 



בורש עבד כמהנדס בסוכנות מאז שנת 2003. במסגרת עבודתו שימש כאחראי על הריסת הבתים שניזוקו במהלך העימותים הצבאיים ופינוי פסולת הבניין מאתרי ההריסות. "בחקירתו עלה כי בשנת 2014 הונחה על ידי גורם בכיר בחמאס, להתמקד בעבודתו ב-UNDP, באופן שיאפשר לחמאס להפיק ממנו תועלת מירבית", נמסר מהשב"כ. "הוא ביצע פעולות שונות אשר סייעו לחמאס. כך, בין השאר, בשנת 2015, הוא סייע לבניית מעגנה ימית לשימוש הזרוע הצבאית של חמאס בצפון רצועת עזה, באמצעות משאבים של ה-UNDP".



עוד עלה בחקירתו בשב"כ, כי במסגרת עבודות עליהן היה אמון בורש בשנת 2015, פעל מול מנהליו לתעדוף השיקום באזורי מגורים של פעילי חמאס וזאת לאור פנייה שקיבל מהארגון. "בחקירתו הוא מסר מידע אודות מקרים בהם ניצל חמאס באופן מופגן וכוחני את פעילות ה-UNDP לצרכיו", נמסר עוד מהשב"כ. "כך למשל, כאשר התגלו אמצעי לחימה או פתחי מנהרות בבתים שטופלו על ידי ה-UNDP, היה חמאס משתלט על אתר העבודה ולוקח את השלל לידיו. זאת, בניגוד לנהלים הברורים של האו"ם הקובעים כי יש לדווח לסוכנות האו"ם UNMAS, אשר אחראית על סילוק והשמדת אמצעי לחימה".