בשמאל הגיבו אתמול בזעם על הפרסום ב"מעריב אונליין", שלפיו משרד הביטחון יוזם מהלך להחלת חוקים שאישרה הכנסת על שטחי יהודה ושומרון באמצעות צו אלוף. מכיוון שיהודה ושומרון נמצאים תחת ריבונות צבאית, רוב חוקי המדינה אינם חלים על ההתנחלויות. סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי), שרואה בכך אפליה, מקדם בימים אלה כמה חוקים שיועברו לאישור היועץ המשפטי ליהודה ושומרון, ומשם בצו מסודר לאלוף פיקוד המרכז, שיוכל להחיל אותם על השטחים.



בשלב ראשון מתכנן סגן השר להעביר שלושה חוקים שכיום לא חלים על המתנחלים - חוק האומנה, חוק הפרגולות וחוקים בתחום התכנון והבנייה.



"חלק מרכזי בתפקידי הוא להשוות את תנאי החיים של תושבי יהודה ושומרון לאלו השוררים במדינת ישראל הקטנה", אמר בן דהן ל"מעריב־השבוע". "חוקים רבים שנחקקו במדינה לאורך השנים לא חלים על יהודה ושומרון. הדבר יוצר למעשה אפליה בין אזרחי מדינת ישראל הגרים ביהודה ושומרון לבין האזרחים בשאר חלקי הארץ. תושבי יו”ש הם אזרחים רגילים, נורמטיביים, משלמי מסים. הגיע הזמן שלא רק החובות יחולו עליהם, אלא גם הזכויות".



לדבריו, יש משפחות מתנחלים רבות שלקחו לבתיהן ילדי אומנה ובדרך נתקלו בחומות ביורוקרטיה וגם בבעיות בהשגת המימון שמגיע להן כחלק מהמהלך. כעת, אם המהלך יצלח, יוכלו המשפחות גם לקבל מעטפת רווחה מלאה הכוללת ליווי, מימון וסיוע לאורך כל הדרך.



בנוסף רוצה בן דהן לקדם בשטחים חוקי תכנון ובנייה שכיום חלים בגבולות הקו הירוק בלבד. בין היתר יוכל יזם שקיבל היתר בניה לפרויקט להגדיל את מספר הבתים על חשבון מספר החדרים בכל בית ולהתאים את הפרויקט לסביבה, בלי לקבל על כך אישור.



בנייה ביהודה ושומרון. צילום: פלאש 90
בנייה ביהודה ושומרון. צילום: פלאש 90




"תחילתו של הליך סיפוח"



התגובות בשמאל ליוזמה לא איחרו לבוא. ח”כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי “הגיע הזמן להסיר את המסכות מעל פניה של הממשלה הקיצונית הזאת ולקרוא לילד בשמו: לממשלה אין שום כוונה להגיע להסדר קבע, אלא להפך, היא עושה ככל יכולתה כדי לסכל הסדר שכזה ולטשטש עוד יותר את הגבול בין ישראל הריבונית לשטחים הכבושים”.



לדבריה, "עדיף שח”כ בן דהן יגיד בפה מלא שהממשלה שהוא חבר בה מבקשת לספח את השטחים בפועל ולחסל אט־אט את חזון שתי המדינות לשני עמים. חוק ההסדרה זה רק ההתחלה, ואם לא נשים לזה סוף, הממשלה הזאת תשים סוף לתקוות השלום”.



ואילו ח"כ עאידה תומא סולימאן אמרה כי “החלת חוקי מדינת ישראל בגדה המערבית היא תחילתו של הליך סיפוח ונורמליזציה, המעמיק את הכיבוש והדיכוי ומנוגד למשפט הבינלאומי".



היא הוסיפה ש”החלת הדין הישראלי על הגדה המערבית היא המשכו של סיפוח זוחל אשר יוזמות ממשלות הימין זה שנים. סיפוח זוחל זה הינו התנכרות לכל היוזמות הבינלאומיות לפתרון הסכסוך ופגיעה חמורה בדין הבינלאומי".



מנגד, ראשי המתנחלים בירכו על יוזמת בן דהן. יגאל דילמוני, סמנכ"ל מועצת יש”ע, אמר בתגובה כי "ביו"ש גרים כמעט חצי מליון איש. חלק מהחוקים ומהזכויות אינם חלים עלינו, ובמקביל – כל החובות חלות עלינו. השוואת החקיקה בין יהודה ושומרון לכל חלקי הארץ, הוא צעד מובן ומתבקש מאליו".