״נמשיך לעבוד מחר. לא תהיה הארכה נוספת של השיחות. אנחנו אריות״, כך צעק שר החוץ של איראן מוחמד זריף ממרפסת מלון פאלאס קובורג בווינה לעבר העיתונאים שחיכו למטה.



בבירה האוסטרית נמשכו אמש אל תוך הלילה מגעים קדחתניים כדי לאפשר היום (שני) את הצגתו של הסכם הקבע בין המעצמות ואיראן על תוכנית הגרעין שלה, לפני שתפוג ההארכה הנוספת שניתנה להשגתו.



במסגרת המאמצים לחתימה על ההסכם, נערך אתמול מפגש משולש בהשתתפות שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, עמיתו האיראני זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי פרדריקה מוגריני. בהמשך התקיים מפגש של כל שרי החוץ של שש המעצמות המשתתפות במשא ומתן שנכחו אתמול בווינה.



מקורות שונים טענו תחילה כי ההסכם יהיה מוכן כבר אמש, ועוררו התרגשות במיוחד בקרב העיתונאים רבים שכבר איבדו את סבלנותם. אולם, בסופו של דבר נראה כי גם אם ייושבו חילוקי הדעות העיקריים, ההסכם יהיה מוכן רק היום.



מקור דיפלומטי צרפתי אמר ל״מעריב אונליין״ כי חילוקי הדעות שנותרו בין הצדדים עוסקים בשורה של סעיפים קטנים הפזורים בתוך נוסח ההסכם, המשתרע כבר על פני מאה עמודים, ולא בנושאים גדולים. זאת בניגוד למה שניתן להבין מהודעות ארצות הברית ואיראן. מכל מקום, גם המקור, כמו זריף, אמר שלא תהיה הארכה נוספת של השיחות.



סוגיית הפיקוח


ואילו פקיד אמריקאי בכיר אמר כי משלחתו מעולם לא עסקה בספקולציות לגבי מועד פרסום ההסכם, מה עוד שלדבריו עדיין יש להגיע להסכמה ב"נושאים חשובים״. גם מהצד האיראני, שמסר תחילה כי ניתן היה להשיג הסכם כבר אתמול, הודיעו כי ההסכם ״דורש אמצעים לוגיסטיים״, שלא ננקטו. לכן, לדברי האיראנים, לא ניתן היה לחתום עליו אמש ו״העבודה הקשה״ נמשכת.



במצב המעניין שנוצר, רוב המשלחות דוחפות להגיע להסכם, בעוד שדווקא ארצות הברית ואיראן משדרות שיש להן זמן. שר החוץ קרי אמר כי ״התקבלו החלטות ממשיות״, וכי הוא ״מלא תקווה״, אך נותרו עדיין ״בעיות חשובות״.



שר החוץ הצרפתי פביוס אמר שהוא מאמין ש״נכנסנו לשלב האחרון של הדיונים המרתוניים״. לדעתו, מדיניות ה״תקיפות החיובית״ של צרפת השתלמה והוא מקווה ש״נגיע במהירות לתוצאות משביעות רצון״.



עבור צרפת נראה שהבעיות הקשות שנותרו נפתרו - משך ההסכם, הפיקוח על המתקנים הצבאיים וההחזרה האוטומטית של הסנקציות במקרה שטהרן תפר את התחייבויותיה.



שרת החוץ האירופית מוגריני צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי מדובר ב״שעות הגורליות", להסכם שיוכרז, כך נראה, היום, אך לא ייחתם על ידי המשתתפים, אלא יועבר לאישור המוסדות הלאומיים והבינלאומיים השונים.