שעות ספורות אחרי הפיגוע שאירע ביום שבת במרכז איסטנבול, וגבה את חייהם של ארבעה בני אדם, מהם שלושה ישראלים, מיהרו גורמים בישראל להוציא אזהרת מסע לישראלים בדרכם לטורקיה. הפיגוע הזה מצטרף לשלל פיגועים קשים שידעה המדינה בשנה האחרונה, כמו גם אירועים נוספים, שגרמו לתיירות במדינה לספוג מהלומה קשה. האם אחרי הפיגוע האחרון ישובו התיירים לטורקיה? והאם היא תצליח לאחות את השברים ולהחזיר את התיירות שלה לימיה היפים?



מ’, תושב איסטנבול, סבור שהעסקים יחזרו להיות כרגיל, אבל מודה שהפיגוע שלפי הדיווחים בוצע בידי איש דאע”ש, ערער מאוד את תושבי איסטנבול. “מזל שהפיגוע היה בשעה 11, שזו שעה יחסית מוקדמת לשבת בבוקר בעיר”, הוא אומר, “אחרת היה יכול להיות כאן טבח המוני. התחושה קשה. אין ספק”.



אל מול אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שישראל תבחן אם הפיגוע כוון נגד תיירים ישראלים, מ’ טוען כי “אין שום דרך לדעת. אני אישית מניח שלא, למרות כל המומחים שטוענים שזה מכוון נגד הכלכלה הטורקית, כדי לפגוע בתיירות. אני לא יודע אם זה מה שקרה. הוא כנראה נבהל והחליט לפוצץ את עצמו במקום שלא היה המטרה המקורית. אותי הרבה יותר מדאיג שזה לא הכורדים אלא דאע”ש. זה מדאיג אותי מאוד. ראינו מה דאע”ש עושים אצל השכנים. צריך לזכור שגם אם אתם רואים אותנו בתור מדינה מוסלמית, אנחנו מדינה דמוקרטית מודרנית וחשוב לנו לשמור על זה”.



א’, מארגנת קבוצות נסיעה, מקווה שטורקיה לא תסבול מהפיגועים, אבל כבר מאתמול נוקטת צעדים בעצמה. “החלטתי שלא אוציא קבוצה לטורקיה בתקופה הקרובה”, היא אומרת. “טורקיה מדהימה, אבל אני לא מרגישה שאני מסוגלת לקחת את האחריות הזו. אני לא חושבת שאיהנה להוציא קבוצה כשהמחשבה היא מה יקרה”.



אבל פיגועים קורים גם במרכז ישראל.
“נכון, ונכון גם שלכל מטייל בוגר יש אחריות אישית ויכולת החלטה אישית. וכביכול האחריות לא עלי. אבל אני חוששת עכשיו. לא מוכנה לקחת את הסיכון הזה”.



רחובות איסטנבול אחרי הפיגוע. צילום: רויטרס


מאות מלונות למכירה

אוכלוסיית טורקיה מונה כ־67 מיליון איש, מתוכם 99.8% מוסלמים. עד לפני כשש שנים ביקרו מאות אלפי ישראלים בטורקיה מדי שנה, בעיקר באזורי החוף של אנקרה, שם נבנו מאות מלונות בשיטת הכל כלול, והמחירים היו זולים להפליא. אלא שהמדינה, שהייתה פעם יעד תיירותי מועדף לישראלים, לרוסים ולגרמנים, הפכה כאמור בשנים האחרונות ליעד שרבים חוששים לבקר בו.



נקודת המפנה במערכת היחסים של הישראלים עם טורקיה הייתה במאי 2010, לאחר ההשתלטות על משט המרמרה לעזה, שחוללה סערה בינלאומית והרעה את היחסים בין המדינות.



אלא שגם אחרי שהתיירים הישראלים הפסיקו לבוא, טורקיה לא סבלה ממחסור בתיירים, בעיקר הרוסים והגרמנים. עד 2015 תעשיית התיירות בטורקיה הכניסה למדינה כ־4.5% מהתמ”ג במדינה שכלכלתה מגלגלת 800 מיליארד דולר מדי שנה, אבל בשנת 2015 התרסקה התיירות. אם בשנת 2014 היו שליש מ־30 מיליון התיירים הזרים בטורקיה רוסים, הרי שבשנת 2015 הייתה ירידה של כ־26% בתיירות מרוסיה בעקבות המשבר הכלכלי שם ובעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי טורקיה באוקטובר 2015, אירוע שהוליד סדרה של צעדי חרם מצד רוסיה. המדינה קראה לאזרחיה להימנע מלבקר בטורקיה והחזירה את הדרישה לקבלת אשרות תייר לצורך מעבר בין המדינות. בהוראת הקרמלין, הפסיקו



סוכנויות תיירות רוסיות למכור חבילות תיור לטורקיה. כתוצאה מכך, ב־2015 צנחו רווחי התיירות של טורקיה ב־8.3% ל־31.5 מיליארד דולר.


התיירות בטורקיה צנחה לשפל גם בגלל המצב הביטחוני הקשה. רק ב־13 במרץ, שישה ימים לפני הפיגוע שלשום באיסטנבול, נהרגו 37 בני אדם ונפצעו 125, בהם 19 באורח קשה, בפיצוץ מכונית תופת במרכז אנקרה, פיגוע שבעקבותיו מסרו מקורות בכירים כי הם שוקלים להנחות מחדש את צוותי השגרירויות הממוקמות באנקרה, עיר הבירה של טורקיה. המחתרת הכורדית קיבלה עליה אחריות על הפיגוע.



בחודש ינואר פוצץ עצמו מחבל המזוהה עם דאע"ש במרכז איסטנבול, והרג עשרה תיירים, רובם גרמנים. ב־2015 התרחשו שישה פיגועים קשים ברחבי טורקיה. אחד מהם התרחש באנקרה בחודש אוקטובר, ונהרגו בו כ־100 בני אדם ונפצעו כ־200. הפיגוע התרחש במהלך "צעדה למען השלום" שהובלה על ידי ארגונים כורדיים, במחאה על התקיפות של טורקיה נגד המיליציה הכורדית.



ב־2013 בוצע בשגרירות ארצות הברית באנקרה פיגוע התאבדות, שבו נרצח אדם אחד ונפצעו שלושה.



הפיגועים במדינה מזוהים עם המחתרת הכורדית או עם דאע”ש. טורקיה ביטלה את תהליך הפיוס עם הכורדים לפני כתשעה חודשים וחזרה להפציץ בסיסים של מפלגת הפועלים הכורדית, פק"ק, בעיראק ושל ועדות ההגנה העממיות הכורדיות בסוריה.



הפגיעה הקשה ביותר בעקבות הפיגועים הללו היא בעיירות הנפש ובאנטליה. על פי דיווחים בעיתונים מקומיים, מעל 1,300 בתי מלון לאורך חופי הים התיכון והים האגאי עומדים למכירה, כאשר באנטליה בלבד עומדים למכירה 410 מלונות בשל קשיים כלכליים.



כתוצאה מכל הגורמים הללו, ההזמנות לקיץ הקרוב בטורקיה ירדו ביותר מ־40% וככל הנראה יראו צניחה נוספת בימים הקרובים. טורקיה, שהייתה צפויה להפסיד כשבעה מיליארד דולר ב־2016 בגלל ירידה בתיירות, עלולה עכשיו להפסיד הרבה יותר.



פיגוע התופת בטורקיה בתחילת מרץ. צילום: רויטרס


“נמשיך לנפוש ביוון"

בדצמבר 2015 חל שיפור ביחסי ישראל וטורקיה בעקבות הפרסום על ההסכמה ביניהן על עקרונות מתווה הפיוס בפרשת המרמרה. לפי המתווה, ישראל תקים קרן שתפצה את נפגעי המרמרה, התביעות של טורקיה נגד ישראל יבוטלו, והשגרירים יחזרו. בנוסף, טיוטת ההסכם כוללת ביטול של ההליכים המשפטיים שנפתחו בטורקיה נגד בכירים בצה"ל, ובכללם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום (צ'ייני). טורקיה מצדה תתחייב לא להשלים עם פעילות טרור בשטחה ולגרש את סלאח ארורי, בכיר חמאס שמצא בעבר מקלט בטורקיה. לפי דיווח בעיתונים טורקיים, ההסכם כולל גם משא ומתן ליצוא גז מישראל לטורקיה, לנוכח העובדה שטורקיה זקוקה למקורות גז חדשים בשל המתיחות בינה לבין רוסיה.



אלא שהפיגוע שבוצע שלשום, כמו גם אזהרת המסע החדשה, עלולים לטרוף את הקלפים. על פי משרד החוץ והמטה ללוחמה בטרור, קיימת אזהרות מסע לגבי טורקיה בדרגה של איום


פוטנציאלי מתמשך או מזדמן, כלומר יש להימנע מביקורים שאינם חיוניים ולנקוט אמצעי ערנות וזהירות. משרד החוץ ממליץ להימנע מכניסה אל מוקדי הפגנות. לא מדובר בהתראה גורפת להימנע מביקורים לחלוטין ולצאת מהמדינה מיד.



"מרגע שנודע על הפיגוע, ניתן לראות כי החיפושים לטורקיה ירדו ב־15% בהשוואה לשבת שעברה", אמרה תמר גרזון, מנכ"לית אתר השוואת המחירים Travelist. "ספציפית לאיסטנבול אנו רואים ירידה בהיקפי החיפושים ברמה חדה של 22%. עם זאת, עדיין מוקדם לקבוע את מידת ההשפעה לקראת פסח המתקרב. לפני הפיגועים אנטליה הייתה יעד פופולרי, בין עשרת היעדים המובילים לפסח, ועכשיו נצטרך לראות אם תהיה השפעה".



"כרגע אנחנו מתמודדים עם שאלות מצד אלו שעתידים לנסוע בקרוב לטורקיה ובפרט לאיסטנבול", מספר זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר. "הנוסע הישראלי מבקש לברר כיצד עומד לצדו חוק הגנת הצרכן במקרה שיחליט לבטל. במקביל, אנו נערכים להבין מהי המדיניות של ספקי התיירות. הפיגוע עלול להשפיע לטווח הארוך, במיוחד שהוא צמוד יחסית לחופשת פסח, ולהוריד את רמת הביקוש עוד יותר. מערכת היחסים בין טורקיה לתייר הישראלי אינה יציבה בשנים האחרונות בשל המצב הגיאו־פוליטי והביטחוני. ייתכן שההתאוששות והחזרה שלנו לשם תידחה שוב, כאשר האלטרנטיבה לחופשת בטן־גב קרובה תמשיך להיות באיי יוון".



“עד 2009 הוצאנו אלפי מטיילים מדי שנה, בעיקר לאנטליה ולקצ’קאר”, מספר אלי מלי, מנהל חברת הטיולים “איילה גיאוגרפית”. מאז 2010, לעומת זאת, הוציא מלי בסך הכל שתי קבוצות מטיילים לטורקיה. “הרגש הפטריוטי של הישראלים בהחלט הוביל לחרם על טורקיה. הטורקים, בניגוד לשמועות, אוהבים את הישראלים וגם הם סובלים מהמצב. מאז שהודיעו על הסכם מתגבש בין ישראל, עשרות משרדי נסיעות חזרו להציע נסיעות לאנטליה בעיקר”.



היית מוציא היום קבוצה לטורקיה אם הייתה דרישה?
“בהחלט, כמובן בהתחשב באזהרות המסע, אזהרת מסע בדרגה נמוכה פירושה שאנחנו עדיין נוסעים, אבל במקרה של אזהרת מסע בדרגה חמורה, ברור שלא ניסע, יש לנו אחריות”.



אתה מבין מה הישראלים מחפשים בטורקיה?
“איזו שאלה? זו מדינה מדהימה, והקבוצה שטיילה שם יצאה למסע קולינרי שבתחום הזה אין כמעט שנייה לטורקיה. אני מניחה שהפיגועים יישכחו, כמובן אם לא יהיה מחר עוד אחד, והישראלים וגם התיירים הזרים יחזרו למדינה”.



חי איתן כהן ינרוג’ק, חוקר ההיסטוריה המודרנית של טורקיה, הפוליטיקה הטורקית בת זמננו ויחסי ישראל־טורקיה במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, סבור שהתיירים בכלל והישראלים בפרט עוד ישובו לפקוד את טורקיה. “בינואר היה פיגוע גדול מאוד באיסטנבול, בעיר העתיקה”, הוא אומר. “עשרה תיירים נהרגו ועשרות נפצעו, ויומיים אחר כך העסקים היו פתוחים כרגיל”.



הישראלים יחזרו לטורקיה?
“היחסים בין ישראל לטורקיה מדורדרים מאז מבצע עופרת יצוקה בתחילת 2009, שבה טורקיה התייצבה לצדם של המוסלמים בעזה, ולמרות זאת מתישהו נשכח ונחזור. לפני כל קיץ יש כתבות בערוצי הטלוויזיה בכותרת ‘האם התיירים הישראלים חוזרים לטורקיה’. לטורקים יש תודעת שירות שאין בשום מקום אחר, היא מדינה מעניינת מאוד מבחינה תרבותית וקולינרית, והמחירים בה יחסית זולים”.



השפל בתיירות משפיע על הדעות של הטורקים?
“בקלפי אנחנו לא רואים שינוי. בביקור האחרון שלי שאלתי נהגי מוניות מה לדעתם צריך לעשות אם שוב יחדור מטוס רוסי לשטח המדינה, ומעל 80% היו בדעה שצריך להפיל אותו, בדיוק כמו באוקטובר, למרות ההידרדרות הקשה ביחסים עם רוסיה שחלה בעקבות כך”.