הלחימה בטרור באירופה נמשכת: המשטרה הבלגית עצרה היום (שבת) 12 בני אדם החשודים בתכנון פעולות טרור חדשות ברחבי היבשת, זאת כחלק מגל מעצרים שמטרתו להיאבק בפעולות הטרור. מעצר זה מתרחש כמעט שלושה חודשים לאחר פיגוע התופת המשולב שבוצע ע"י לוחמי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בבירת בלגיה, בריסל, בו נרצחו 34 בני אדם. לפי הדיווחים המקומיים, אותם חשודים תיכננו לבצע פיגוע במהלך משחקי היורו בצרפת, ככל הנראה בעת שהנבחרת הבלגית משחקת. 



לפי דיווח של ה-BBC, התובע המקומי מסר כי העצורים חשודים בקשירת קשר לפיגוע, והם חלק מקבוצה של 40 בני אדם שנלקחו לחקירה. הפשיטות נערכו ב-16 עיירות בסביבת בריסל. עוד נמסר כי החיפושים נערכו ללא תקריות מיוחדות וכי לא נמצאו כלי נשק או חומרי נפץ.  



בין הפרברים בהם בוצעו החיפושים, גם מולנבק, המחוז בבריסל ש"התפרסם" כמקלט לקיצונים איסלאמיסטיים. התובע הפדרלי מסר כי המבצע יצא לפועל לאחר מספר חקירות שחויבו "התערבות מידית". עם זאת, יש לציין כי ממשלת בלגיה לא העלתה את רמת הכוננות הביטחונית במדינה. 




הפיגוע המשולב בבריסל בו נרצחו 34 בני אדם. צילום: ארכיון: רויטרס



חשודים רצו לבצע פיגוע בשגרירות ישראל ברומא


לפני כחודשיים בוצע מעצר דומה באיטליה, כשהמשטרה המקומית במדינה הוציאה צווי מעצר עבור שישה בני אדם החשודים כי תכננו להצטרף לארגון דאעש ולבצע פיגוע בוותיקן ובשגרירות ישראל ברומא, כך חשפו אז מסמכי בית המשפט. מתוך ששת החשודים נעצרו ארבעה - בני זוג ועוד שני צעירים בני 23. שניים נוספים, גבר מרוקאי ואשתו האיטלקייה שעזבו את המדינה בשנה שעברה ומאז שהו בעיראק ובסוריה, הוגדרו כמבוקשים שלא נלכדו. 



בתמלילי שיחות טלפון בין שלושה מהחשודים שכלולים בצו החיפוש, הוזכרו התקיפות שתכננו: "אני נשבע שאהיה הראשון שיתקוף אותם באיטליה של הצלבנים, אני נשבע שאתקוף אותם, באלוהי הוותיקן". בשיחה שונה עם חשוד אחר, אמר אותו אדם כי הוא רוצה לפגוע בשגרירות ישראל ברומא, ואף ציין כי יצר קשר עם אזרח אלבני כדי להשיג אקדח. "ההיבט החדש פה הוא שאנחנו לא מדברים על אינדיקציה כללית (להתקפה) אלא על אדם ספציפי שהתמנה לפעול על אדמת איטליה", אמר התובע האיטלקי מאוריציו רומנלי במסיבת עיתונאים. "רומא מושכת תשומת לב כי היא קשורה לצלבנים הנוצרים", הוסיף. 




דקת דומיה לזכר הנרצחים בבריסל. צילום ארכיון: רויטרס



כחודש לפני האירוע באיטליה, המשטרה הצרפתית עצרה שלושה גברים ואישה איסלאמיסטים רדיקלים בחשד כי תכננו לבצע פיגוע במרכז פריז, כך דיווח ערוץ טלוויזיה מקומי, TF1. "יש לנו מידע על אדם אחד מהם המרמז על כך שהוא עלול לבצע פעולות אלימות בצרפת", אמר עם פרסום הידיעה שר הפנים הצרפתי, ברנרד קזנב, והוסיף כי ייתכן שהחשוד מנהל קשרים עם דאעש. "הוא נעצר הבוקר עם עוד אנשים המקושרים אליו", הוסיף.