הורים רבים נתקלים ברגעים בהם הכעס והעצבים לא מותירים מקום למחשבה והתגובה נשלפת מהמותן ללא חשיבה מוקדמת. אם אתם הורים שיודעים להתמיד אז התגובות הן הולמות. אם אתם לא הורים של משפחת סופר-על, אז חלק מהתגובות המידיות לעיתים לנו גורמות להרהורי חרטה.

מדי פעם ישנם מקרים שגורמים לכם לחשוב רגע לפני התגובה. מקרים בהם אתם פתאום מתחילים לחשוב על מה שראיתם בתכנית של מיכל דליות, או נזכרים במה שאמא שלכם אמרה לכם ואפילו מהרהרים במה ששמעתם בתור בקופת החולים, מאותה דודה שהחליטה שהיא יודעת הכי טוב.

הנה חמש עצות שניתנו על ידי מומחית ההורות בטסי בראון. בטסי כיום כבר סבתא ונחשבת לאחת המומחיות להורות נכונה. הורות נכונה היא מושג אמורפי, אבל במקרה של בטסי, ההורים וגם הילדים יוצאים מאושרים מההמלצות שלה.

 

1. הקשיבו לילדים שלכם. כמה שזה נשמע לכם ברור, זה ממש לא ברור עבור הורים רבים. אנחנו לא מתכוונים שתקשיבו לילדים שלכם במטרה לעשות מה שהם אומרים; "אמא תקני לי," או "אבא תביא לי." אנחנו מתכוונים להקשבה במובן האכפתי. כשהילדים שלכם רוצים לספר לכם משהו, תקשיבו. תנו להם את הזמן הזה. זה ברור לכולנו שברוב המקרים יהיה מדובר בסיפור שעבורנו נשמע טיפשי ביותר ובמצב אחר היינו אומרים להם שיפסיקו לבזבז את הזמן. אבל כל הקשבה כזו מחזקת לילדים שלנו את התחושה הכי טובה שיש - התחושה שהם חשובים לנו. כשהילדים יודעים שהם חשובים לנו, כל השאר יהיה הרבה יותר קל.

 

2. ספרו עד 10. לפני שאתם יורים תגובה לאירוע עם הילדים – תעצרו ותספרו עד 10. ההמתנה הזו מונעת מכם לשלוף תגובה לא פרופורציונלית ולא מתאימה. היא גם מונעת מכם לנסות ולהתנצל או לחזור בכם אחר כך. אז תספרו עד עשר ותחשבו על התגובה. כמו שגם מיכל דליות אומרת כל הזמן, עונשים סתמיים לא ישפיעו על התנהגות הילד. התגובה חייבת להיות קשורה למעשה ולהיות בעלת ערך. אחרת זו סתם התעללות.

 

3. במשך לסעיף הקודם, אם כבר אתם יורים עונשים, הימנעו מאיומים מוגזמים ולא מציאותיים. "אם לא תפסיק לצעוק, אני מוריד אותך עכשיו מהאוטו ומשאיר אותך פה!" או "אם לא תירגע עכשיו אנחנו לא נלך ללונה פארק מחר."כבר קניתם כרטיסים ויש אולי עוד ילדים במשפחה, אז אתם כן תגיעוו ללונה פארק. מה שהילד לומד זה שאין כבוד למילה שלכם. זה מוריד מהערך שלכם בעיני הילדים ובעיקר מוריד מהכבוד של הילד אליכם. מה שיוצר גלגל רע מאוד של הגברת התנהגות לא רצויה.

 

4. עמדו איתנים. אמרתם "לא" לממתקים? הישארו עם ה'לא' הזה. אל תישברו. הילדים עוברים שלבים רבים במסעות השכנוע שלכם, כולל תחנונים, בכי, התפרצויות זעם ועוד. אם תעמדו איתנים במילה שלכם, התגובות האלו ייעלמו מהשטח. מחקרים מראים שילדים הגדלים בסביבה בה הגבולות ברורים וההורים כמעט ולא נשברים, הם ילדים מאושרים יותר ובטוחים בעצמם יותר. אם אתם לא בטוחים בתשובה, אתם לא צריכים לפחד מלהגיד "תנו לי לחשוב על זה". זו תשובה מקובלת ונכונה לתת לילד. כי זה הרבה יותר גרוע להגיד לא, ואז לשנות את התשובה לכן כשהילד מגביר את שיטות השכנוע.

 

5. פרגנו לעצמכם. כמו שבסרטים יש שטן ומלאך על הכתפיים שלכם, תמיד תשמרו לכם על הכתף את 'ההורה הזה שהבטחתם לעצמכם לא להיות'. כדי להצליח במשימה הזו, אתם חייבים לתת לעצמכם קצת חופש. קצת הנאה. תתחילו תחביב, צאו לספורט, צאו עם חברים וחברות, תעשו משהו למען עצמכם. אם אתם תהיו גמורים כל הזמן, היחס כלפי הילדים יעשה גרוע יותר ואתם תהפכו לרובוטים חלולים של הורות גרועה.