אחד מפסטיבלי הבירה היותר מעניינים השנה הוא 'פסטיבל בירה כפרית במטה יהודה' שיתקיים השבוע במיני ישראל. האמת, אין על בירה קרה כדי לקרר לכם את הג'ננה של חום יולי-אוגוסט...

עונת פסטיבלי הבירה כבר התחילה בפול גז, והשנה, עושה רושם, בצורה אינטנסיבית יותר מתמיד. בכל שבוע מתקיימים לפחות שני פסטיבלי בירה במקומות שונים בארץ, על טהרת מותגים ישראליים, יבואן אחד, או ערב רב של מותגים. אחד מפסטיבלי הבירה הממשמשים ובאים הוא 'פסטיבל בירה כפרית במטה יהודה'.

בירה כפרית במטה יהודה - להכיר את האנשים שמאחורי המבשלות ולטעום מהבירות שהם מבשלים... (צילומים: גדי דבירי, אלדד מאסטרו)
בירה כפרית במטה יהודה - להכיר את האנשים שמאחורי המבשלות ולטעום מהבירות שהם מבשלים... (צילומים: גדי דבירי, אלדד מאסטרו)
להכיר את האנשים שמאחורי המבשלות ולטעום מהבירות שהם מבשלים... (צילומים: גדי דבירי, אלדד מאסטרו)

המועצה המקומית מטה יהודה מעודדת באופן יוצא-דופן מיזמים קולינאריים, ביתיים וקטנים, בתחומה. היא משקיעה משאבים רבים בשיווק תיירותי של האזור, בעיקר בתיירות קולינארית, ויוזמת פעילויות מגוונות לאורך כל השנה המציגות את תוצרת המקום: אוכל, יין ובירה. במסגרת פעילויות אלה יתקיים בימים רביעי וחמישי, 12-13 ביולי, 'פסטיבל בירה כפרית במטה יהודה' שייערך במתחם מיני ישראל ויכלול בנוסף לבירה גם דוכני מזון והופעות חיות, כך תוכלו לשתות בירה, רגע אחד לצד מגדלי עזריאלי וברגע שאחריו להיות עם כוס הבירה שלכם לצד הכותל המערבי.

באזור מטה יהודה התמקמו בשנים האחרונות לא מעט מבשלות בירה ומבשלים ביתיים שבעידודה המבורך של המועצה המקומית, פותחים את ביתם למבקרים ומארחים את המטיילים באזור. במסגרת הפסטיבל תוכלו להכיר את כולם ולטעום מהבירות שהם מבשלים. לקראת הפסטיבל הוזמנו חברי מועצת סנהדרינק למבשלת 'שפירא' בבית שמש למפגש טעימות של הבירות מתוצרת המבשלות והמבשלים שיציגו בפסטיבל.

מבשלת שפירא
מבשלת שפירא

מבשלת שפירא היא מיזם משפחתי, כאשר רוב האחים עוזרים במבשלה, איש, איש ותפקידו, כשעל הייצור אמון יוחאי קודלר. מה יימזג בפסטיבל: כל ליין הבירה הקבוע של המבשלה: חיטה, פייל אייל, סטאוט ועוד. משהו לבדוק: שני סגנונות של המבשלה שפחות מוכרים. IPA - עם 6.5% אלכוהול בעלת גוון כתום ענברי, קצף יציב ועשיר בצבע קרם בהיר וניחוחות כשות של פירות טרופיים, מנדרינה ואורן. לבירה טעמי קרמל ואשכולית אדומה עם סיומת מרירה. זוהי בירה עונתית אותה מבשלים ב'שפירא' פעם בשנה וזוהי השנה השלישית. הרעיון הוא לבשל בכל שנה גרסה עם זן כשות שונה, כשהשנה נבחר כשות מזן Simcoe, לתבל את הבירה. לאגר - בירת לאגר בסגנון גרמני 5.3% אלכוהול, מה שאומר נטייה לכיוון המאלטיות מאשר לכיוון המרירות. בירה קלה ומאוד מרעננת שנראית כדבר הנכון להקלת עומס החום. עוד משהו: יוחאי הוא בחור רציני ויש לו אפילו סטטוסקופ אתו הוא מקשיב לבועות של הגזים במכל התסיסה.

מבשלת ללה
מבשלת ללה

אלי התחיל את דרכו כמבשל ביתי לפני כשמונה שנים. זה כארבע שנים שהוא מבשל אצל 'מוסקו' את מותג הבירה שלו. אפשר למצוא אותו בעיקר בשוק אוכל הפליאו, בפסטיבלים שונים ובמספר מצומצם של מסעדות. מה יימזג בפסטיבל: כל הליין של בירה 'ללה': חיטה בלגית, אדמונית, סטאוט ושיכר תמרים. משהו לבדוק: שיכר התמרים החדש. 5.5% אלכוהול, משקה חדש שיצא לשוק לפני כחודשיים, ארומת תמרים מתקתקה וגוף יחסית מלא. המשקה הוא על טהרת תמר המג'הול. עוד משהו: "השם של המותג הוא על שם ללה אהובתי".

מבשלת באסטרס
מבשלת באסטרס

'באסטר'ס' השכנים של 'שפירא', ממש מעבר לקיר. גם כאן מדובר במיזם משפחתי מבית משפחת נילסן: דני, פאם ובנם מתיו, שעלו לארץ מארצות-הברית. באסטר'ס ידועים בעיקר בסיידרים שלהם ובמשקאות הפירות האלכוהוליים, לימונדה וחמוציות. מה יימזג בפסטיבל: כל הליין של הסיידרים ומשקאות הפירות והבירות החדשות שלהם. משהו לבדוק: שתי בירות חדשות על המדף: לאגר בהיר - 4.8% אלכוהול, מבושל כמסורת הלאגרים האמריקאיים בתוספת של תירס שנותן לבירה טעם מתקתק ושומר על הגוף הקל שלה מבלי לגרום לה להיות "רזה" מדי. סטאוט - 5.8% אלכוהול, גוף קל וטעמים של קפה ושוקולד מריר. עוד משהו: "משקה של בוקר", זה הכינוי של מתיו לסטאוט שלהם. וכששאלנו למה? ענה: "נסו ותבינו".

מבשלת שריגים
מבשלת שריגים

מבשלת 'שריגים' הוקמה על-ידי אוהד אילון ועופר רונן, שני מבשלי בירה שהחלו דרכם כמבשלים ביתיים. למבשלה שתי סדרות של בירה: סדרת 'עמק האלה' המאופיינת בבירות בסגנון קלאסי, וסדרת 'רונן' המאופיינת בבירות פורצות גבולות. מה יימזג בפסטיבל: בפסטיבל אפשר יהיה לטעום את הבירות משתי הסדרות: חיטה, טריפל בלגי, בלונד ואדמונית מסרת 'עמק האלה'; ואייל כהה, IPA וחיטה מסדרת 'רונן'. משהו לבדוק: טריפל - 9.2% אלכוהול, בירה בסגנון בלגי, מתקתקה ופירותית. הכהה המרושעת - 6.2% אלכוהול, אינטרפרטציה על בראון אייל, טעמים מודגשים של קרמל ופירות יבשים עם גוף לא כבד כפי שמצפים. עוד משהו: אוהד ועופר הם שני אנשי היי-טק שעזבו את מקומות העבודה שלהם, הלכו אחרי הלב ופתחו מבשלת בירה.

מבשלת פפו
מבשלת פפו

מבשלת 'פפו' ממוקמת במושב צלפון. מוטי בוהדנה מבשל תשעה סוגי בירה בנפחים קטנים ובין לבין חוטא גם בהכנת יין. את הבירה שלו אפשר להשיג רק במבשלה, שם היא מוגשת לצד גבינות, מרקים ומאפים; כולם מתוצרת המשק והאזור. לבירות שלו נותן מוטי שמות של נשים מהמשפחה ומחוצה לה. מה יימזג בפסטיבל: ארבעה סוגים מתוך התשעה: ציפורה - בלונד אייל 7% אלכוהול, אלישבע - IPA עם 7.5% אלכוהול, עדנה - טריפל בלגי 7.3% אלכוהול, עלמה - בירת חיטה 5.3% אלכוהול. משהו לבדוק: ציפורה - 7% אלכוהול, בלונד אייל קל לשתייה. עוד משהו: "אני מוכר את הבירות רק במבשלה, אבל כשהמועצה מארגנת אירוע אני מתייצב".

מבשלת מוסקו
מבשלת מוסקו

מבשלת 'מוסקו' הממוקמת במושב זנוח הוקמה על-ידי ירון ואמיר, חברי ילדות שגדלו בראשון-לציון. מבשלת 'מוסקו' משמשת גם בית לבישול בירה עבור מותגים אחרים שאין להם מבשלה. מה יימזג בפסטיבל: גם כאן תציג המבשלה את כל ליין הבירות שלה: חיטה, אייל אדמונית, סטאוט, אייל בהירה. משהו לבדוק: בירת אייל מעושן 7% טעימה ומיוחדת שהיא היצירה החדשה של המבשלה. הבירה מבושלת מלתת שעבר תהליך של עישון, ויש לה טעם מודגש של עשן שמזכיר בשרים מעושנים, אך לא באופן מוגזם. בירה קלה לשתייה ולא מרירה. עוד משהו: שתי בירות של המבשלה, החיטה והמעושנת, זכו לאחרונה במדליית זהב בתחרות בירה ישראלית.

מבשלת בירו
מבשלת בירו

ניר הוא איש טבע שגדל וחי בתוכו, והוא עובד בחברה לייצור זרעים שכפי שהוא מעיד עליה, היא "עושה כשפים". ניר מבשל בירה כתחביב כבר כשלוש שנים, כשאת את הייצור המסחרי הראשון עשה במבשלת 'מוסקו'. את הבירה אפשר למצוא בעיקר בירידים, אצלו בבית בקיבוץ בית ניר, ובימי שישי במתחם התחנה הישנה בירושלים. מה יימזג בפסטיבל: שני סגנונות בירה: שיקסע - בירת חיטה, 5% אלכוהול, בסגנון גרמני עם ארומות בננה עדינות; וקוריאנדר. משהו לבדוק: קוריאנדר - בירה בסגנון פייל אייל, 6.7% אלכוהול, שלא מורגשים בשתייה. בירה מרעננת ששמה מגיע מתוספת גרעיני הכוסברה בבישול, בעלת סיומת מרירה וגוף קל. עוד משהו: "גדלתי בטבע ואני מנסה להעביר בבירה שלי את טעמי האזור".

מבשלת הדיקטטור
מבשלת הדיקטטור

'הדיקטטור' הוא מותג בירה צעיר ומהפכני המבושל במבשלת 'הארץ' בקריית-גת. הבירה משתתפת בפסטיבלים ואירועים רבים ותמיד מצליחה למשוך תשומת-לב.

זהו מותג של כיפי שמותח את הגבולות בעיקר בנושא המיתוג והנראות, כאשר התוויות הצבעוניות שעל-גבי הבקבוקים בהחלט מעוררות סקרנות ועניין. מה יימזג בפסטיבל: ביטר אנגלי, פייל אייל, אייל אדמוני, IPA. משהו לבדוק: IPA - בירה נוחה מאוד לשתייה, 6.2% אלכוהול, ארומתית, מרעננת ולא תוקפנית. עוד משהו: "הדיקטטור רק רוצה בטובתך".

מבשלת השחר
מבשלת השחר

רוני קלדרון, המבשל בירה בביתו שבמבשרת ציון, מעיד על עצמו כאחד שאוהב לשחק עם הבירה ולגוון בתוספות מיוחדות כגון רימונים, מרווה, וויסקי, ועוד. רוני מבשל בקביעות שמונה סוגי בירה: תמרה - בירת מנזרים בלגית, עומר - בירת סטאוט, נווה - בירה מעושנת עם מרווה, אלון - פייל אייל, יוסף - בירת חיטה, איתן - IPA, מזל - בירה חזקה ומתובלת. מה יימזג בפסטיבל: שלושה סוגי בירה מתוך המבחר הקבוע: נווה, עומר ואיתן ועוד בירה חדשה בשם יעל. משהו לבדוק: יעל - בירת חיטה עם תוספת מעניינת של רימון. בירה קלה ומעט חמצמצה, בה טעם הרימון מורגש אך לא מודגש. עוד משהו: רוני נוהג לקרוא לבירות שלו על שם בני ובנות המשפחה.

פסטיבל בירה כפרית במטה יהודה. 12-13 ביולי, 18:30-23:00, מתחם מיני ישראל. מחיר כניסה: 38 ₪, כולל שתי טעימות בירה. שליש נוסף: 15 ₪